• Zone
    Äldre 6 Jan 16:10
    5624 visningar
    12 svar
    12
    5624

    Varför stängs datorn av??

    Snisen.

    Hur låter det mycket? Knattrar det? Ja då kan det vara hårddisken som är ledsen, gör ett hårddisktest.

    Låter det som en dammsugare? En mindre tornado? Då kan det vara fläkten, dammsug den eller blås rent med luft på burk.

    Har du någonsin diskrensat den och/eller defragmenterat den?

    Allra minst troligt är att det är ett virus som startar om din dator.

  • Zone
    Äldre 6 Jan 22:16
    #5
    patrikiden skrev 2008-01-06 21:56:51 följande:
    Varför skulle det vara "Allra minst troligt är att det är ett virus som startar om din dator."Det är många datorer som saknar anti-virus eller uppdaterat anti-virus skydd. Har själv råkat ut för detta privat, även fast jag jobbar inom it säkerhet anser mig ha hyfsad säkerhet i alla fall på mina hemma datorer.
    Därför att de virusen är extremt sällsynta och jag skulle väl inte i första hand misstänka det med symptomen hon beskriver. Att datorn stängs av, tyder på värmeproblem.

    www.almico.com/sfdownload.php

    Ladda ner programmet på den sidan och sätt en övervakning på temperaturen och hårddisken.

    Högerklicka på min dator, ta egenskaper, ta fliken advanced/avancerat, längst ner finns en knapp med inställningar för startup and recovery (ursäkta svengelskan, är mosig i huvudet)

    Bocka ur att den automatiskt ska starta om, starta sedan om datorn en gång kontrollerat annars så fastnar inte inställningen.

    Har du inget antivirusprogram? Dags att skaffa.

    Bara för att klargöra, startar den om eller stängs den av helt?
  • Zone
    Äldre 7 Jan 11:19
    #7
    patrikiden skrev 2008-01-07 01:21:01 följande:
    Blaster är ett exempel på virus som är vanligt och resulterar till att datorn startar om. Installerar du en dator(t.ex. Windows XP utan servicepack) som är uppkopplad till internet eller har en dåligt uppdaterad(operativsystem/serviepack, antivirus/spy, mm) datorn, så blir dom oftast smittade av Blaster eller ett liknande. Sök och läs själv.
    Så du menar att hon är en av de 49 som skulle fått detta...

    Threat AssessmentWildWild Level: Low

    Number of Infections: 0 - 49

    Number of Sites: 0 - 2

    Geographical Distribution: Low

    Threat Containment: Easy

    Removal: Easy

    Dessutom så är beskrivningen av dem att datorn startas om för att dra igång tjänster och annat skit. Om TS dator stängs av.... så? Då uppfyller den inte ens vad dessa virus gör.

    (du sa att blaster var vanligt, symantec är en världsledande akör på antivirusmarknaden, vad är vanlig för dig?)

    Brukar inte en avstängning snarare tyda på ett värmeproblem, där datorn inte startar om just därför att inte spä på värmeproblemet. Logik.
  • Zone
    Äldre 7 Jan 16:50
    #12
    Snisen skrev 2008-01-07 16:40:20 följande:
    Jag har installerat programmet nu, men vad ska jag göra med eet?Vad är en "normal" temperatur?
    såklart har jag ju programmet installerat hemma *suck* jag ska ladda ner det kvickt här...!
Svar på tråden Varför stängs datorn av??