• Äldre 17 Jan 01:54
    577529 visningar
    37 svar
    37
    577529

    Bra huskurer mot hosta?!

    Nån som har något bra tips mot hosta, kan inte sova pga av att jag hosta hela tiden. Blir tokig snart..

  • Svar på tråden Bra huskurer mot hosta?!
  • Ellen 509
    Äldre 30 Sep 01:14
    #21

    Värm whiskey och häll i massiva mängder honung och citron (jag föredrar utan citronen)
    och drick det strax före läggdags.
    Låter konstigt, men det smakar ganska gott och det hjälpte mig när jag tappade rösten
    (sjöng förestallningar varje kväll)

    Använder det fortfarande vid halsont och ret-hosta.

  • Äldre 14 Apr 12:26
    #22
    arkeologitjejen skrev 2008-01-17 23:13:32 följande:
    Toclase har utgått ur apotekets sortiment. Jag är morfinallergiker och tål därför inte Coccilana och det enda som funkat förut har varit Toclase i kombination med Molipect, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på för de hade inget substitut. *suck* Får väl snart testa min farmors gamla recept på grötomslag *ryser* om inte detta ger sig.
    Hej!

    Längesedan denna tråd börjades, men, men...

    Jag har tyvärr samma problem som du. Toclase var det enda som fungerade för mig. Tål varken morfinpreparat eller Noskapin, som jag får kraftiga buksmärtor & kräkningar av...

    Är dessutom diabetiker, så honung & andra sockerbaserade kurer etc. är för mig uteslutet... 
    Är väldigt svårt att finna någon hjälp vid rethosta... 

    Har du hittat någonting som hjälper dig vid rethosta?

    Med vänliga hälsningar! / Sofia 
  • Äldre 14 Apr 19:00
    #23
    Sofia Paulsdotter Jönsson skrev 2013-04-14 12:26:11 följande:
    Hej!

    Längesedan denna tråd börjades, men, men...

    Jag har tyvärr samma problem som du. Toclase var det enda som fungerade för mig. Tål varken morfinpreparat eller Noskapin, som jag får kraftiga buksmärtor & kräkningar av...

    Är dessutom diabetiker, så honung & andra sockerbaserade kurer etc. är för mig uteslutet... 
    Är väldigt svårt att finna någon hjälp vid rethosta... 

    Har du hittat någonting som hjälper dig vid rethosta?

    Med vänliga hälsningar! / Sofia 
    Nej, jag har egentligen inget bra tips. Jag är astmatiker så jag tar mer av mina mediciner, plus honungsvatten och noskapin, men toclase var enastående. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Äldre 5 May 15:24
    #24
    Sofia Paulsdotter Jönsson skrev 2013-04-14 12:26:11 följande:
    Hej!

    Längesedan denna tråd börjades, men, men...

    Jag har tyvärr samma problem som du. Toclase var det enda som fungerade för mig. Tål varken morfinpreparat eller Noskapin, som jag får kraftiga buksmärtor & kräkningar av...

    Är dessutom diabetiker, så honung & andra sockerbaserade kurer etc. är för mig uteslutet... 
    Är väldigt svårt att finna någon hjälp vid rethosta... 

    Har du hittat någonting som hjälper dig vid rethosta?

    Med vänliga hälsningar! / Sofia 
    Hej! 

    Prova med ingefära och lakritsrot. Kan intas på olika sätt:

    Lakritsroten kan sugas som den är. Skär av en ca 1-2 cm lång bit och tugga/sug på den litet lätt så länge du orkar. Hjälper direkt vid rethosta.
    Ingefära kan du tugga på samma sätt. Obs: skala först. 
    De kan båda även kokas upp i en kastrull för en snabb kur eller drickas preventivt dagligen.

    MVH
    Arun

    www.vedanam.se
    www.ayurvedabutiken.se 
    Hälsa utan tabletter.
  • Äldre 13 Feb 15:39
    #25

    Jag har samma hosta med kräkningar och fruktansvärd huvudvärk som följd. Brukar hosta runt 8-12 veckor ca 2 ggr per år! Det räcker med en liten förkylning så är jag igång. Har astma dessutom. Cocilana är det enda som hjälper men det är få läkare som vill skriva ut!!!
    Jag fick ett tips om att alltid ha iskallt vatten (isvatten) till hands som man kan gå och smådricka av. Det tar ner svullnad och slembildning i halsen.
    Går iaf lite bättre.
    Jag blir iaf så att det bildas stora mängder slem i luftrören. Sådär så det bubblar när man andas. Andra kan höra hur det låter....
    Det dämpar åtminstone hostan lite men du blir inte av med den.

    Hoppas det hjälper dig med! Lycka till

  • Äldre 26 Apr 09:36
    #26

    Testa att pressa två stora grapefrukter och sedan ha i en matsked olivolja och lite honung

  • Äldre 3 May 12:15
    #27

     grönt  te med fänkål och timjan  låt dra i  några minuter drick ett par koppar   tugga på  fänkålsfrön

  • Äldre 11 May 03:10
    #28

    Jag såg att det var någon här som tipsade om Noskapin mot rethosta.

    Jag avråder starkt från detta! För ett par år sedan så åkte jag på en rejäl rethosta

    Och precis som många andra så kunde jag inte sova. Outhärdligt var det!

    Så jag åkte till apoteket och blev tipsad om Noskapin (fanns receptfritt). Jag började då använda detta varje gång jag fick rethosta för det var ju rena mirakel-kuren!

    Så en kväll när jag haft rethosta i några dar och sömnen började påverkas så tog jag en tablett Noskapin och gick och la mig. Vaknade efter en stund av fruktansvärda smärtor och krämpor i bröstet. Jag trodde helt allvarligt att jag skulle dö! Så jag ringer 1177 och medans jag väntar i kö då googlar jag på Noskapin och biverkningar. Tydligen så är det en biverkning att diagrammen slappnar och man känner sig typ döende. Jag pratade med 1177 och talade om vad jag var med om och att jag tagit Noskapin. Jag var definitivt inte den första som varit med om detta och dem sa till mig att ta en morfintablett och lägga mig igen. Gjorde detta och efter några timmar så släppte det.

    Det är det mest obehagliga jag varit med om och tro mig jag tar rethosta vilken dag i veckan hellre än att uppleva det där igen! REKOMMENDERAS EJ!

  • Äldre 15 Jun 23:19
    #29

    Barnen har sen se var små fått lökmedicin, dvs en skalad och skivad lök blandat med 1 dl socker. Lökcellerna går sönder och en löksirap bildas. Ta ca 1 msk som medicin. Slemlösande. Men kan göra likadant med gran/tallskott även det slemlösande.

  • Äldre 18 Aug 07:33
    #30
    -1

    Tag 1 st avokadokärna.
    Skala av det bruna skalet.
    Dela kärnan i 2 delar.
    Koka kärnan i 5 minuter med 1 liter vatten.
    Sila vätskan.
    Dela upp vätskan att drickas vid 6 tillfällen, drygt 1,5 dl, ljummen,
    morgon och kväll med en liten tesked honung,

    Säkert sätt att bli av med de flesta typer av hosta.

    Huskur från Peru

  • Äldre 18 Aug 15:37
    #31
    +1

    Avokadokärnor innehåller CYANID  - GIFT
    Så glöm receptet innan

  • Äldre 1 Oct 01:50
    #32

    Det är amygdalin de innehåller, det sedan bryts ner till ett cyanid-derivat i kroppen. Ofarligt i rimliga mängder(se länken).

    Den kuren funkade ju kanon!

    Tog lite fler kärnor än du rekommenderade samt skivade jag dom, sedan blandade jag med lite ingefära.

    www.aprikoskarnor.se/aprikoskarnor-forsiktighet/

  • Äldre 30 Oct 06:36
    #33

    Många av era huskurer är såna stora projekt att de förefaller vara ämnade att skingra tankarna och få en att göra någonting annat än att ligga och tycka synd om sig själv. Kan detta stämma?

    Jag föreslår, som några före mig gjort, varmvatten med honung.

  • Äldre 30 Oct 17:39
    #34

    Citron, citron, och mer citron!


    PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • Äldre 10 Feb 16:28
    #35

    Min pappa brukade alltid göra varm mjölk med lite socker och chili eller utan socker man får testa vad som smakar bäst och jag drack det ungefär 3 gånger sedan mådde jag mycket bättre:)

  • Äldre 18 Mar 13:38
    #36

    HuskuHuskur mot hosta

  • Äldre 23 Aug 09:37
    #37

    2dl vatten 2kryddmott bikarbonat är bra mot hosta

Svar på tråden Bra huskurer mot hosta?!