• K J N

    Disel, bensin eller etanol-bil?

    Diesel är det självklara valet.

    Lastbilsregistering eller fordon äldre än 30 år samt diesel till rätt pris (max 6-7 kr litern) är dock förutsättningen.

    Tankar man på mack för typ 12 kr litern (eller vad det nu kostar) samt har fordonet registerat som bil så kan man likaväl köra bensin.

    Etanolen är en återvändsgränd, vilket fler och fler börjar inse:

    www.aftonbladet.se/klimathotet/joachimkerpner/article1674298.ab

    Hybridbilar gör precis som dieselbilar, de hushåller med ett fossilt bränsle - men får subventioner helt oavsett sin förbrukning.

    Lika rimigt som etanolbilen Nissan Titan - Sveriges Största Miljöbil - enligt reklamen, som drar 2.30 liter etanol varje mil men är en miljöbil ändå..

  • K J N

    Helt rätt.

    Smygregistreringen av vanliga personbilar är ett gissel som har legat bakom två helt onödiga skattehöjningar för oss som kör riktiga lastbilar.

    Rimligtvis så borde man kräva minst 180 cm öppen lastyta för att få registera som lastbil.

    Idag sätter folk bara in galler på sina gamla 245 så blir det en lastbil.

  • K J N

    Alla lätta lastbilar får med dagens regler en ökad skatt - den har ökat med 45% nu senast och höjdes rätt rejält bara för ett år sedan.

    Därtill så räknar en lastbil alltid skattevikten på totalvikten och inte på tjänstevikten, därav att många pickups som får lasta 2000 kg enligt tillverkaren bara får lasta 300 kg i Sverige.

    Det enda man måste göra är att sätta på dåliga bakdäck så klassas lastvikten automatiskt ner, tål däcken bara 150 kg vardera så blir lastvikten max 300 kg vilket ger en förmånligare skatt.

    Därav att en del pickups åker till och från besiktningen på två nödreservhjul baktill.

    En komisk detalj är att skatteökningen drabbade alla lastbilar, inte bara diesel...

    En bekant som hade en pickup med tjänstevikt på 1300 kg fick nu betala mera skatt med hänvisning till miljön än sin fru vars SUV vägde 2100 kg (båda drivs på bensin).

  • K J N

    Om en pickup fungerar i ens liv så är detta det bästa fordon man kan ha.

    Det är som en bra kniv, har man aldrig haft någon saknar man den inte men har man haft en så kan man inte leva utan den.

    För ren personbilsbefordran så väljer man diesel och sätter lastvikten så lågt som bara möjligt, typ 300 kg.

    Då blir skatten låg även efter höjningarna och sedan ordnar man bara billig diesel så är ekonomin säkrad.

  • K J N

    Precis.

    Partikelfilter köper man för miljöintresset, ur ett ekonomiskt perspektiv förlorar man på filtret trots en skatterabatt i början.

  • K J N

    Problemet där är att det finns för många miljöbilar och att man vår cirkulera en evighet innan man hittar en ledig plats, det står ju miljöbilar överallt.

Svar på tråden Disel, bensin eller etanol-bil?