• Anonym

    vad tjänar man som telefon försäljare?

    vad tjänar man som telefon försäljare?
    hur är det att ha det jobbet, hur funkar det?

  • Svar på tråden vad tjänar man som telefon försäljare?
  • Anonym (Anna)

    Finns nog ingen telefonförsäljare som tjänar lika utan det beror ju på ens framgång som försäljare grundlön + provision är det ju oftast själv jobbade jag 79 % och grundlönen låg på 12.400 sen gäller det ju att sälja som fan för att du ska komma upp i en lön som du klarar dig på.Själva jobbet är väldigt enformigt och du blir såå lack på din egen röst jag stod ut i 4 mån sen var det tack och adjö aldrig mer säger jag!

  • Im Fabulous

    Jag jobbade 50% och med endast provisionsbaserad lön.

    Arbetsuppgifterna suger och jobbet blir långtråkigt. Jag fick 20.- per sälj och hade jag tur fick jag 6000.- i månaden efter skatt.

    Jag önskar inte ens min värsta fiende ett jobb inom TM.

  • TriBelle

    jobbet tvärsuger.
    hatar att ringa och behöva säga samma sak hela tiden. och behöva övertala folk att köpa något.
    man får en sådär 10000 nej och 1 ja

    jag provjobbade bara i 2 veckor.
    sålde rätt bra ändå.
    fick 6tusen för dom 2v.
    men jag slet arslet av mig.
    min familj sa till mig att tacka nej.
    jag blev arg jätte lätt och va hela tiden trött.
    jag orkar sällan prata skit med mina vänner längre.
    iaf inte i telefon.
    tröttnade helt och detta jobbade jag me i våras.

    men visst, prova.
    vissa gillar det.
    att bara sitta en hel dag

  • Anonym

    man kan tjäna grymt bra berodnde på vad man säljer. sålde lokaltidnignar när jag jobbade och tjänade som mest runt 20 000 efter skatt. (hade enbart provision) jobba dessutom lite med kundtjänst vid sidan om, då med timlön, några timmar per vecka så jag fick väl ut ca 25 000 efter skatt då det gick bra och ca 18 000 efter skatt om det gick dåligt.
    så det beror helt på vart man jobbar och vad man säljer samt om man har enbart provision (som jag) eller provision plus grundlön/timlön.

  • Tonci

    Beror lite på..
    Du kan ju få både timlön + provision. Det är väl inte så jätte många som kör på det? Sen finns det såna som ger en liten fast del och resten provision. Jag har haft båda delarna. Som mest tjänade jag 21 000 efter skatt, det var med både tim+prov.
    Men tänk på att jobbet är jäkligt krävande! Även om det är till företag du ska ringa, så är dom inte trevligare bara för det. Dom vet oftast vad dom vill ha och vad dom ska säga, så det tar mycket på huvudet. :)

  • Anonym

    Jag får 15000 i grundlön, sen provision Bonus & ob på det.
    Hamnar minst på 12.500 efter skatt & då är provisionen inte med räknat.
    Man ska sälja minst 3 om dagen helst. om man komme rupp i över 40/sälj per mån så blir provisionen högre, ligger normalt på 75 men efter dom där 40 så höjs det till 250kr/sälj.

    man kan alltså komma upp i stora summor om man är en bra säljare.
    Nackdelen är att ett företag INTE vill ha en som aldrig säljer bra, då brukar dom välja att sparka en ganska snabbt.. så man känner en stor press.

    Jag är less på jobbet, vill jobba med människor.. men jag har detta så länge!

  • TriBelle
    Anonym skrev 2008-01-12 14:05:36 följande:
    Jag får 15000 i grundlön, sen provision Bonus & ob på det.Hamnar minst på 12.500 efter skatt & då är provisionen inte med räknat.Man ska sälja minst 3 om dagen helst. om man komme rupp i över 40/sälj per mån så blir provisionen högre, ligger normalt på 75 men efter dom där 40 så höjs det till 250kr/sälj.man kan alltså komma upp i stora summor om man är en bra säljare.Nackdelen är att ett företag INTE vill ha en som aldrig säljer bra, då brukar dom välja att sparka en ganska snabbt.. så man känner en stor press.Jag är less på jobbet, vill jobba med människor.. men jag har detta så länge!
    vilket företag jobbar du för?
    vart i sverige?
  • Anonym (säljare)

    Jag jobbade 2,5 år som telefonförsäljare, utav el-avtal. Jag hade 15000 i grundlön per månad, plus ob-tillägg, provision och betald semester då förstås. Brukade väl landa på mellan 13 och 16000/mån efter skatt. Hade 50 kr/sälj förutom vissa, som var "lättare sålda" (dvs sådana man ringt förut och de sagt att det var ok att man återkom när deras avtal var på väg att löpa ut.) Dem hade man 25 kr/sälj på.
    Kom man sen upp i 50 sälj fick man en 1000-lapp extra, 60 sälj - 1500 kr extra osv. Själva arbetsuppgiften var ofta jobbig eftersom många är otrevliga mot en när man själv försöker vara trevlig. Faktiskt får jag ju dock säga, att många människor var väldigt trevliga mot en också.

    Eftersom ett elavtal är en rätt seriös grej, som kan spara åtskiliga 1000-lappar för de som använder mycket ström och aldrig gjort något aktivt val, kunde det bli rätt långa samtal ibland, och var kunden då dessutom väldigt trevlig så kunde det ju glida över i lite snack om annat i livet också. Hände några gånger att ett samtal varade 1 timme eller så. Man räknade på besparingen, gjorde jämförelser med andra bolag, tittade på deras konumtion osv.

    Största fördelen med jobbet var väl ändå att arbetskamraterna var väldigt trevliga, sociala människor som gärna pratade. Blandade åldrar och erfarenheter. Alla var där av sin anledning.

    Men själva arbetsuppgiften är egentligen inte så kul, rätt jobbig, om man bara ser den isolerad från resten av faktorerna. Funkade fine för mig den tiden dock, som behövde en fast inkomst.
    Jobbade i Kalmar, på Excellent/Tradimus/Aditro (bytte namn några gånger).

  • Felisia

    Huwa... ni alla får det att låta som helt ok belalt juh..
    vi kan ta mig som ex. jobbade med det i 4 mån och jag har i vanliga fall inga problem att framföra vad jag tycker och tänker, men att TVINGA sig på folk (väluppfostrad som man är så sitter ju det i ryggraden att acceptera vad folk säger) och "lura" på dom det ena och det andra (som jag tyckte, eftersom jag inte trodde på prudukten.. själv haft tidigre), det gick inte alls för mig.

    Jag hade enbart provision och jobbade ca 60%.. som mest hade jag ut 2100 efter skatt.. man kan juh knappast leva p¨å det. räckte ju nästan inte ens till mat på bordet till sig själv och djuren.. sen ska man ju bo och kunna leva oxå..

    Men pröva på det. det är en bra livserfarenhet och du har ytterliggare en "utbildning" i backfickan..

  • Anonym

    Jag har 15700:- i grundlön, utöver det så har jag Ob+Provision.
    Jobbat med detta i snart 2år. Trivs bra

Svar på tråden vad tjänar man som telefon försäljare?