• je79ss­ie
    Äldre 11 Jan 21:32
    24233 visningar
    29 svar
    29
    24233

    köra/placering i landsväg vänster sväng

    Hej..snälla ngn som kan hjälpa mig..

    Jag kör privat då jag ej har möjlighet eller hinner med trafikskolan.

    Hur gör man på landsväg, vänstersväng.
    När skall man bromsa och blinka vänster för att svänga??
    Kan man anv vägrenen för att släppa fram de 2 - 3 bilarna bakom mig och samtidigt köra i vägrenen i lägre fart och sedan blinka vänster från vägrenen till körfältets mitt, sedan svänga vänster.

    Snälla ngn som har en bra rådexakt hur man skall åka till väga i olika situtaioner med bilar bakom, mötande osv...Jag har grublat över detta länge utan att få ngt riktigt svar.

    Är det alltid höger regel där det inte finns ngn trafikskyllt som talar om vilka regler det är.

    När det är vitskyllt med vägensnamn då är det alltid högerregel??i bostadsområden, utan vägnamnskyllt så är det utfart???

    ngn snälla...

  • Svar på tråden köra/placering i landsväg vänster sväng
  • Me o Mike
    Äldre 11 Jan 21:34
    #1
    -1

    Nej du ska INTE använda väggrenen!! Du ska blinka i god tid och stanna.. Dom bilarna bakom får snällt vänta!

  • pump up the jam
    Äldre 11 Jan 21:37
    #2
    +1

    Öhh... "får snällt vänta" .. så ska du nog inte resonera på en uppkörning, inte om du vill ta körkort i alla fall. I verkligheten så kanske man tänker så men på en uppkörning vill de helst att man bara gör vänstersvängar när bilarna bakom inte tvingas bromsa in alltför mycket, helst av allt ska du göra först en högersväng och vända tillbaka för att göra en högersväng till (detta gäller för landsväg, alltså 70 kmh och uppåt, är det lägre hastigheter så kan bilarna "snällt vänta" ).

  • pump up the jam
    Äldre 11 Jan 21:38
    #3
    -1

    Alltid högerregeln om du inte kör på huvudled eller om vägen till höger leder ut från en parkering, ja.

  • Me o Mike
    Äldre 11 Jan 21:40
    #4
    -1

    ehhh öhhhhh... Jaha så du säger att hon ska göra vad då??
    Självklart får man göra en vänstersväng och DÄRFÖR har man blinkers!! Hon ska ju inte börja blinka 2 sekunder innan hon ska svänga! Ligger bilar bakom för nära och tvingas tvärbromsa när hon blinkar så gör ju DOM fel!

    pump up the jam skrev 2008-01-11 21:37:08 följande:


    Öhh... "får snällt vänta" .. så ska du nog inte resonera på en uppkörning, inte om du vill ta körkort i alla fall. I verkligheten så kanske man tänker så men på en uppkörning vill de helst att man bara gör vänstersvängar när bilarna bakom inte tvingas bromsa in alltför mycket, helst av allt ska du göra först en högersväng och vända tillbaka för att göra en högersväng till (detta gäller för landsväg, alltså 70 kmh och uppåt, är det lägre hastigheter så kan bilarna "snällt vänta" ).
  • pump up the jam
    Äldre 11 Jan 21:43
    #5
    +1

    MulleNuh
    Inte när det gäller landsväg och där hastigheten är 70 km/h eller mer. Jag vet att man inte gör såhär i praktiken och jag skulle personligen aldrig vända om för att göra en högersväng i stället, utan skulle precis som du beskriver sakta ner farten och börja blinka i god tid i stället, men på körskolan vill man inte att man resonerar så i alla fall. Såhär var det när jag körde upp för fem år sedan i alla fall.

    Det är alltid bilisten bakom som får "fel" om det skulle bli en rättslig process av det hela eftersom man alltid ska anpassa parten efter bilen som är framför men det är inte rätt av bilisten framför heller att "tvinga" en bil att stanna helt på en 70-väg, vilket kan krävas i ett sådant fall som TS frågar om.

  • Me o Mike
    Äldre 11 Jan 21:45
    #6

    Men då får hon i första hand kolla om det ÄR bilar bakom.. Nu körde jag upp för 10 år sen så SÅ stor skillnad borde det inte vara kan man tycka..

  • Äldre 11 Jan 21:46
    #7

    jag har fått lära mig att man måste fortsätta och vänta på annan lämplig plats om man har fler bilar bakom sig... försöka svänga så man kommer från "rätt" håll...

  • Judy
    Äldre 11 Jan 21:50
    #8

    Håller med "pump up the jam". Så resonerar man nu för tiden, jag tog körkort för drygt 2 år sedan. Då sa de att om det är fler än 2 bilar bakom ska man svänga höger först och sedan åka tillbaka för att komma dit man skulle.

  • pump up the jam
    Äldre 11 Jan 21:51
    #9

    MulleNuh
    Nej, man kan tycka det. Men så är det i alla fall.

    Är det tomt bakom så är det klart att hon svänger vänster direkt.

  • Äldre 11 Jan 21:59
    #10
    +1

    När jag tog körkortet (2000) så skulle man om jag inte minns helt fel.

    Under förutsättning att det är bilar bakom

    Sakta in, lägga sig till höger och släppa förbi bakomvarande bilar för att sedan köra åt vänster.

    Fick absolut inte stanna på landsväg med hastighet över 70 km/h

Svar på tråden köra/placering i landsväg vänster sväng