• Kalles
    Äldre 25 Apr 17:11
    5848 visningar
    4 svar
    4
    5848

    Inte optimala spermier men ändå....

    Hej! Är ny på detta här.
    Jag trodde det var bara att sätta dit den så blev det barn. Tjosan - nejsan. Det första spermaprovet efter 2 års försök visade att spermieprovet inte är optimalt. Även det andra provet visade att de inte är optimala. Dock kan jag bli pappa den naturliga vägen även om de inte är optimala så man kan ju hoppas!! Hennes ägglossningsprov är inte heller optimalt fick vi nyss reda på men vi kan bli föräldrar om vi har tur den naturliga vägen. För att få hjälp med IVF (konstgjord befruktning) med mina spermier och hennes ägg måste hon gå ned i vikt till deras BMI-gräns. Doktorn var rena "Hitlern" och räknade och domderade. Tjejen var helt förtvivlad för hon trodde vi skulle få hjälp. På köpet kunde doktorn knappt svenska så man fick fråga om och om igen.

    Kan ni snacka med andra om sånt här och hur får ni ur det.
    Ps det snackas ibland om att om man tänker för mycket så blir det inget. Det finns ingen forskning som bevisar det. Däremot kan killar med "super-spermier" även misslyckas med att bli pappor och det behvös bara en spermie så kan det gå ändå enligt doktorn. Så har man tur kan det gå!

    kalle

  • Svar på tråden Inte optimala spermier men ändå....
  • jargat­o
    Äldre 27 Apr 10:44
    #0

    konstigt att läkaren går efter BMI gräns! Vilket landsting går ni hos? På privat sidan går de inte efter BMI gränser.
    Det är ju ingen empirisk etablerad forskning som säger att det är svårare för ö-viktiga att bli gravida, det är ju teorier än så länge.
    Lycka till:)

  • Kalles
    Äldre 28 Apr 09:20
    #0

    Enligt läkaren finns det risk för diabetes och annat som är till nackdel. Såklart de inte går efter BMI på privata kliniker - med pengar kommer du längre. Vi har Östergötlands - Sveriges snålaste? Men det hjälper inte att det finns privata utan pengar - man blir bara ännu mer deppig av att inte kunna betala för det.

  • jargat­o
    Äldre 28 Apr 14:26
    #0

    Har du kollat upp vad det kostar privat då? Ca 24000 i på Carlanderska i Göteborg, Utredningen får ju visa vilken sorts IVF som är lämpligast för er. Det är väl inte ouppnåligt att låna till om man har ett jobb?
    Mvh J

  • Kalles
    Äldre 3 May 10:47
    #0

    Ja, tack för det goda rådet - att jag inte tänkte på det

Svar på tråden Inte optimala spermier men ändå....