Inlägg från: SystraMi |Visa alla inlägg
  • SystraMi

    Sjuksköterska, undersköterska

    Undersköterskor har hand om den basala omvårdnaden och sevicen. De tvättar, bäddar, städar, delar ut mat m.m. De kan också få delegerat ett flertal arbetsuppgifter, t.ex. överräckning av läkemedel, såromöläggning, blodprov, sätta KAD o.s.v.
    Sjuksköterskor bereder, delar och kontrollerar läkemedel, rondar med läkaren, skriver omvårdnadsjournal, tar blodprover, sätter KAD, lägger om sår, kontaktar och informerar anhöriga och informaerar patienten. Mkt är samordnande, ringa runt och planera m.m.
    De största skillnaderna för mig är ansvaret, sjusköterskor har ett enormt ansvar! och att sjuksköterskeyrket är mkt roligare

  • SystraMi

    Men sen kan jag tycka att det är bra att ha provat på undersköterskeyrket innan man läser till sjuksköterska, både för att lära sig det basala och för att få mer förståelse för udnersköterskorna. Kan säga att jag fick en chock när jag började läsa till syrra, hade en period (som inte är helt över) när jag tyckte undersköterskeyrket borde avskaffas, så arg var jag. Inte minst för att jag själv bidragit till eländet Det är mkt som görs fel, f.a. inom äldrevården. Men känner man inte till det kan man ju inte göra ngt åt det.

  • SystraMi
    Eisa skrev 2007-12-21 21:18:37 följande:
    Varför borde undersköterskeyrket avskaffas?
    Det tycker jag ju egentligen inte, men som sagt fick jag en chock när jag började läsa och insåg hur mkt fel som begås varje dag av undersköterskor (och av sjuksköterskor med för all del), en del är ju helt horribla när man tänker på det. Att jag tyckte det skulle avskaffas för att jag tyckte det var så mkt brister att det inte var ngn idé att försöka rätta till. Men i grund och botten handlar det väl inte bara om okunskap utan också om att undersköterskeyrket tyvärr blivit nåt slags slaskyrke som många väljer för att de inte kan få ngt annat.
  • SystraMi
    MarieHJ skrev 2007-12-21 21:29:57 följande:
    Jag har läst till undersköterska nu i 3 år och att man gör fel på jobbet bara för man USK håller jag inte med om! Vi lär oss strikt och nogrant om hur vi gör både medicinskt och inom socialomvårdnad.. Kanske är outbildade VB som många anställer för att det är billigare du pratar om?Jag läser Omvårdnad med inriktning mentalskötare. Vilket jag kännde var bra för jag har så mycket valmöjligheter.
    Nix, outbildat vårdbiträde var jag själv, men jag kan säga att det inte skilde mkt (om nåt alls) mellan mig och undersköterskorna. Som jag skrev i inlägget innan så är väl problemet eg inte okunskap utan att många väljer att bli undersköterskor för att de har för dåliga betyg för ngt annat och för att det är ett ganska säkert kort för att få jobb. Där jag jobbade fanns okestermusiker, barnskötare, advokater m.m. bland undersköterskorna.
    Det var mkt brister, f.a. gällande hygien (det var nog inte en enda grej som gjordes rätt på den punkten) men även i bemötande. Personalen tog ifrån de boende så gott som all självständighet, många fick inte ens lägga sig när de ville, och en del lades (mot sin vilja) för natten kl 15-16 på eftermiddagen! Och sen ringde man på sjuksköterskan för att de skulle få sömntabltter eftersom de var klarvakna kl 9 på kvällen...

    Sen har jag en kusin som gick ut som uska i våras och det är en hel del jag tycker saknas i hans utbildning. Vi pratade om förkläde och det var mkt han inte visste. T.ex. visste han inte att man skulle ha det när man bäddar sängar, trots att han kände till att vissa bakterier kunde spridas så. "Men det är ju inte alla som har de bakterierna" sa han då. Nähä, och hur ska han kunna se på folk vilka bakterier de har?
    Eller att man skulle sprita sig innan man tog på sig handskar. m.m.m.m....
  • SystraMi

    Eller personal som på fullt allvar tror att de dementa bara "jävlas" med dem.

  • SystraMi
    blommanigbg skrev 2007-12-21 21:45:10 följande:
    Varför sprita sig innan man tar på sig handskarna?.. Det gör jag när jag tar av mig handskarna. Spritar händerna och underarmarna... Efter varje patient...
    Handskarna är ju lika mkt (eller mer) till för att inte föra med sig ngt till patienten, har man då något på händerna när man tar på sig handskarna så kan ju det hamna på handskarna och då för man med sig det till patienten iaf.
  • SystraMi

    annelie ek skrev 2007-12-21 21:50:12 följande:


    På vilka ställen menar du att man skulle ha förkläde för att bädda sängen? Jag kan köpa det om man har det t.ex på infektionsavd osv men på äldreboende tycker jag att det vore oetiskt att ha förkläde för att bädda en säng. Skall man då även ha munskydd om man hjälper till med matning, ifall de skulle hosta?
    Alla ställen. Varför skulle det vara oetiskt?
    Och nej, munskydd har jag fått lära mig skyddar inte från att ngt ska komma in, utan för att något ska komma ut. Dessutom, förkläde ska man ha vid bäddning för att bakterier inte ska fastna påkläderna och sen på det viset spridas till en annan patient, om någon hostar så är det ju "bara" personalen som riskerar att bli smittad, så vidare inte h*n går vidare och hostar ngn annan i ansiktet.
  • SystraMi
    Maggis skrev 2007-12-21 21:56:38 följande:
    Före rent och efter orent, har jag lärt mig. Alltså spritar jag inte händerna omedelbart innan jag tar på handskar för att till exempel tvätta någon eller torka avföring/kräks/urin. Eftersom de är spritade sedan senaste patientkontakten så anser jag att de är tillräckligt rena för att utföra orent arbete.Om det däremot handlar om såromläggning, nålsättning, provtagning, iordningställande av läkemedel/dropp och liknande så spritar jag självklart händerna innan. Och efter. Och några gånger emellan.
    Vi fick lära oss före, mellan och efter alla omvårdnadsuppgifter (och helst under också ).
  • SystraMi
    SystraMi skrev 2007-12-21 21:59:35 följande:
    Vi fick lära oss före, mellan och efter alla omvårdnadsuppgifter (och helst under också ).
    Och före, efter och mellan alla handskbyten, var ju det jags kulle skriva...
  • SystraMi

    annelie ek skrev 2007-12-21 22:08:09 följande:


    Men enligt det tankesättet så utgår man ju från att alla är ev smittbärare. Bara för att man t.ex. är dement och bor på ett särskilt boende så behöver ju inte det betyda att man bär på någon smitta. Då det råder t.ex. vinterkräksjukan osv så är det självklart att man använder förkläden som skall bytas varje dag. Men i övrigt har jag aldrig själv använt eller sett andra undersköterskor använda förkläden. (Jag pratar om kommunen nu alltså.) Jag har full förståelse för att det råder andra rutiner på sjukhuset.
    Men det är ju det man ska göra, för alla ÄR eventuella smittbärare. Man kan aldrig veta vem som har lite chlostridier, t.ex. Det är ju det som är faran i kommunen, att tänka "det är ju bara samma bakterier". Går man runt hos flera så ska man betrakta alla som ev. smittbärare, men naturligtvis inte låta det påverka omvårdnanden.
  • SystraMi

    annelie ek skrev 2007-12-21 22:27:01 följande:


    Självklart så är man noga med handhygien, för allas skull.Använder ni handskar då ni hjälper till med övre hygien?Rutiner verkar vara olika i olika kommuner. Men jag tror inte de boendena där jag arbetar är mer sjuka än någon annanstans. Men det är ju fler faktorer som påverkar än enbart hur man bäddar sängen.T.ex där jag arbetar så hängs alltid sängkläderna ut på vädring, vilket ju tar död på en hel del baktierier nu när det är vinter.
    Jag använder handskar när jag ska borsta tänderna på någon, inte alltid om jag ska tvätta dem i ansiktet eller under armarna.
    Vilka bakterier skulle dö för att sängkläder vädras? Har jag faktsikt aldrig hört? Eller menar du att "maten" för dem försvinenr så att de dör av den anledningen?
Svar på tråden Sjuksköterska, undersköterska