• camillimill

    Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?

    Hej.
    Jag fick ett navelbråck under min första graviditet, något som upptäcktes av min mamma (som är barnmorska)10 månader efter förlossningen.

    Jag beslöt då för att kolla upp det i det landsting där jag bor, vilket jag också gjorde. jag vände mig till en gynekolog, som va jäkligt otrevlig och i princip bara sa att "du kan inte förvänta dig att se likadan ut efter som före din graviditet, och om du börjar träna så kommer magmuskulaturen att gå ihop igen, varpå bråcket kommer synas mindre"

    Jag blev ledsen över att inte bli tagen på allvar, men började träna, och allteftersom har jag fått mer och mer ont i mitt bråck. det drar, sticker och vid vissa tillfällen har jag fått trycka tillbaks delar utan (tarmarna?) som liksom vill komma ut ur bråckhålet.

    Jag har tänkt att låta undersöka mig igen, och kontakta kirurgen, som nog är ett bättre forum än gynekologen. Nu har jag dock fått veta att jag är gravid igen. Jag har fått oerhört ont i min navel nu i samband med alla hormoner. det känns lite som när musklerna delade på sig under graviditeten, fast på ett mer obehagligt och stickande sätt.

    Hur som helst. I samband med att jag nu blev gravid, så sökte jag info på internet om navelbråck, men det mesta som går att finna handlar om navelbråck hos nyfödda, och inte hos vuxna kvinnor.
    Jag får ingen information alls om hur en operation går till, mer än att de brukar förstärka bukhinnan (som ju hos de som har navelbråck har gått sönder) med nät.

    Jag undrar hur de går in? Var de lägger snittet? Om de skär ett snitt strax under naveln som fortsätter igenom och strax över naveln, och att dom där delar musklerna och sätter in nätet, eller om det är möjligt att korrigera det hela i samband med ett eventuellt kejsarsnitt?

    Jag har nämligen funderat på om det kanske kan vara bättre att snittas nu, eftersom bråcket blir värre för varje graviditet, och att det förvärras mest i slutet. Om jag då blir snittad två veckor innan istället för att ex gå över två veckor, så gör det en månad i skillnad. Kan de då fixa bråcket i samband med snittet? Är det någon som vet?

    Min dotter vägde 4,1 när hon föddes, och min mage va enorm (finns bild i mitt galleri) och jag förmodar att det finns stor risk att magen kommer att få samma form nu, som sist jag va gravid.
    Jag är jätteorolig inför vad jag ska göra, och huruvida det är direkt olämpligt att jag blir gravid nu innan jag opererat mitt bråck.
    Snälla, är det någon som vet?

  • Svar på tråden Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?
  • aldre

    Hej igen,

    Den kirurg jag träffade sa att man kunde operera när man vill, men man får inte bära tungt eller länge under flera veckor efteråt (vilket ju kan vara lite svårt med små barn). Så jag tror det är mest en praktisk avvägning när du väljer att göra det.

    Mitt bråck verkar vara en 3-4 cm i diameter.

    Hittade en till länk (på engelska) som beskriver rätt ok de risker som finns med att inte operera bråcket.

    www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002935.htm

  • camillimill

    miss nice:
    jag vill ha alla tips du kan undvara. Jag är oerhört tacksam över att här finns någon som kan svara på frågor som tom jobbar på operation!

    japp, han skulle skriva en remiss till en kirurg. jag bor mellan varberg o Borås, som ligger strax söder om Göteborg, så jag antar att operationen blir i varberg eller borås.

    Tror du han pratat om en tarmbråcksoperation? Jävlar i helvete vad okunnigt i så fall. Blir jättearg!
    Mitt bråck är ca 3-4 cm brett ovanför naveln, och runt naveln är det bredare än så.

    Han pratade om att de antingen snittar strax ovanför naveln rakt upp, eller att de syr ihop med en titthålsoperation och att de då alltså inte behöver öppna upp något alls, mer än ingångshålen för instrumenten.
    Hur stort brukar ärren bli på ett ungefär? Hur långt och hur brett? Och syr de fast naveln så att den inte står rakt ut efter bråcket är korrigerat?

    Tusen tack!

  • MissNice

    Om d e en titthåls så blir d kanske 3-4 hål utspritt på magen, (d beror på vart ditt bråck sitter) som e nån centimeter långt. Och ärren blekar ju...du e ju ung o d blir super fint!!!

    En öppen op, så lägger vi ialla fall på vårt sjukhus oftast  vid naveln strax ovan eller strax under. Som en glad eller lessen mun beroedne på om d e uppeför eller under,

    Blöder ja d knappt nånting  o operationen brukar gå snabbt!!! Ett rutin grepp..... jag gillar att stå på bråck op....d e ganska trevligt!!!

  • tösen81

    hje. jag måste fråga en sak ang navelbråck. hur ser det ut? är det något som sticker ut från kroppen?
    jag träffade en läkare i måndags som kände på en knuta som jag hade lite rak ovanför navlen men som inte syns. han sa att det var bråck och jag ska få en remiss till op. nu var denna läkaren skit dålig med patientkontakt så jag fick ingen info.
    är det navelbråck som jag oxå har eller?
    hur mår ni? sedan jag var hos läkaren och han tryckte på min bula så har jag mått illa samtidigt somjag är nästan konstant hungrig. det hugger lite i magen ibland oxå.
    någon som vet hur lång tid det tar innan man blir opererad? ska gifta mig i september och tänker väl skaffa nr 2 där kring.

  • camillimill

    tösen81:

    Ska du snart ha ett barn till så är det Ingen bra ide att opereras innan. det blir skitfula ärr efteråt, och risken finns att det går upp igen, bråcket. Ofta så "lagar" man bråcket med ett metallnät som man syr fast bråcket med, och blir man gravid efter en sådan operation, så kan det göra ont eftersom det tydligen drar i magen.

  • MissNice
    camillimill skrev 2008-02-29 19:47:21 följande:
    tösen81:Ska du snart ha ett barn till så är det Ingen bra ide att opereras innan. det blir skitfula ärr efteråt, och risken finns att det går upp igen, bråcket. Ofta så "lagar" man bråcket med ett metallnät som man syr fast bråcket med, och blir man gravid efter en sådan operation, så kan det göra ont eftersom det tydligen drar i magen.
    Ärren blir inte alls fula framförallt inte om d e en titthåls op. o e man ung o frisk för övrigt så brukar d inte va nå problem alls. Kan kan titta på sina andra ärr, (man oftast har på kroppen) syns dom mkt? Kan ju bedömma lite efter sitt eget läk kött....

    O metallnät...njea....det heter prolene! Ialla fall d vi använder. Finns lite andra märken oxå.
  • camillimill

    Miss Nice:
    Ja, vad märket på nätet heter vet jag inte, men det är ju iaf en form av nät i metallmaterial som används, och att operera ett område som strax där efter ska bli uttänjt så pass som en mage blir vid en graviditet är inte att rekommendera om du googlar på bråckoperationer eller magoperationer i allmänhet.

    En titthålsoperation är säkert en annan sak, men jag fattade det som att (när jag pratade med min läkare) att den typen av operationer är mindre vanliga och egentligen bara används vid mycket små bråck. Och har man ett så pass litet bråck att man inte har problem av det finns väl egentligen ingen anledning att operera alls innan man fått de barn man vill ha, eftersom sannorlikheten för komplikationer (tex att det blir en inklämning) är mindre än risken att få fula ärr efter operationen om man blir gravid igen.

    Jag har dessutom läst både här i denna tråd (inlägg nr 4) och på andra ställen att det finns risk för (om man får göra en operation vill säga, och alltså inte klarar sig med en titthålsvariant)att det drar, stramar och gör ont av nätet om man är gravid, eftersom nätet är fast och inte rörligt som övriga delar av det som "växer" med magen.

    Hur långt blir ärret i fråga om det är tal om en vanlig operation? Jag antar att det naturligtvis beror på bråckets omfattning, men på ett ungefär? behöver dom öppna upp mycket bredare än vad själva bråcket är brett?
    Usch.. det här är riktigt nervöst, tycker jag..

    Och dessutom så har jag blivit informerad om att jag evnetuellt måste snittas eftrsom risken för att bråcket förvärras ökar mot slutet av graviditeten, och speciellt under värkarbetet.
    Så då får man två mindre snajsiga ärr på sin mage.

  • MissNice

    Sa ju inte att d e att rekomendera men men....


    Ärret vid en öppen op brukar bli ialla falla mindre än vad bråket e. Huden e hyffsat tänjbar o så man bhöver inte öppna mkt.


    Däremot e d detaljer kirurgen får avgöra!!!
    Kan du inte fråga om dom kan fixa bråket i samband me snittet??? Vore ju hyffas praktiskt. O berende på vart d sitter så kanske d går...bara en tanke!

    (ärren i fråga e ju inte lika fula som ett sortbråck...så d e lixom pest eller kolera! )


    Inte ska du va nerövs inte...kommer gå fin fint, det är en vanlig op o inget att oroa sig för!

  • Bruden1
    Hur länge blir man sjukskriven efter en navelbråcksoperation??

    Vad e det man ska tänka på sen efter när man e sjuks.? restrektionerna?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • MissNice
    Bruden1 skrev 2008-03-02 22:02:34 följande:
    Hur länge blir man sjukskriven efter en navelbråcksoperation??Vad e det man ska tänka på sen efter när man e sjuks.? restrektionerna?
    HUr länge du blir sjukskriven beror nog på va för typ av jobb du har. Men ja gissar på 10-14 dagar.  Du får tex inte lyfta....på x-antal dagar/ veckor/ månader...när pat åker ut  ur salen, därefter ha ja ingen koll ;)
Svar på tråden Navelbråck. Någon som har/haft eller vet hur en op går till? Blir bråcket värre av en ny graviditet?