• fritzi­e76
    Äldre 10 Jan 16:06
    15104 visningar
    10 svar
    10
    15104

    Blåa läppar!

    Min son är 2½ år. Den senaste tiden har jag märkt att hans läppar är blåa ibland. Det kan vara när han varit ute eller när han hoppat och sprungit runt.

    Är detta något att vara orolig över? Vad kan vara orsaken till det? SKa man söka läkare för detta?

  • Svar på tråden Blåa läppar!
  • GnomeF­oot
    Äldre 10 Jan 16:07
    #1

    Är du orolig är det väl klart att du ska höra med en läkare!

  • Papayi­a
    Äldre 10 Jan 16:08
    #2

    Fråga på BVC. Det är väl alltid värt att kolla upp, kan ju ha med cirkulationen att göra men vissa har ju mörkare läppar än andra...

  • Lukasm­or
    Äldre 10 Jan 16:09
    #3

    Blåa läppar tyder på syrebrist. Vore nog bra att kontakta bvc.

  • fritzi­e76
    Äldre 10 Jan 16:12
    #4

    Om det är syrebrist, vad gör man åt det då? Jag blir verkligen orolig nu!

  • Äldre 10 Jan 16:16
    #5

    Jag fick väldigt ofta blåa läppar som barn om jag blev nerkyld. Det var inget fel på mig, men jag minns att mina föräldar lät undersöka mig.

  • Lukasm­or
    Äldre 10 Jan 16:16
    #6

    Ring bvc imorgon du och prata med dem så får du svar på alla dina frågor och funderingar. Vill du inte vänta tills de har telefontid kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen.

  • Oggy
    Äldre 10 Jan 16:21
    #7

    Min son fick blå läppar och kalla händer och fötter. Jag åkte direkt in till akuten och han fick inhalera. Det visade sig att han hade lunginflammation. (Han hade haft feber i tre dagar innan)
    . Det jag tänker på ä att din sån kanske har problem med andningen om du säger att han får så när han rört sig. Att han har blå läppar när han varit ute måste nog vara att det bara är kallt helt enkelt.

  • Papayi­a
    Äldre 10 Jan 16:27
    #8

    Man ska ta sånt här på allvar, MEN som hans mamma ser du nog på honom om det är akut. Feber, allmäntillstånd, andning, hur ser han ut för övrigt blek kallsvettig osv . Kan tänka mig att du blir skrämd av vissa inlägg här... Men som sagt (skrivet) ta kontakt med BVC, det går säkert bra.

  • fritzi­e76
    Äldre 10 Jan 16:35
    #9

    Han är inte dålig annars, lite förkyld men pigg som vanligt. Det är ju inte så att han har blåa läppar hela tiden men ibland när får han det. Jag tycker att det är när han ansträngt sig. Därför är jag rädd att det är något med hjärtat.

    Jag ska ringa BVC i morgon och höra vad det tror.

  • denna där
    Äldre 10 Jan 16:40
    #10
    Blåa läppar ska alltid kollas upp!

    Du ska ta din son till en läkare och förklara att han titt som tätt är blå om läpparna.
    Dom kommer då undersöka om han syresätter sig som han ska och också kolla så hjärtat är okej.

    Vi hade detta problemet med vår son som också hade förkylningsastma men han var blå om läpparna även när han syresatte sig som han skulle så läkarna kollade med EKG på hjärtat osv.

    Det var ingen fara med honom, läkaren sa att en del barn blir blåa om läpparna så där men det ska ALLTID kollas upp för det kan bero på annat!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
Svar på tråden Blåa läppar!