• Sapho
    Äldre 27 Dec 20:39
    13765 visningar
    7 svar
    7
    13765

    Omvårdnadsepikris, hjälp!

    Sitter och skriver uppsatts till Omvårdnad A-teori och metod som SSK-studerande.
    Någon som är bra på detta? Vad kan man använda för sökord?
    Vi har haft en lektion om detta strax innan jul men hon jag skriver med var sjuk och jag fick åka in till förlossningen innan jag hunnit satt mig pga kramp.

    Skulle någon vilja hjälpa mig är jag evigt tacksam!!
    Bebisen kommer vilken dag som helst (åkte nästan in till förlossningen på annandagen pga täta förvärkar)

    Mitt påhittade fall: Handlar om en kvinna som kommer in till vårdcentral pga näst intill konstant huvudvärk som hon fått pga pyskisk och fysisk stress. Hon får bra bemötande av sjuksköterska på vårdcentral som hon samtalar med och hon berättar om en identitetskris, läkare ger diagnosen huvudvärk av spänningstyp och skickar henne vidare till psykiatrin där hon skall samtala kring hennes psykiska kris som stressen beror på.
    Sjuksköterskan är fortfarande i primärvården och skall skriva en epikris för att t.ex. psykiatrin ska se vad som gjorts.

    Hur skriver jag?
    Sökord Journaltext, är överskrifterna.

    Tack på förhand : ))

  • Svar på tråden Omvårdnadsepikris, hjälp!
  • FinaLi­na
    Äldre 27 Dec 20:50
    #1

    VIPS-sökorden är väl det som är vedertaget och används i hela Sverige tror jag?

    Sök på VIPS på google så borde du få fram en del.

  • Sapho
    Äldre 27 Dec 20:58
    #2

    Jag har VIPS boken men jag förstår inte vilka ord man kan använda för att skriva en epikris. Där man beskriver kort hur kvinnan kommit in, fått för vård och skickats vidare..

  • Äldre 27 Dec 21:05
    #3

    I verkligheten brukar det finnas mallar för epikriserna på varje arbetsplats. Om det är inom psykiatrin tex ingår kanske alltid självmordsrisk, om det är vårdcentralen kanske man tar upp tex hemtjänst och yrke. Har ni inte haft någon undervisning om journalmallar, där du kan se exempel?

  • Äldre 27 Dec 21:08
    #4

    Jag har sökt på "omvårdnadsepikris" på Google förut och fått flera olika jättebra förslag på hur man kan skriva en epikris.

    Men när jag skriver epikriser (inte så ofta), så är jag noga med att det ska finnas med:

    Patientuppgifter (namn och pers.nr)
    Vilken avd/vårdinrättning hon är på nu och vart epikrisen ska skickas, alltså vilken avd hon ska till.
    Kontaktorsak och vad vi har gjort för att vårda henne på vår avd.
    Hälsohistoria/vårderfarenhet.
    Pågående vård (med tel nr och inplanerade besök på till ex DSK eller Onkologen osv).
    Överkänslighet.
    Social bakgrund.

    Sen brukar jag ta de sökord som är viktiga för just den patienten, exempelvis:
    Elimination (om pat har KAD osv).
    Kommunikation (brukar jag nästan alltid ha med oavsett)
    Aktivitet, osv.

  • Sapho
    Äldre 27 Dec 22:09
    #5

    Okej. Jag har också sökt men inte hittat någonting. Aha då har jag fått lite förslag. Tack så hemskt mycket!


    Venna skrev 2007-12-27 21:08:52 följande:
    Jag har sökt på "omvårdnadsepikris" på Google förut och fått flera olika jättebra förslag på hur man kan skriva en epikris.Men när jag skriver epikriser (inte så ofta), så är jag noga med att det ska finnas med:Patientuppgifter (namn och pers.nr)Vilken avd/vårdinrättning hon är på nu och vart epikrisen ska skickas, alltså vilken avd hon ska till.Kontaktorsak och vad vi har gjort för att vårda henne på vår avd.Hälsohistoria/vårderfarenhet.Pågående vård (med tel nr och inplanerade besök på till ex DSK eller Onkologen osv).Överkänslighet.Social bakgrund.Sen brukar jag ta de sökord som är viktiga för just den patienten, exempelvis:Elimination (om pat har KAD osv).Kommunikation (brukar jag nästan alltid ha med oavsett)Aktivitet, osv.
  • Underb­araGos­sar
    Äldre 27 Dec 22:16
    #6

    Aktuell vårdinrättning
    Vårdtid
    kontaktorsak/vidtagna åtgärder
    Hälsohistoria
    Överkänslighet
    Andning
    Cirkulation
    Elimination
    Hud
    Nutrition
    Kommunikation
    Psykosocialt
    Kopia till

    Några förslag på vilka sökord vi har i våra omvårdnadsepikriser, det är i och för sig på en vårdavdelning på sjukhus men du kanske kan få några tips. Det är VIPS sökord.

  • Äldre 27 Dec 22:29
    #7

    Jobbar ju på psyk nu,så vår VIPS ser lite annorlunda ut, men smärta måste ju finnas med pga huvudvärken,samt även ev ångest. identitetskris går under psykosocialt.
    planerad uppföljning? =rem. till psyk.
    Suicidbedömning bör finnas med, ex; suicidrisk bedöms som låg, pat. orienterad till tid och rum.
    medicinering.

Svar på tråden Omvårdnadsepikris, hjälp!