• Rosdraken

    Flyttfirmor vad kostar det?

    jag undrar vad det kostar att anlita en flyttfrima för en trea på 78 kvm (tre trappor med stor hiss) till en trea på 88 kvm (sju trappor med stor hiss).

    Det är dock en bit mellan dessa båda lägenheter ca 20 min (från Gävle till Södertälje).

    Vi kommer packa och fixa allt sånt själva så det är enbart flytt det handlar om. Jag vill mest veta ett ungefärligt pris så jag vet om det är ett alrnativ vi ens kan tänka oss.
    Våra föräldrar ( mina och min sambos) bor nämligen i varsin del av landet och vi ska typ flytta mitt i mellan dem så inte alldeses enkelt att styra upp det men det går ju om det måste, men skulle va intressant att veta så kanske de slipper det.
    Beror på hur dyrt det blir......

  • Svar på tråden Flyttfirmor vad kostar det?
  • SeTa

    De flesta flyttfirmor packar själva, men bland kan man få till det som man vill.
    En nära vän flyttade för ca 1,5 år sedan med hjälp av flyttfirma. Från en trea till en femma. Avståndet är va 1,5 km och allt gick in i en lastbil. Det gick på runt 3500. Men då var vi fyra vuxna till som hjälpte till.

  • SandvikenMamma

    Du menar väl 20 MIL?

    Tyvärr har jag inte svar på frågan, men det lättaste är nog att du ringer en flyttfirma och kollar!

  • Celestial

    Vi har haft flyttfirma fyra gånger.  Vi har alltid packat själva.  Det har kostat mellan 750-1000 kr/timme, och det har tagit ca fem timmar, om man inte räknar med resvägen.

  • thesecret
    Clawdia skrev 2007-12-16 22:43:27 följande:
    jag undrar vad det kostar att anlita en flyttfrima för en trea på 78 kvm (tre trappor med stor hiss) till en trea på 88 kvm (sju trappor med stor hiss).Det är dock en bit mellan dessa båda lägenheter ca 20 min (från Gävle till Södertälje).Vi kommer packa och fixa allt sånt själva så det är enbart flytt det handlar om. Jag vill mest veta ett ungefärligt pris så jag vet om det är ett alrnativ vi ens kan tänka oss. Våra föräldrar ( mina och min sambos) bor nämligen i varsin del av landet och vi ska typ flytta mitt i mellan dem så inte alldeses enkelt att styra upp det men det går ju om det måste, men skulle va intressant att veta så kanske de slipper det. Beror på hur dyrt det blir......
    är det inte bättre att hyra en statoil lastbil? tror det blir billigare iallfall...
  • Catti41

    På många flyttfirmors hemsida kan man be om offerter. Det är mitt tips. För kostnad beror på så mycket: hur mycket pryttlar har man, hur mycket ömtåliga pryttlar har man, har man stora tunga ekmöbler eller Ikeamöbler osv osv.

    När vi flyttade senast kostade det runt 6000, ca 890 per timme, och anledningen till att det blev så mycket var att vi hade små hissar på stället vi flyttade ifrån och det var svårt att komma nära på stället vi flyttade till. Själva flyttandet hade bara tagit några timmar om det varit enkelt att förflytta lastbilen.

  • dellelgarin
    thesecret skrev 2007-12-17 14:53:38 följande:
    är det inte bättre att hyra en statoil lastbil? tror det blir billigare iallfall...
    ja men det är oerhört jobbigt att flytta när man bara är två pers. Vi började så men fick hjälp efter en halvdag. Vi tänker ALRIG flytta själv igen, nästa gång tänker vi betala.
  • Catti41

    Jag har de senaste tre flyttarna haft firma. Det är så otroligt mycket enklare att proffs flyttar mitt jox på några timmar än att jag mutar ihop amatörer som behöver betydligt mycket mer tid på sig. Och så slipper man själv bry sig och kan ägna sig åt roligare saker (packa upp på nya stället) eller nyttigare saker (städa på det gamla). Jag kommer aldrig flytta utan firma igen.

  • dellelgarin

    vi säger att våran flytt hade kostat 5000 med flyttfirma nu kostade den istället.
     1000(hyr av billig flyttbil ett dygn med bensin)
    1500 (förlorad inkomst)

    2500 kostade det oss att flytta 9-21 i tolv timmar....hade lätt betalat minst dubbelt och mått mycket bättre.

  • thesecret
    dellelgarin skrev 2007-12-17 15:04:35 följande:
    ja men det är oerhört jobbigt att flytta när man bara är två pers. Vi började så men fick hjälp efter en halvdag. Vi tänker ALRIG flytta själv igen, nästa gång tänker vi betala.
    jobbigt? nä, det tycker jag inte..har flyttat 11gånger på 13år, så nä, jag tycker inte det är det minsta jobbigt.
  • dellelgarin
    thesecret skrev 2007-12-17 15:20:37 följande:
    jobbigt? nä, det tycker jag inte..har flyttat 11gånger på 13år, så nä, jag tycker inte det är det minsta jobbigt.
    nej då är du en av de få antar jag. Vi kommer iallfall aldrig att flytta själva igen.

    Jag har oxå flyttat många gånger, 5:e gången på lika många år. Inte är det kul inte. Nu täntke jag vara kvar läääänge.
Svar på tråden Flyttfirmor vad kostar det?