Inlägg från: arkeologitjejen |Visa alla inlägg
  • arkeologitjejen

    Barn med fornnordiska namn

    Gillar alla de namnen, men skulle inte kunna döpa mitt barn till vare sig Fenris eller till Loke av den enkla anledningen att de står för ondska i mytologin som jag i sådana fall skulle låna namnet från, fast alla är vi ju olika. Jag och min sambo tittar också på fornnordiska namn och kollar då även på bakgrundsberättelsen. Ett tips är att surfa in på www.historiska.se och kolla deras namnsajt som är riktigt bra!

  • arkeologitjejen
    Svar på #7
    Det är väl klart att jag inte tror att ni som döper ert barn till Loke inte vet vad namnet står för/vem han var. Min poäng var snarare att JAG har svårt för att döpa ett barn till ett namn som står för det som Loke står för. Precis som jag inte skulle döpa mitt barn till Belsebub eller Lucifer heller. Oavsett om de var stiliga eller inte. För mig har namnet ett betydelse som väger över. Ville öppna en diskussion kring det. Känner själv en mycket söt och go' liten Loke och tro mig, hans föräldrar vet nog mer om fornnordisk mytologi än många andra. Ändock är min poäng med inlägget att ställa frågan om betydelsen av ett namn väger in när man namnger sitt barn?
Svar på tråden Barn med fornnordiska namn