• EmmyLinn

    Hur hjälper jag mitt barn som har växtvärk?

    Nu har hon vaknat flera gånger de senaste nätterna och skrikit hysteriskt och vi får ingen kontakt med henne. Hon är jätteledssen. Om vi maserar benen verkar det bli bättre, men inte alltid.

    Jag vill gärna höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Hur hjälper jag mitt barn som har växtvärk?
  • Julutzi

    Jag har hört att ganska hård massage och strumpbyxor innan de ska sova bruka hjälpa.... Jag brukar ta en lotion och massera min dotter ganska hårt på benen när hon har ont....

  • Birgitta2

    Men... växtvärk har man ju inte förrän i tonåren, eller möjligen i förpuberteten?! Inte som treåring. Jag tror helt enkelt hon drömmer.

  • Suri

    Jodå, treåringar kan ha växtvärk.


    one people, one nation, one destiny
  • kramelikram

    Jga ger massage och panodil el liknande smärtstillande.

  • EmmyLinn

    Julutzi:
    Jag har hört att ganska hård massage och strumpbyxor innan de ska sova bruka hjälpa....

    Ja, jag har funderat på om det blir värre när hon blir kall, ska prova att hon får sova i strumpbyxor i natt.
    Ska ha lotion framme så går det lättare att massera.

  • goldcoast

    Växt värk kan man ha som liten.

    Vi masserar hennes ben med liniment från rosenmetoden.

    När det är som värst får hon alvedon eller ipren

  • Tösen4

    Man kan ha växtvärk som riktig liten om det vill sig.

  • Leniz77

    Min mamma la alltid en blöt kall men ordentligt urvriden handduk i mina knäveck när jag hade växtvärk. Låter kanske inte så kul men det funkade kanon Lindrade det onda nästan på en gång.

    Ett litet tips bara!


    Nu är mammas kille stor
  • Safa

    Kanske är jag helt ute och cyklar...

    Men jag tycker det låter som nattskräck? Vår son får det periodvis och är på det sätt du beskriver, skriker och man får inte kontakt, nästan så att det blir värre när man pratar med honom. Han gnider sina ben mot varandra så man skulle kunna tro att det gör ont i dom. Det kan hålla på olika länge, vår son har det max 15 min. Han blir även väldigt svettig. Sen när det går över andas han lugnare och lägger sig och sover igen. Kommer inte riktig ihåg när han började få detta men tror det var vid 2-3 års åldern.

    Detta är inget farligt, utan mest otäckt för oss föräldrar då han inte kommer ihåg att detta har hänt.

    Hoppas ni får tips som hjälper er.

    Med vänlig hälsning

  • con corazon

    Det som fungerat för mina barn har varit; först och främst att förebygga, aldrig gå barfota på kalla golv och att undvika att bli kall om fötterna och benen. Att sova i typ dunsockar. Om de vaknar av värk brukar jag massera och lägga på en varm vetekudde. Om inget hjälper har de fått alvedon också.

Svar på tråden Hur hjälper jag mitt barn som har växtvärk?