Forum Kroppsligt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • levaxin!?

    Sön 23 dec 2007 14:48 Läst 44100 gånger Totalt 11 svar
    Sön 23 dec 2007 14:48

    Har precis fått reda på att jag har låg ämnesomsättning och började därför igår att äta levaxin. Jag är fortfarande lite förvånad över att jag har låg ämnesomsättning, har inte känt av det så värst mycket annat än att jag ofta är frusen och lätt kan bli trött. Trodde att låg ämnesomsättning var något som endast överviktiga hade, själv är jag underviktig så jag hoppas att jag inte kommer att gå ner nåt i vikt av medicinen?..

    Iallafall, ni som äter levaxin, vad är det som man inte får äta i samband med intaget av levaxin? Jag har läst i Fass att man ska låta det gå två timmar mellan levaxin och järntillskott, men finns det något mer man ska undvika? Kan man ex dricka svart thé en stund efteråt, cola light osv?

    Och när kan man vänta sig att märka av någon effekt av levaxinet?

    Tacksam för lite svar och era egna erfarenheter, detta käns så nytt och konstigt för mig..

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Sön 23 dec 2007 14:52 #1

    felisa: Vet själv inte om mer än järn man ska undvika att ta samtidigt.
    För min del har jag faktiskt aldrig känt någon effekt av Levaxin sedan jag började ta det för några år sedan. Alltså så att jag på något sätt mått bättre av det. Däremot fick jag en massa biverkningar när jag satte in det, typ störtdiarréer och hjärtklappning (trots att läkaren försäkrade att man inte får det av så låg dos, 50 µg hade jag då), men de gick över när jag sänkt dosen och gått upp gradvis.
    Å andra sidan är ju förhöjda skölkdkörtelvärden, även sådana som bara mariginellt förhöjda, en stor riskfaktor för missfall så det är ju möjligt att det hade blivit problem med mina graviditeter annars.

  • Nirnae­th
    Visa endast
    Sön 23 dec 2007 15:01 #2

    Mjölk försämrar upptaget, så helst ska man inte ta Levaxinet med mjölk, men om man absolut måste göra det, så är det bra om man informerar sin läkare om det så kan dosen ställas in efter det istället.

    Jag skulle aldrig komma ihåg mina om jag inte tog dom vid frukosten, och då dricker jag mjölk.

    Jag känner ingen märkbar effekt, och har aldrig gjort. jag hade inte heller en aning om att det var nåt fel på mig, det upptäcktes av en ren slump när jag var gravid med min son och tog prover för nåt helt annat.
    Mina värden var dessutom urusla och det har tagit två år att ställa in rätt dos. Slutade tvärt i samband med förlossningen, coh då blev jag supertrött, frussen, gick upp i vikt, och blev otroligt deprimerad. Detta gick över när jag börjat äta levaxin igen.


    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*

Annat innehåll

  • tsunam­i
    Visa endast
    Sön 23 dec 2007 15:09 #3

    Man ska undvika att ta medel mot halsbränna under samma tidsperiod som man bör undvika att dricka mjölk.

    Inte heller jag har märkt någon direkt effekt av att jag har Levaxin, förutom ett, att jag troligen inte blivit gravid med sambon utan det. Närsomhelst är det dags för tredje sonen att födas.

  • Öland2­barnsm­or
    Visa endast
    Sön 23 dec 2007 15:18 #4

    Har fått stränga order att inte dricka MJÖLK om man har en eller flera autonoma sjukdommar ..
    Har inte din läkare talat om det för dig ..

    2. Har du diabetes annars skulle jag personligen hålla mig från allt vad LIGHT heter det är inte naturligt för kroppen alla dessa kemikalier

    Har själv sedan ca 4-6 år varit sjuk i hypotyreos ,,

    har gjort 2 st bentäthetsmätningar (röntgen )
    Levaxin gör att bentäthetsmassan förtunnas sakta ..

  • Anonym (Hopp)
    Visa endast
    Sön 23 dec 2007 15:29 #5

    Du menar autoimmun sjukdom, inte autonom? :)


    Öland2barnsmor skrev 2007-12-23 15:18:15 följande:
    Har fått stränga order att inte dricka MJÖLK om man har en eller flera autonoma sjukdommar .. Har inte din läkare talat om det för dig .. 2. Har du diabetes annars skulle jag personligen hålla mig från allt vad LIGHT heter det är inte naturligt för kroppen alla dessa kemikalier Har själv sedan ca 4-6 år varit sjuk i hypotyreos ,, har gjort 2 st bentäthetsmätningar (röntgen ) Levaxin gör att bentäthetsmassan förtunnas sakta ..
  • Sön 23 dec 2007 16:23 #6

    Tack för era svar! Jag antar att jag inte ska förvänta mig några effekter av levaxinet, annat än att det förhoppningsvis kommer bli lättare att bli gravid.

    Öland2barnsmor: Jag dricker inte speciellt mycket cola liht, kanske någon burk i veckan så jag känner mig inte speciellt oroad över kemikalier. Jag har dessutom en lång historia av anorexi bakom mig, så om jag ska börja tänka på allt som man inte ska äta av hälsoskäl så kommer jag att gå under. Dessutom så känns det redan som att man enligt massmedia får cancer av praktiskt taget allt man kan äta.. Men varför ska man inte dricka mjölk?

  • tsunam­i
    Visa endast
    Sön 23 dec 2007 16:29 #7

    Levaxinet tas som sagt inte upp så bra, om man dricker mjölk samtidigt som man tar tabletterna. Men till mig har man iaf sagt att det räcker med att det går någon eller några timmar mellan det ena och det andra. Jag dricker väl "normalt" mycket mjölk, skulle jag tro. Det där med att man inte ska dricka mjölk om man har flera autoimmuna sjukdomar, var en nyhet för mig!? Vad har det för samband, undrar jag med? Och varför gör man mätningar av bentätheten på dig, Öland2barnsmor?

    Klart att du måste få förvänta dig att du ska få må bättre av att du börjar med Levaxinet, men kanske inte räkna med det. Om du förstår den fina skillnaden mellan de två?

  • Anonym (Moren­)
    Visa endast
    Tor 27 maj 2010 11:19 #8

    Det vore ju synd om ett stort antal patienter skulle visa sig få dådet att höja dosen levaxin i onödan vara för att han/hon oförstående nu  äter/dricker mjölkprodukter samtidigt. Vilken tid är bäst att ta levaxin??

    Soyamjölk till gröten är kanske ett bättre alternativ?

  • Tis 14 feb 2012 20:10 #9

    Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.

  • Tor 13 jun 2013 14:45 #10

    Jag föddes med hypo...ja, ni ser. Jag är så opåverkad av detta då det funnits med mig hela livet att jag inte ens vet namnet på mitt tillstånd. Jag hade ingen fungerande skölkörtel vid födseln och min dos är ganska hög: 200 mikrogram/dag.

    Under min uppväxt har jag, kanske inte exprimenterat med medicinen men självreglerat om jag missat att ta den ngn dag. Jag har, efter 33 år, väldigt bra koll på hur den fungerar. Vid överdosering kommer hjärtklappning, nervositet och allmänt "Duracell-kanin"-tillstånd som ett brev på posten. Även lös mage. Inte ngt man bör eftersträva, med andra ord, om man tror att medicinen ska få en att t.ex. tappa i vikt. 
    Om man har en för låg dos märks det då man känner sig ovanligt utmattad under en längre tid. Med längre tid menar jag att har man t.ex. pms-besvär eller dyl. så behöver det inte vara medicineringen som är fel, man bör ju ha koll på sitt övriga hälsotillstånd - t.ex. var man är i menscykeln o.s.v. 

    Utmattning har jag haft i början av mina båda graviditeter och första gången såg läkaren till att jag tog ökade dosen med 50% = 300 mikrogram/dag, andra graviditeten kände jag igen symptomen och ökade själv dosen, vilket läkaren sedan bara bekräftade var helt korrekt. 

    Under en längre utlandsvistelse glömde jag ta medicinen under en hel vecka och det var inget jag märkte av själv, på mitt tillstånd utan jag råkade bara komma på det av en slump.

    Det som gjort mig frustrerad är att det inte finns så mkt kunskap om detta, men så är det ju lite av en "kvinnosjukdom" också. Har t.ex. aldrig fått ngt svar på om det skulle vara svårare att få barn med den höga dos jag har - vilket det visade sig att det inte var, men jag gick ju runt i ovisshet ganska länge. Även det här med att kalcium (mjölk m.m.), järn och Levaxin inte går ihop var ngt jag fick veta i 25-årsåldern (!). Tack för det, alla mina läkare..

  • Sön 13 jul 03:15 #11

    Är en man på 47 (snart), och jag nyligen fick diag. HYPOTYEOID efter att jag fick flimmer (hjärta slog fort, hade hög blodtryck, etc)

    Nu får jag Levaxin (0.025 mg. 0.5 tablet), jag ökade till 0.025 dagligen , det käns BRA visa dagar , men visa dagar får jag SÅ mycket TRYCKANDE ont i huvudet (???), (ungefär var 3-de dag ), är det någon som vet VARFÖR ??

    Jag har INTE längre : hög blodtryck, natt svetnningar, dålig syn, hörsel, kissar INTE ofta, inte kala fötter...

    Så LEVE Levaxin !....

    En sak till; jag har tagit Levaxin i bara 3 veckor , kommer dubbelhaka och lila magen att försvina ?, TROR att jag är medföd med HYPOTYREOS (???), Känns aldelles för underbart de dagarna när jag inte har TRYCKANDE huvudvärk.

    Snarkar inte heller på natten, men, kanske man får också skador av Levaxin ????

    TACKAR på förhand för svar.