• asfalt­sblomm­an
    Äldre 4 Jan 09:15
    10870 visningar
    30 svar
    30
    10870

    Vågar inte bli gravid

    oj! kunde varit jag! eller det var jag, skillande är att jag trotsat rädslan och är nu gravid i vecka 10.
    jag har jättebra stöd i min BM, men framförallt så vet man inte hur man komemr känna när man väl är gravid. jag hanterar allt såå mcyket bättre än jag nånsin kunde ana, och jag kan lova dig att jag var SÅÅÅÅÅ jäkla njig och panikslagen och då var jag inte ens gravid,säg till din väninna att regga sig på familjeliv ovh skicka ett mess till mig så ska jag berätta.

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 4 Jan 09:19
    #6

    föresten så pratade jag med en BM förra året, av den anledningen att jag inte vågade bli gravid. det var hos Aurora här i sthlm ch hon tyckte det var BRA att jag sökte hjälp.
    be henne ringa nån annan inom mvc osv

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 4 Jan 09:23
    #7
    paxa skrev 2008-01-04 09:18:35 följande:
    Hej Asfaltsblomma,hade du kontakt med en BM innan du blev gravid?
    jag gick hos en kurator några gånger, på kvinnokliniken..
    jättebra..
    det finns så mycket hjälp att få när man väl är där..
    är hon fortfarande rädd när det närmar sig finns ju kejsarsnitt, det kunde dom nästan lova mig när jag var och pratade..
    Jag lider verkligen med hennefär jag vVET vad den där mentala spärren gör med en..
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 4 Jan 09:34
    #9

    att d inte ber henne göra en sida här? finns många här sm kan mycket och själva har erfarenhet. jag har pratat massr på denna sajt i över ett år c det har hjälpt mig mycket.

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 5 Jan 07:20
    #12

    hur går det med din kompis?

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 6 Jan 18:58
    #14
    AnnaGee skrev 2008-01-06 17:58:20 följande:
    Jag befinner mig i samma situation som din väninna. Det är så plågsamt att verkligen längta efter barn, men samtidigt ha ångest inför att vänta och föda. Har precis som du LCW gått på samma nit när jag ringde till Mama Mia för att fråga om de har någon förebyggande hjälp att få. Tack till dig Asfaltsblomman som delar med dig av dina erfarenheter, det hjälper mig på vägen till att våga. Måste också skriva att det känns mindre ensamt, nu när jag vet att jag delar den här svårigheten med flera.
    kan JAG så kan du, jag lovar dig! du anar inte hur mycket ångest jag haft över detta!!känt mig som världens mest misslyckade, men man fixar det...vad är du rädd för exakt?
    e ju så sorgligt att låta rädslan styra..
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 7 Jan 05:36
    #18
    AnnaGee skrev 2008-01-06 20:45:49 följande:
    Hej! Vad schysst att du svarade. Jo, men rädslan handlar om det mesta. Först är jag livrädd för missfall och sedan att må väldigt illa. Har nog läst lite för mycket här på FL om störtblödningar osv. Sedan är jag rädd för förlossningen, att tappa kontrollen och inte klara av smärtan. Allra mest oroar jag mig nog för att graviditet skulle ge mig så stark ångest, att jag inte fixar vardagen och i mina allra värsta fantasier, till och med blir psykiskt sjuk. Detta för att jag är livrädd redan nu, fastän jag inte är gravid!Samtidigt är längtan efter ett barn jättestor och har en man som kommer att stötta mig. Det här känns så jäkla skamfyllt när vänner undrar hur det kommer sig att vi inte har barn när de vet hur barnkär jag är. Endast familjen och närmsta vännerna vet.Grattis till din graviditet! Vilket mod att du vågade och framför allt, en stor seger över rädslan. Jag drömmer om att vara lika modig. Måste bara fråga en sak, slår oron fortfarande till ibland och tänker du på något särskilt sett då för att bli lugnare?
    jag var rädd för EXAKT som samma som du!
    Men illamående har jag inte känt av alls (30 % mår faktsikt inte illa alls)och ångest har jag inte heller(hade det dock innan jag blev gravid)..förlossningen tänker jag inte ens på just nu konstigt nog och jag har vart extremt rädd för den....
    hur gammal är du??
    jag har oxå en underbar sambo som stöttar och jag kan prata om alla konstiga tankar och känslor med honom..inget är fult och man måste våga sätta ord på det man känner..
    klart du ska skaffa barn! det är max 1 år av ditt liv du behöver ha krämpor, tänk så..vad är det va hela ditt liv?

    jag givk och pratade med en kurator innan jag blev gravid på kvinnokliniken på sös sthlm..det var guld värt!

    dessutom har jag berättat för min bm om mina rädslor innan jag blev gravid och att jag måste ha stöd om jag ska kunan fixa detta-no problem! hon ska ha extra koll på mig..

    och du, skulle du mot förmodan bli deprimerad el så så finns det medeciner och hjälp mot det oxå vettu så, du kommer inte undan

    Stor kram!!
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 7 Jan 05:56
    #19

    förresten, du frågade om oron slår till ibland-Ja, det gör den,men inte på ett ångestliknande sätt som jag har vart rädd för..jag gråter en del (mest i början nu börjar det bli mycket bättre)och tar alla fasor med min sambo..han kan då lugna och ta ner mig på jorden.
    tex hur kommer jag fika detta? hur kommer jag klara förlossningen? kommer jag bli en bra mamma?
    men läser du runt lite och frågar folk så är dom känslorna väldigt vanliga..det är ju en kris att bli gravid, hormoner som ställer till dig mm mm men man blir inte psyksikt sjuk, det kan jag lova dig

    detta kommer bli den mest lärorika, läskiga och jobbiga resa jag nånsin gjort men jag tror att det kommer bli bra!

    det är över förväntan detta, med tanke på min ånegst inför graviditetn.

    messa när som helst och fråga om det är nåt du vill veta. jag hjälper dig gärna!

  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 8 Jan 09:10
    #21
    AnnaGee skrev 2008-01-07 22:30:15 följande:
    Hej Asfaltsblomman!Åh, vad glad jag blev över dina kommentarer. Tänk att du har upplevt detsamma! Jag trodde att jag var ensam om ångesten. Efter dina ord, tror inte jag heller att jag kommer undan, hi hi hi. Det är dags att gå emot ångesten för jag har faktiskt fyllt 38 år och kämpat med det här i många år. Jag får nog se det som att det är något att vara glad över, om jag blir gravid fastän jag inte är så ung. Jag bor också i Stockholm och funderar på att precis som du ta kontakt med någon barnmorska. Kan vara bra att ha en kontakt om jag nu skulle lyckas bli gravid.Tack för att jag får återkomma till dig, för det lär jag alldeles säkert göra! Lycka till på ditt livs häftigaste resa!Kram från AnnaGee
    det är bara att ringa sös direkt, eller det sjukhus du nu tillhör..och berätta hur dåligt du mår, ju fortare desto bättre ..man kan inte bara vänta med sånt , då kommer du bara må ännu sämre och känna dig stressad.
    klart som tusan du ska bli gravid!

    håller gärna kontakten och pushar dig här!
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 15 Jan 16:23
    #26

    fast din kropp skulle ju säkerligen klara av det, psykiskt e j en annan sak. ville bara inflika med det,

    sen är det helt sjkt m ingen reagerade när du gjorde abort för att du inte blev lovad snitt i tid???


    straw2008 skrev 2008-01-15 16:15:30 följande:
    Jag är nog räddast i världen för förlossning, kommer aldrig klara av det. Jag hr gjort 4 aborter pga att jag inte fått snitt i tid och inte vågat fortlöpa med graviditeten, TRAGISKT! Hur som helst så har jag börjat gå hos en ÖL under 2007 o berättat att jag vill bli gravid och att jag inte vågade bli det utan att bli lovad snitt innan jag ens blivit gravid. Hon tog mig på fullaste allvar o garanterade snitt redan första gången jag var där (efter att jag ingående samtidigt som jag skakade berättade om min rädsla)jag blev sen gravid efter 2 v o känner mig nu otroligt säker på att jag kn lite på henne. Hon har lovat snitt under narkos om jag så måste men det hoppas jag att jag vågar strunta i. JAg tar alla på allvar som är rädda, tycker ingen ska behöva plåga sig igenom något sånt fruktansvärt, sån smäta skulle ALDRIG tillåtas i något annat sammanhang o det är omänskligt.
  • asfalt­sblomm­an
    Äldre 16 Jan 09:21
    #29
    straw2008 skrev 2008-01-16 09:14:44 följande:
    Svar på #26Joo klart att de reagerade, men vad skulle de göra ? De fanns ingen chans at lova mig snitt i så tidigt skede så då var det abort som gällde för mig. Min kropp skulle kanske klara en förlossning men inte mitt "medverna jag" jag skulle kunna föda normalt om man fick göra det nder narkos men det tror jag inte går. Som sagt även om kroppen klarar det så kankse inte hjärnan gör det.
    har en bekant som fick snitt beviljat tidigt när hon sa att annasr skulle hon göra abort..

    men du inser väl att det inte skulle vara nåt problem för dig attfå snitt när du tom gjort 4 aborter`?

    Ibland får man ju tänka lite logiskt och inse att har man såna problem så klart att man får ett snitt beviljat även om det inte sker första veckorna då..
Svar på tråden Vågar inte bli gravid