• Tjockomammut

    Rekortökning av barn i förskola- inavel orsaken?

    I samhällen där inavel och kusingiften är normen är utvecklingsstörnignar extremt mycket vanligare än vad vi är vana vid i Västvärlden.


    Då uppenbarar sig också frågan om det är den delen av massinvandringen som ligger bakom rekordökningen av barn i särskola i Malmö och resten av Sverige?
    Invandrarbarnen är klart överrepresenterade bland de svårt handikappade barnen.
    Demografiska faktorer påverkar förekomst av svår mental retardation. Är ingifte en faktor att räkna med också i Sverige?


     


    johnjohnsson.wordpress.com/2008/01/09/rekordokning-av-barn-i-sarskola-arabiska-kusingiften-ger-utvecklingsstorningar/

    Vad tycker du? Är detta något vi i Sverige ska lägga oss i för att förebygga?
  • Svar på tråden Rekortökning av barn i förskola- inavel orsaken?
  • snark

    Det förebyggs redan idag med att du inte får gifta dig med en närbesläktad person. Det går ju iofs att skaffa barn med sin kusin eller liknande utan att gifta sig, men lagen sätter i vissa fall normen. Tillåter lagen att man gifter sig tex med sin morbror blir det till slut norm, det är jag relativt övertygad om.

    Ökningen av barn i särskola är inte likamed att det är invandare som gift sig med sin morbor som skapat dem. miljögifter, mediviner etc kan spela stor roll, lika väl som alkohol och droger under gravidit etc.

    Det känns som att du vill skapa debatt kring inavlade invandrare eller har jag fel?

  • snark

    Jag glömde en till faktor som kan vara av vikt. Det var inte alltför länge sedan som Sverige tillämpade strelisering på utvecklingsstörda så att de inte skulle kunna föra "de skadade generena vidare". Som tur är gör vi inte det i dagens lägen och många av de som fötts efter denna lagändring, som är utvecklingsstörda, har själva skaffat barn. Om båda föräldrarna har en utvecklingsstörning är risken för att barnet föds med utvecklingsstörning runt 80 %. Men vad gör vi åt det? är dete en bra idé att återgå till steriliseringar?

  • Tjockomammut

    Nja, invandrare eller inte.. det kan ju gälla svenskar också, vad vet jag. tanken förde mig lite till de kvinnor som tvingas till kusingifte, som ni vet sker det ju även i Sverige.. och om ni tycker vi ska lägga oss i det eller inte?  Strunta i etnicitet nu. Det är lika hemskt vem det än gäller.

  • Julias Farsa

    De utvecklingsstörda "sorteras" ju automatisk bort av evulotionen sedan. Efter en gräns blir inte deras avkomma livsduglig längre. Utan de generna försvinner automatiskt.

    Ungefär som att ta en kopia av en kopia, till slut ser man inte längre vad det står. Då slänger man den.

  • Theunforgotten010

    Ni har det lite fel där! Jovisst det låter nog äckligt att släktningar gifter sig. Men om  att barnen har stor chans att föddas missbildad och sjuk är inte så stort som ni tror det är. Det normala människor utan blod-relaterad har ungefär 0,2 % att få ett barn med genetiskt sjukdom medan andra som är nära släkt har till 0,3-0,6 %. Det blir ungefär 97 procent för kusin-giftemål och 99 för icke kusin giftemål. Alltså inte så mycket. Albert Einstein, Charles Darwin och Edgar Allen Poe var gifta med sina kusiner och deras barn var helt hälsosam och några av dem levde tills 90 års ålder om jag inte minns fel.

    Mina föräldrar är själva kusiner. Dem blev kära för första ögonkastet.  Det fanns inga tester. Men dem fick 3 barn tillsamman och jag är en av dem. Jag är 50 år gammal och är hälsosammare än flesta 50- åringar är!

  • Rataxes
    Theunforgotten010 skrev 2015-08-20 22:47:58 följande:

    Ni har det lite fel där! Jovisst det låter nog äckligt att släktningar gifter sig. Men om  att barnen har stor chans att föddas missbildad och sjuk är inte så stort som ni tror det är. Det normala människor utan blod-relaterad har ungefär 0,2 % att få ett barn med genetiskt sjukdom medan andra som är nära släkt har till 0,3-0,6 %. Det blir ungefär 97 procent för kusin-giftemål och 99 för icke kusin giftemål. Alltså inte så mycket. Albert Einstein, Charles Darwin och Edgar Allen Poe var gifta med sina kusiner och deras barn var helt hälsosam och några av dem levde tills 90 års ålder om jag inte minns fel.

    Mina föräldrar är själva kusiner. Dem blev kära för första ögonkastet.  Det fanns inga tester. Men dem fick 3 barn tillsamman och jag är en av dem. Jag är 50 år gammal och är hälsosammare än flesta 50- åringar är!


    Enstaka kusingiften är knappast skadligt, däremot så sker saker när det pågår i generationer. Flera kungaätter har dött ut pga inavel.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • thure

    Har en arbetskollega med arabiskt ursprung. Hon och hennes man är kusiner och efter vad hon berättat så har även deras föräldrar nån typ av släktskap.

    Och ja, de har en förståndshandikappad pojke tillsammans som går i särskola.

    Jag tror det hela mynnar ut i gamla traditioner där familjens egendomar skall hållas kvar inom familjen och inte spridas. Får hoppas att detta medeltida tänkande dör ut.

Svar på tråden Rekortökning av barn i förskola- inavel orsaken?