Forum Motor - Fritid & hobby
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Disel, bensin eller etanol-bil?

    Mån 21 jan 2008 17:31 Läst 4569 gånger Totalt 16 svar
    Nattsk­atta
    Visa endast
    Mån 21 jan 2008 17:31

    Jag blev inspirerad av en annan tråd här.

    Jag vill veta vad som anses vara bäst, gärna ur ekonomiskt synpunkt:

    Disel, bensin eller miljöbil (etanol).

    Vad är skillnaden osv.
    Vad ska man satsa på om man vill ha så låga kostnader för skatt och bränsleförbrukning?

    Får gärna ge exempel på bilmodeller osv.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tis 22 jan 2008 09:33 #1

    Det är inte läge att köpa bensinbil längre med tanke på miljö och bränslepris.

    Nya etanolbilar liksom andra miljöbilar får 10.000 kr i miljöbilspremie från vägverket. Den betalas ut till dig när du har ägt bilen i några månader. Dessutom får du betala lägre skatt och kan få fri parkering i en del städer om du har miljöbil. En del försäkringsbolag erbjuder lägre premier om man har miljöbil. Etanolbilar drar mer bränsle när man kör på etanol jämfört med bensin så man tjänar i princip ingenting på bränslekotnaden. Exempel på miljöbilar:

    - Saab 9-3, 9-5 (Etanol)
    - Ford Focus (Etanol)
    - Volvo V50, V70 (Etanol
    Många fler bilmärken har eller kommer med etanolmotorer i år.

    Bilar som kan drivas med biogas är de mest miljövänliga i nuläget. Men de har ofta kort räckvidd och när gasen tar slut har man en liten bensinstank att köra vidare. De känns ganska slöa och det finns inte gas att tanka överallt, speciellt inte norr om Mälardalen. Tankar man naturgas så försvinner dessutom miljöfördelen. Det finns flera bilmärken som har gasbilar. Volvo har dock lagt ner tillverkningen.

    Dieselbilar är idag mycket renare än tidigare och därför har skatten sänkts. Den ligger dock högre än för en bensinsbil och dieselbilar är ofta dyrare i inköp. Därför måste man ha en lite längre årlig körsträcka för att det ska löna sig. Minst 2000 mil/år i många fall. Dieselbilar drar mindre bränsle än bensinbilar och släpper ut mindre koldioxid. Släpper bilen ut mindre än 120g co2/km så klassas den som miljöbil av Vägverket och får premien. Du får också fri parkering i många städer. Däremot slipper du inte trängselskatt i Stockholm ännu med en dieselbil som är miljöbil. Men detta ska förmodligen ändras under året.

    Slutligen har vi hybridbilar som oftast drivs med bensin och elmotor. De räknas som miljöbilar i alla sammanhang även om till exemepl Lexus har en stor hybrid-SUV som släpper ut mer än många mindre bensinbilar. Toyota Prius är ett exempel på hybrid.

  • Tis 22 jan 2008 22:43 #2

    Diesel är det självklara valet.

    Lastbilsregistering eller fordon äldre än 30 år samt diesel till rätt pris (max 6-7 kr litern) är dock förutsättningen.

    Tankar man på mack för typ 12 kr litern (eller vad det nu kostar) samt har fordonet registerat som bil så kan man likaväl köra bensin.

    Etanolen är en återvändsgränd, vilket fler och fler börjar inse:

    www.aftonbladet.se/klimathotet/joachimkerpner/article1674298.ab

    Hybridbilar gör precis som dieselbilar, de hushåller med ett fossilt bränsle - men får subventioner helt oavsett sin förbrukning.

    Lika rimigt som etanolbilen Nissan Titan - Sveriges Största Miljöbil - enligt reklamen, som drar 2.30 liter etanol varje mil men är en miljöbil ändå..

  • Tis 22 jan 2008 23:17 #3

    Läste någonstans att det finns ett förslag om att man inte ska kunna lastbilsregistrera vanliga personbilar i framtiden.

  • Ons 23 jan 2008 06:45 #4

    Helt rätt.

    Smygregistreringen av vanliga personbilar är ett gissel som har legat bakom två helt onödiga skattehöjningar för oss som kör riktiga lastbilar.

    Rimligtvis så borde man kräva minst 180 cm öppen lastyta för att få registera som lastbil.

    Idag sätter folk bara in galler på sina gamla 245 så blir det en lastbil.

  • Ons 23 jan 2008 09:46 #5

    K J N skrev 2008-01-23 06:45:48 följande:


    Helt rätt.Smygregistreringen av vanliga personbilar är ett gissel som har legat bakom två helt onödiga skattehöjningar för oss som kör riktiga lastbilar.Rimligtvis så borde man kräva minst 180 cm öppen lastyta för att få registera som lastbil.Idag sätter folk bara in galler på sina gamla 245 så blir det en lastbil.
    Pratade med en kille om detta. Man kan plocka bort gallret när man har registreringsbesiktigat till lastbil. Om man stoppas av polisen säger man bara att man har för avsikt att registrera tillbaka bilen till personbil. Det fuskas nog en hel del med det här.
  • Nattsk­atta
    Visa endast
    Ons 23 jan 2008 17:05 #6

    Vad händer med de de som har lastregistrerat sin bil? Försvinner det helt då så den bilen blir en helt vanlig bil?

  • Ons 23 jan 2008 18:58 #7

    Alla lätta lastbilar får med dagens regler en ökad skatt - den har ökat med 45% nu senast och höjdes rätt rejält bara för ett år sedan.

    Därtill så räknar en lastbil alltid skattevikten på totalvikten och inte på tjänstevikten, därav att många pickups som får lasta 2000 kg enligt tillverkaren bara får lasta 300 kg i Sverige.

    Det enda man måste göra är att sätta på dåliga bakdäck så klassas lastvikten automatiskt ner, tål däcken bara 150 kg vardera så blir lastvikten max 300 kg vilket ger en förmånligare skatt.

    Därav att en del pickups åker till och från besiktningen på två nödreservhjul baktill.

    En komisk detalj är att skatteökningen drabbade alla lastbilar, inte bara diesel...

    En bekant som hade en pickup med tjänstevikt på 1300 kg fick nu betala mera skatt med hänvisning till miljön än sin fru vars SUV vägde 2100 kg (båda drivs på bensin).

  • Nattsk­atta
    Visa endast
    Tor 24 jan 2008 13:26 #8

    Har själv diskuterat med sambon om att en pick up vore bra om vi ska byta bil. Bra med flaket, samt att den blir lastbilsreggad. Men med andra ord, det kanske inte lönar sig om man tänker ekonomiskt?

  • Tor 24 jan 2008 18:53 #9

    Om en pickup fungerar i ens liv så är detta det bästa fordon man kan ha.

    Det är som en bra kniv, har man aldrig haft någon saknar man den inte men har man haft en så kan man inte leva utan den.

    För ren personbilsbefordran så väljer man diesel och sätter lastvikten så lågt som bara möjligt, typ 300 kg.

    Då blir skatten låg även efter höjningarna och sedan ordnar man bara billig diesel så är ekonomin säkrad.

  • Fre 25 jan 2008 09:41 #10

    Om du ska ha en pendlarbil där utrymmen är underordnat så tycker jag att en lite "miljödiesel" är det bästa.
    Exempel:
    VW polo bluemotion. Den ska dra 0,39 l/mil diesel blandad.
    Mini Cooper D. 0,39 l/mil. (Dyr, snygg, läcker)

    Skatten på dessa ligger på ca 1100 kr/år pga att de har så låga koldioxidvärden. Nackdelen är att de är dyrare än bensinmodellerna.

    I större klasser vill jag föreslå:
    VW passat bluemotion: Diesel 0,51 l/mil. (Prisvärd, testvinnare)
    BMW 520d kombi: 0,53 l/mil (dyr, men lyxig. 177hk)

    Skatten på dess ligger på Ca 3000 kr per år.

  • Fre 25 jan 2008 10:08 #11

    Helt klart blir det billigast med diesel.

    Denna info fick jag om saab 9-3 sport kombi

    Om det är partikelfilter så skatten blir lägre (ca 4300 så behöver man inte så mga mil per år för att tjäna på en diesel. De dieselbilar som automatisk växellåda har dyrare skatt (ca 6000

    Etanolbilarna har en extra service för varje 1500mil (ca1300 , bara för varje 3000mil på bensin och diesel. Skatten är lägre på etanol, samt priset då du tankar, men då drar den mer soppa istället. Så om man slår ut det på ett år så blir det billigast med en diesel.

    Kram K.

  • Sön 27 jan 2008 00:22 #12

    Man får dock tänka på att ett patrikelfilter höjer milkostnaden med ca 1 kr/mil bl.a pga ökad bränsleförbrukning, tätare serviceintervall och att på vissa modeller ska partikelfiltret bytas efter vissa mil. Men är man miljövän så kvittar det.

  • Sön 27 jan 2008 07:48 #13

    Precis.

    Partikelfilter köper man för miljöintresset, ur ett ekonomiskt perspektiv förlorar man på filtret trots en skatterabatt i början.

  • Mån 28 jan 2008 16:40 #14

    Bor man i Göteborg, Sthlm samt andra orter där man kan dra nytta av P-tillståndet är etanolbilar ekonomiskt väldigt bra.

  • Mån 28 jan 2008 22:26 #15

    Problemet där är att det finns för många miljöbilar och att man vår cirkulera en evighet innan man hittar en ledig plats, det står ju miljöbilar överallt.

  • Master J
    Visa endast
    Lör 9 feb 2008 15:33 #16

    Skulle mot all förmodan en majoritet av våra bilar vara klassade som miljöbilar lär regeringen snabbt som ögat ta bort eventuella fördelar.
    Med tanke på att de flesta sk miljöbilar i tillverkningsfasen är betydligt smutsigare än sk vanliga bilar förvånar det mig också. För att en miljöbil ska break even jämfört med en vanliga katalysatorbil krävs mellan 5-7 år. Först därefter kan man totalt sett anse det vara en miljöbil. Något som allt fler länder nu tar fasta på och tar bort begreppet miljöbil helt.... Speciellt gäller detta hybridbilar m batteri-diesledrift....som är rena katastrofen för miljön i tillverkning....