• Anonym (ledse­n)
    Äldre 11 Jan 17:15
    64827 visningar
    167 svar
    167
    64827

    Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?

    Jag hoppas denna tråd ligger rätt nu..
    Idag så krockade min pojkvän, han körde ner en lyktstolpe och ett staket. När dom precis krockat så försökte dom att få tag i polisen som inte kunde komma eller något. Iaf så fick dom hjälp att få upp bilen på vägen och dom tog sig därifrån. Tydligen så ringde någon som såg detta polisen för dom stod och väntade på min pojkvän nånstans längs vägen. Polisen stannade honom och han fick blåsa, då visade det sig att han hade 1.6 i promille! Min kille blev jätte chockad då han inte trodde att han hade någon alkohol kvar i blodet eftersom han kände sig helt normal. Vilket jag inte förstår då han stank alkohol när han kom hit.. Allt hände nånstans mellan 10 och 14 idag. Han kom hem till mig nu vid halv fem och luktar fortfarande.. Jag är så besviken och ledsen just nu

    Han har fått indraget körkort. Det är de enda jag vet. Är det någon som vet vad bötern kan ligga på ungefär?
    Vad kommer hända nu, hur lång tid kommer detta att ta? Kommer han att kunna få fängelse?
    Jag är så orolig då vi ska ha barn i juni och detta var verkligen inte vad vi behövde just nu..
    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 17:17:40:

    Han drack bara igår kväll så han drack inget på morgonen innan han körde bil, därför trodde han att han inte skulle ha någon alkohol kvar i blodet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-15 12:19

    Han berättade för mig att han slutade dricka vid en 1 på natten och sen gick dom och la sig. Han fick blåsa för polisen vid 12 nästa dag.

    Jag vet inte hur jag ska förklara för er att jag faktiskt litar på min pojkvän och jag vet att han inte skulle ljuga för mig om att han slutade dricka vid 1 den natten. Varför? Han "får" dricka för mig även om jag inte kan eller vill dricka så gör det mig inget att han gör det. Vi har så mycket bakom oss och jag vet hur han dricker och hur mycket han kan dricka! Jag har väl själv sett det. Jag kan säga att jag vet att han inte ljög för mig om när han slutade dricka. Tyvärr kan jag inte förklara varför jag är så säker för de har med hela vårat förhållande att göra osv. Jag litar på honom!

    Innan jag blev gravid så drack vi båda ofta. Jag är ingen stordrickare när jag dricker utan slutar när jag känner att jag inte orkar mer/vill ha mer. Han däremot kan dricka nästan hur mycket som helst när han väl dricker.

    Nu efter att jag blev gravid har han knappt vart ute så jag vill inte säga att han har problem med alkoholen nu, alltså att han dricker ofta och jämt. MEN han kan dricka jävligt mycket när han väl dricker. Han har en egen lägenhet när han går i skolan. Då händer det att han dricker ibland men han brukar inte dricka mängder då utan mer ta några öl. Men denna gången blev det alldeles för mycket, det sa hans själv.

    Men han drack däremot ganska ofta innan vi träffades. Men som sagt så har han knappt druckit sen jag blev gravid. Ville bara försöka förklara det iaf.

    Så är det såå tråkigt att höra från er vilken dålig människa han är osv.. Tror ni inte att jag förstår vilket misstag han gjort och vad som kunnat hända osv? Jag behöver verkligen inte få det förklarat för det vet jag nog ganska bra själv!

    Han är en underbar pojkvän och en underbar människa. Men att detta hände var såklart jävligt dumt gjort av han och ett stort misstag.

  • Svar på tråden Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 17:27
    #22

    Han kan dricka väldigt mycket när han väl dricker. Nej jag vet att han inte drack något på morgonen för det gör han aldrig när han vet att han ska köra bil. Nu trodde han att alkoholen hade försvunnit ur kroppen så därför körde han. Han skulle aldrig köra om han visste att han har alkohol kvar i blodet.

    Jag kan inte heller förstå hur han kunde tro att han inte hade någon alkohol kvar i blodet. Det tycker ju jag att man borde känna men det gjorde inte han.

    Jag skrev väl inte att han drack lite igår kväll. Han drack med allra största säkerhet väldigt mycket igår kväll! Men jag vet att han inte drack något på morgonen innan han satte sig i bilen. Har var dum nog att tro att alkoholen var borta, men han dricker aldrig precis innan han kör bil.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 17:33
    #28

    Läste du inte mitt första inlägg!! han ringde själv till polisen direkt efter krocken men polisen kunde då inte komma


    Miffomorsan skrev 2008-01-11 17:26:50 följande:
    Vilken tur att någon vänlig själ ringde polisen!! Han kunde ju för sjutton dödat någon och ert största bekymmer borde väl inte vara hur mkt böter/fängelse det blir utan hur ni ska få galningen att sluta dricka om han ska köra bil.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 17:38
    #35

    Vi båda är under 20 år. Jag vet inte om det har någon betydelse i lagen eller vad man säger men vill inte få påhopp för det nu tack! Detta var första gången det hände och han sa nu att han ska inte dricka något mer, nu vill han bara vara hemma med mig.

    Varför han drack igår? Jo för han dricker inte på helgerna eftersom han oftast är hemma med mig, då passar han på att dricka när han är i skolan och är i sin egen lägenhet.

    Det som jag är mest orolig för är fängelse såklart, jag vill verkligen inte att han åker in nu när vi ska ha barn . Sen böterna hoppas jag verkligen inte blir alltför höga, då vet jag inte hur vi ska kunna leva alls..

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 12:18
    #83

    Han berättade för mig att han slutade dricka vid en 1 på natten och sen gick dom och la sig. Han fick blåsa för polisen vid 12 nästa dag.

    Jag vet inte hur jag ska förklara för er att jag faktiskt litar på min pojkvän och jag vet att han inte skulle ljuga för mig om att han slutade dricka vid 1 den natten. Varför? Han "får" dricka för mig även om jag inte kan eller vill dricka så gör det mig inget att han gör det. Vi har så mycket bakom oss och jag vet hur han dricker och hur mycket han kan dricka! Jag har väl själv sett det. Jag kan säga att jag vet att han inte ljög för mig om när han slutade dricka. Tyvärr kan jag inte förklara varför jag är så säker för de har med hela vårat förhållande att göra osv. Jag litar på honom!

    Innan jag blev gravid så drack vi båda ofta. Jag är ingen stordrickare när jag dricker utan slutar när jag känner att jag inte orkar mer/vill ha mer. Han däremot kan dricka nästan hur mycket som helst när han väl dricker.

    Nu efter att jag blev gravid har han knappt vart ute så jag vill inte säga att han har problem med alkoholen nu, alltså att han dricker ofta och jämt. MEN han kan dricka jävligt mycket när han väl dricker. Han har en egen lägenhet när han går i skolan. Då händer det att han dricker ibland men han brukar inte dricka mängder då utan mer ta några öl. Men denna gången blev det alldeles för mycket, det sa hans själv.

    Men han drack däremot ganska ofta innan vi träffades. Men som sagt så har han knappt druckit sen jag blev gravid. Ville bara försöka förklara det iaf.

    Så är det såå tråkigt att höra från er vilken dålig människa han är osv.. Tror ni inte att jag förstår vilket misstag han gjort och vad som kunnat hända osv? Jag behöver verkligen inte få det förklarat för det vet jag nog ganska bra själv!

    Han är en underbar pojkvän och en underbar människa. Men att detta hände var såklart jävligt dumt gjort av han och ett stort misstag.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 12:21
    #84

    Kom på nu! En kompis bror åkte fast för rattfylla (tror jag det var??) och han o hans tjej skulle ha barn. Nu var inte detta första gången tror jag så han fick ju fängelse men fick kortare straff pga av att dom skulle ha barn..

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 14:07
    #90

    vart jag vill komma med mina inlägg?! är inte detta min tråd?! vart vill du komma med dina?! herregud..

    nej vi får se hur detta löser sig

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 21:55

    för en alkoholist behöver inte dricka dagligen. Man kan vara ren i perioder, långa perioder för att sedan ta en rejäl fylla. Ja ungefär som du beskrev tidigare. Man behöver inte vara alkoholist för att vara missbrukare av alkohol, förstår du hur jag menar?

    [/citat]

    det har jag aldrig hört men så kan de säkert vara, tack för ett bra svar!

    vill inte att ni ska sitta och skriva att han ljuger osv. det är inget ni kan skriva något om då ni varken känner honom eller mig. tycker ni kan respektera de jag skriver också eftersom jag tycker att jag respekterar det ni skriver ganska bra!

    sen var det inte de jag ville få ut av denna tråden! det jag ville veta var hur straffet såg ut osv. inte om min pojkvän ljuger eller när han drack osv.

    det var då och inget man kan göra något åt nu. jag försöker fokusera på vad som kommer att hända för det är de enda som är viktigt just nu!

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 22:02

    visst det är klart att jag försöker skydda min pojkvän till en viss gräns. men det han gjorde var helt fel och visst, han förtjänar sitt straff! hade vi inte haft ett litet barn påväg hade det inte varit lika viktigt för mig att veta vad hans straff kommer att bli. men nu vill jag veta så jag vet vad jag ska förbereda mig på, om vi kommer bli helt panka och inte ha nånstans att bo eller om jag kommer att bli ensam mamma en längre tid mm. jag vill liksom kunna tänka lite längre fram och att det kanske inte kommer att bli som vi tänkt oss längre..

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 22:21

    glömde.. som Kaiza skrev:

    för en alkoholist behöver inte dricka dagligen. Man kan vara ren i perioder, långa perioder för att sedan ta en rejäl fylla. Ja ungefär som du beskrev tidigare.

    jag har varit med när min pojkvän haft 2.2 i promille vid ett tillfälle. alltså det syntes att han var full men han såg inte ut att vara SÅ full. att han skulle ha den promillehalten trodde nog ingen. så hans kropp tål alkohol väldigt bra. eftersom han drack mycket och ofta förr innan han och ja träffades så är hans kropp van alkoholen.

    [detta inlägg vill jag inte ha några påhopp om tack! det var bara en liten extra förklaring]

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 22:34

    tack för ett väldigt bra svar. nej jag tog absolut inte illa upp av det du skrev, tvärtom. när någon är trevlig och respekterar mig då kan jag tänka mig att ta till mig det den personen skriver. annars kan det kvitta! jag tycker också det låter konstigt att han slutade dricka kl 1 och fortf hade den promillehalten nästa dag vid 12. men jag kan just nu inget annat än tro på min kille vilket jag gör då jag faktiskt vet att han inte har någon anledning till att ljuga för mig. kanske hörde jag fel på siffror ang allt.. är man full har man dålig tidsuppfattning, kanske var kl 4 på morgonen och inte 1. tiden går som sagt ganska fort när man dricker. men som sagt så handlade inte tråden om det utan om vad konsekvenserna för detta kommer att bli


    Anonym skrev 2008-01-15 22:07:31 följande:
    Jag känner inte din man, TS, men såhär mycket kan jag om alkohol att jag kan sluta mig till att om han inte ljuger, och jag får ju tro dig på ditt ord, så har han haft en promillehalt på 3,25 klockan 1 på natten när han slutade dricka.De flesta av oss skulle varit medvetslösa vid den halten alkohol, och absolut inte mått tillräckligt bra för att sätta sig i bilen dagen efter. Sa han nåt om att han däckade på festen, eller mådde han okej och gick och la sig?Nej, man behöver inte dricka alkohol varje dag för att vara alkoholist, och återigen, om han inte ljuger om när han slutade dricka, och det får jag tro ditt ord på eftersom jag inte känner honom, så är han just alkoholist och behöver hjälp.Det som kommer hända är att det blir rättegång. Han har krockat och dessutom gjort sig skyldig till grov rattfylla. Vet polisen om att han dessutom krockat, vilket jag antar så kan han bli dömd för både rattfyllan och vårdslöshet i trafik(ev grov). Det KAN leda till fängelse, men mest troligt, om han är tidigare ostraffad så får han fotboja. Böter blir det absolut också. Studerar han blir böterna inte så höga pga inkomsten, men absolut så att det känns. Räkna med minst 7-8000, kanske mer.Polisen kommer antagligen precis som många här i tråden förstå att han har alkoholproblem, iochmed halten alkohol och att han var fullt körduglig trots denna. De vet också att bara alkoholister kan stå på benen med den promillehalten. Det kommer antagligen innebära att han måste bevisa att han är nykter innan han får ta om sitt körkort igen. Det kommer dröja minst ett år innan han får ta om körkortet, och då får han både skriva teorin och köra upp igen. Kanske tar det längre tid.Räkna med någon slags behandling för alkoholproblematiken om han vill ha igen sitt körkort.Hoppas du inte tar illa upp av mitt svar, jag har försökt vara respektfull oavsett vad mina åsikter i det här fallet är.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 22:52

    tack, detta lugnar ju en hel del. det är fängelse jag oroar mig mest för då jag inte vill att han ska missa första bebistiden och jag vill heller inte bli lämnad ensam, vare sig det är 2 månader eller 1 år. visst, 2 månader klarar man sig ju men ändå. min pojkvän skulle också erkänna allt, han skulle knappast sitta och neka. pengar kan man ju alltid få tag i på något sätt, så är det ju nästan jämt.

    Anonym (varit där) skrev 2008-01-15 22:46:26 följande:


    hej t.sjag har varit i din situation för ett par år sedan.När jag väntade mitt tredje barn(var i sjätte mån) så körde min man i diket kl 5 på morgonen efter att han hade varit och festat.Polisen kom och han testade positivt(precis på gränsen över 1 promille).Då hade han slutat att dricka vid ett på natten.Han tog bilen pga att jag hade blivit akut sjuk så han kände sig tvungen att åka hem.Det var en hemsk mardröm.Han blev utan körkortet i 12 månader,fick böta 2000 kr och fick villkorlig dom i 2 år.Fängelse var det aldrig tal om efterssom han väntade smått och att han erkände allting från början.det är jätteviktigt.Har man en advokat och försöker att neka så brukar det bli hårdare straff.Min man fick även lämna blodprover var tredje månad i ett år och det kostade jättemycket pengar,ca 3000 första gången och 600 dom andra gångerna.på dom proverna så syns det om man har druckit sig riktigt full dom senaste tre månaderna,men man får dricka alkohol men inte så man blir full.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 23:35

    vad bra att få tips av en som varit med om detta! för det är precis vad jag behöver just nu. då vet jag ju lite iaf hur det kan se ut och kanske hur man ska göra om det blir som i ditt fall. nu kan jag nog få sova inatt iaf

    Anonym (varit där) skrev 2008-01-15 23:01:51 följande:


    Jag kommer även ihåg att någon månad innan rättegången så fick han gå på samtal hos en kurator(tror jag att det var).Dom skulle ta reda på varför han körde rattfull,och hur mycket han drack annars.Det var verkligen typ hundra frågor.Jag följde med honom dit fast jag inte var kallad.Men tydligen blev dom jättenöjd att jag var med,så då fick jag prata med dom i enrum utan min man.Dom frågad hur han ofta och mycket han drack(han dricker absolut inte ofta,men tyvärr mycket när det väl händer).hela det här förhöret fick sedan domaren i rättegången läsa,och kuratorn rekommenderade ett straff som dom baserade på vårat samtal.Det är ingenting som domaren måste ta hänsyn till,men dom flesta gör det ändå
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 12:44

    Pluffa - Jag bortförklarar inte det som hänt! Det har hänt och det kommer att bli följder utav detta! Det var följderna jag ville veta. Men när alla här börjar hoppa på mig som om det vore mitt fel så blir jag arg. Klart att jag skyddar min pojkvän till en _viss gräns_. Men han har gjort fel och det är inget jag bortförklarar. Och om han har alkoholproblem eller inte är faktiskt inte så viktigt just nu, det kommer att komma fram förr eller senare.

Svar på tråden Åkt fast för rattfylla! Vad händer nu?