• L1J

    hur är det där med livmodertappen egentligen?

    Har liksom aldrig försökt känna på livmodertappen förut men gjorde det idag för att testa. Den kändes hård, och jag hade ÄL för tre dar sen ungefär. Hur känner man om den är högt eller lågt? Hur känns den när man är gravid? Hur är den vid ÄL, och efter? Nyfiken bara..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-12 16:34:15:
    En liten fråga till.. Är på BIM-4 idag och tappen känns hård och öppningen känns, kanske en halv centimeter stor. Hur brukar den va innan mens? och om man är gravid?

  • Svar på tråden hur är det där med livmodertappen egentligen?
  • bebbe2008

    Före Ägglossning är Livmodertappen
    Stängd knappt öppen alls!
    Hård som nästippen
    Lågt placerad i slidan
    Torr, ev lite fuktig
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd i färgen!?

    Någon dag före & under ägglossningen är livmodertappen
    Öppen (finns dom som får in lillfingret)
    Mjuk som läpparna
    Högt placerad i slidan
    Väldigt hal /våt pga av cervix slem
    Centrerad i slidan
    Rosaröd i färgen

    Efter ägglossningen är livmodertappen
    Stängd genpluggat av slempropp
    Hård som nästippen
    Lågt placerad i slidan
    Torr eller lite fuktig
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd i färgen

    Lite före och under menstruationen är livmodertappen
    Öppen för att släppa ut mens
    hård som nästippen
    lågt placerad i slidan
    Fuktig pga. blodet
    Kan vara lite bakåtvänd
    Rosaröd men skymt av blodet!

    Vid Graviditet är livmodertappen
    Helt stängd till någon dag före födseln och helt tätt pg av slemproppen
    Torr lite fuktigt lite olika från person till person!
    Lågt placerad kan vara bakåtvänd
    blålila i färgen
    Den ska vara mjuk, som läpparna

    MER FAKTA:
    Lättaste sättet att känna tappen är att sitta på toaletten och stoppa in fingrarna.
    "helt stängd" betyder inte att den är helt slät. Du kan känna var öppningen är.
    De som har fött barn innan och de som aldrig fött barn känns inte likadana
    Mjuk tapp är INTE en garanti för graviditet
    Hård tapp betyder inte att du omöjligen är gravid

  • bebbe2008

    Fast jag förstår inte riktigt detta själv. Har bim om 5 dagar. Kände på tappen och den är hård som nästippen och helt stängd. Stämmer alltså inte riktigt på något alternativ. Är det någon som vet hur långt innan bim man kan känna mens/grav?

  • L1J

    Hur känner man om den är bakåtvänd? Tyckte det var jättesvårt att känna..kände ingen öppning heller.. bara som en ganska hård "klump"... kanske inte gjorde rätt..?

  • Fanndis

    Hehe, tja... det är ett ganska komplicerat ämne. Själv kör jag ju sympto-thermala metoden som preventivmedel (alltså kombinationsmetoden där man mäter temperatur och kollar antingen livmodersekretet eller livmodertappen), och även nu efter 40 cykler vet jag inte riktigt vad min livmodertapp vill berätta för mig. Givetvis brukar jag ignorera den, eftersom det räcker med att kolla slemmet, men ibland har jag försökt att lära känna min livmodertapp också, dock förblir den ett mysterium.

    Hur som helst, så ska det nog vara så att den är öppen och relativt mjuk på dagarna runt omkring ÄL (speciellt före), sen ska den vara sluten och hård fram till en eller några dagar innan mensen sätter igång, och sen öppnar den sig såklart igen för att släppa ut mensblodet. Om man är gravid så ska den fortsättningsvis förbli sluten och hård. Och i och för sig ska den nog sitter högt upp också när den är sluten, men det gör den inte alltid för mig. Det enda som jag kan känna med stor säkerhet är skillnaden mellan "riktigt hård och sluten" och "allt annat".

    Önskar dig lycka till med din.

  • abnocto

    I en bok jag har "Din bok om självhälsa och självhjälp" som är suverän om du vill veta mer om din kropp kan man läsa om livmodertappens utseende. Jag kände att jag var gravid tidigt enligt symptomen nedan:

    strax efter mens: livmodertappen känns hård, som en nästipp, coh den går bakåt i slidan Livmodermunnen är stängd.

    Vid ägglossning: Livmodermunnen är öppen ca 3 mm, livmodertappen är mjuk som läppar och den är riktad framåt för att kunna fånga upp eventuella spermier. Kommer ett klart genomskinnligt elastiskt sekret.

    Före mens: Livmodertappen är hård igen, livmodertappen stängd. Tappen något blåskimrande pga blodfyllnad i livmodern

    Om du är gravid, några veckor efter befruktning: Munnen drar ihop sig, tappen är mjuk och känns rynkig. Börjar skifta i blått, som sedan ökar i färgstyrka, så att tappen efter några månaders graviditet är blålila.

  • Doldis987

    Men.. hur ska man kunna se färgen?? Är det bara BM som kan?

  • ässeling

    då e jag nog inte gravid.. va tvungen att springa o känna efter.. den va hård som nästippen och tyckte mig känna en öppning..mer som ett veck? =S

  • Felice

    Nog är det ett mysterium detta Fundersam
    Min tapp är mjuk just nu vid mensen. Jag hoppas verkligen inte att jag har äl samtidigt som mens Flört Man får nog ta den här metoden med en nypa salt. Funkar nog inte på alla!!

  • ässeling

    verkligen.. =)


    önskar07 skrev 2008-01-06 21:14:45 följande:
    Nog är det ett mysterium detta Min tapp är mjuk just nu vid mensen. Jag hoppas verkligen inte att jag har äl samtidigt som mens  Man får nog ta den här metoden med en nypa salt. Funkar nog inte på alla!!
Svar på tråden hur är det där med livmodertappen egentligen?