• Karpet

    Hur länge kan magsjuka/vinterkräksjuka hålla i sig som allra längst?

    Min 1-åring började kräkas i natt klockan 1.30 och håller fortfarande på. Vill bara förbereda mig lite, hur länge kan det hålla på om vi har otur?

    Sedan undrar jag också om det bästa är att inte ge henne något alls att äta, eftersom hon bara kräks och mår dåligt av det även om hon glatt äter, eller är det bättre att hon äter och har det i kroppen i några minuter och sedan kräks?

    Vatten dricker hon och får behålla ibland och ibland inte.

  • Svar på tråden Hur länge kan magsjuka/vinterkräksjuka hålla i sig som allra längst?
  • trebarnsmamma79

    ge vätska det klarar man sig på ger du mat lär ni ju aldrig få stopp på det,annars brukar det hålla i sig ca ett dygn.

  • Kenzie

    Förra våren var min son sjuk i en vecka. Han kräktes rejält drygt två dygn och sedan kräktes han bara på kvällarna och nätterna. En jäkligt jobbig vecka var det.


    Älskade Theodor 060329
  • Kakan83

    Ge vätskeersättning, det kan du koka lätt själv. Blanda i lite saft eller likanande så smakar det inte så illa.
    Jag hade endast gett vätska så länge. Man klarar sig en vecka utan mat, enligt läkaren på sjukhuset när vi var inne för andra gången med sonen.
    Han spydde och hade diarrè i en vecka Men det är hellre vanligare att det håller i sig ett dygn eller två.


    Oliver ab imo pectore
  • Kakan83

    Glömde, ge bara ett par ml vätskeersättning var femte minut så länge hon är vaken. Så hinner kroppen ta upp vätskan.


    Oliver ab imo pectore
  • Karpet

    Aha, så att ge fast föda så stjälper man man mer än hjälper alltså?

    Hon har inte ätit någon riktig mat utan äppelbitar, yoghurt, fruktpuré och kex. Av dessa så är nog yoghurten det hon har verkat klara bäst ändå.

    Hoppas hoppas att det bara håller i sig ett dygn Då kan det gå över under natten ju åhh vad underbart. Hade en riktigt mardrömsnatt och har fått tvätta 8 (!) maskiner med nerspydda grejer idag.


    trebarnsmamma79 skrev 2008-01-09 19:58:17 följande:
    ge vätska det klarar man sig på ger du mat lär ni ju aldrig få stopp på det,annars brukar det hålla i sig ca ett dygn.
  • Karpet

    Åh fyy, så har man maximal otur så kan det alltså hålla i sig så länge? Min optimism är som bortblåst


    Kenzie skrev 2008-01-09 20:00:11 följande:
    Förra våren var min son sjuk i en vecka. Han kräktes rejält drygt två dygn och sedan kräktes han bara på kvällarna och nätterna. En jäkligt jobbig vecka var det.
  • Karpet

    Är vätskeersättning bara vatten och salt?


    Kakan83 skrev 2008-01-09 20:00:43 följande:
    Ge vätskeersättning, det kan du koka lätt själv. Blanda i lite saft eller likanande så smakar det inte så illa.Jag hade endast gett vätska så länge. Man klarar sig en vecka utan mat, enligt läkaren på sjukhuset när vi var inne för andra gången med sonen.Han spydde och hade diarrè i en vecka Men det är hellre vanligare att det håller i sig ett dygn eller två.
  • Kakan83
    Karpet skrev 2008-01-09 20:04:12 följande:
    Är vätskeersättning bara vatten och salt?
    1 liter vatten
    6 teskedar vanligt socker (=30 ml)
    1/2 tesked salt. (=2,5 ml)

    1 tesked = 5 ml

    Koka upp och låt sedan svalna. Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 teskedar fruktjuicekoncentrat eller koncentrerad saft per liter. Man kan även koka en liter svagt te och sedan ta samma mängd socker och salt som i receptet ovan. Var noggrann så att måtten blir de rätta. Det finns även vätskeersättning att köpa på apotek.


    Oliver ab imo pectore
  • Karpet

    Tack så mycket för receptet, det här måste jag spara. Tror inte att det är någon fara än då hon har kunnat dricka 20-40ml vatten och behålla det i kroppen åtminstone 1 timme några gånger under dagen, hon har även kissat fast inga mängder. Fortsätter det tills imorgon så gör jag nog iordning vätskeersättning, det skadar ju i alla fall inte.


    Kakan83 skrev 2008-01-09 20:05:19 följande:
    1 liter vatten6 teskedar vanligt socker (=30 ml)1/2 tesked salt. (=2,5 ml)1 tesked = 5 mlKoka upp och låt sedan svalna. Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 teskedar fruktjuicekoncentrat eller koncentrerad saft per liter. Man kan även koka en liter svagt te och sedan ta samma mängd socker och salt som i receptet ovan. Var noggrann så att måtten blir de rätta. Det finns även vätskeersättning att köpa på apotek.
  • Kenzie
    Karpet skrev 2008-01-09 20:03:30 följande:
    Åh fyy, så har man maximal otur så kan det alltså hålla i sig så länge? Min optimism är som bortblåst

    Ja det verkar inte bättre. Men det är inte överdrivet vanligt så förhoppningsvis är hon bättre inom något dygn. Ge henne vätskeersättning (lite och ofta) och märker du att hon får behålla det så kan du testa majsvälling som är milt för magen. Mat och rent vatten bör du vänta med eftersom det kan förvärra kräkningarna.


    Älskade Theodor 060329
  • Kakan83
    Karpet skrev 2008-01-09 20:09:51 följande:
    Tack så mycket för receptet, det här måste jag spara. Tror inte att det är någon fara än då hon har kunnat dricka 20-40ml vatten och behålla det i kroppen åtminstone 1 timme några gånger under dagen, hon har även kissat fast inga mängder. Fortsätter det tills imorgon så gör jag nog iordning vätskeersättning, det skadar ju i alla fall inte.
    Ja, det är ju det viktigaste - att hon kissar. Hoppas hon blir frisk snart! Det är en pest med magsjuka
    Oliver ab imo pectore
  • Jenny Tom

    Våran lilla kille på 1år  fick magsjuka i lördags och han kräktes och haft diarré sista gången går men i dag värkar det ha vänt han får bara risvälling och hans avföring blir bättre.

    Har pratat med sjukhusrådgivningen flera gånger under denna period då han inte har velat dricka så mycket utan blev bara mera och mera slö. I går var det värst då hade han inte kissat på över 12h pratade då med barnkliniken och de sa att han var tvungen att få i sig 150ml vätska i timmen. Det var jätte svårt då vi fick tvinga i honom det. Lyckades få i honom 0,5-1dl vätska pär timme lite i taget. Vi gav honom coka cola, saft, äppeljuce samt vätske ersättning testade allt. men det ända som funkade var att tvinga i honom vätskan. Blev piggare framåt kvälskvisten så i dag har vi inte behövt tvinga i honom någåt.

    Det viktigast när de är magsjuka är att få i dem vätska sen ska de kissa mist en var sjäte timme. Om man är osäker pa om de kissar kan man lägga papper/eller bomul i blöja på att så sätt vara säker på att man vet att de kissar.

    Är du orolig så ring till sjukrådgivningen och hör med dem de har hjälp mig massor.

  • Hidda

    Min 3 åringar började igår natt vid ett kräks han är pigg och har ingenting ont när han äter eller dricka han kräks direkt

Svar på tråden Hur länge kan magsjuka/vinterkräksjuka hålla i sig som allra längst?