• anna apelsi­n
    Äldre 21 Jan 19:58
    12896 visningar
    19 svar
    19
    12896

    Någon som vet något om att ha sköldpadda som husdjur?

    Jag och sambon har snackat lite om att skaffa en sköldpadda eller två, men tänkte kolla upp noga en massa info innan

    Nån som har några erfarenheter, tips eller råd?

  • Svar på tråden Någon som vet något om att ha sköldpadda som husdjur?
  • Shirle­y
    Äldre 21 Jan 20:02
    #1

    Vad är det för sköldpadda? Vatten eller land?

  • anna apelsi­n
    Äldre 21 Jan 20:02
    #2
    Shirley skrev 2008-01-21 20:02:10 följande:
    Vad är det för sköldpadda? Vatten eller land?
    Ingen aning.. Vad är 'bäst'?
  • Äldre 21 Jan 20:03
    #3

    Vad vill du veta? Vatten eller landsköldpadda?

    Själv har jag en vattensköldpadda som tyvärr inte kan va med andra (köpte en kompis till honom men den bet han bara...) Han är väldigt social och tycker om när man står vid akvariumet och pratar med honom.

    Så ett tips om ni vill ha två är att köpa båda på engång...


    BF 3 juni 2008
  • Ex ungue leonem
    Äldre 21 Jan 20:05
    #4

    Ni som handsaks med sköldpaddan måste ha god handhygien.Tvätta er så fort ni har handskats med den (pga sallmonellrisk) Detta gällde iaf när vi hade vattensköldpadda.


    På klon känner man lejonet
  • anna apelsi­n
    Äldre 21 Jan 20:06
    #5
    milla 1982 skrev 2008-01-21 20:03:12 följande:
    Vad vill du veta? Vatten eller landsköldpadda?Själv har jag en vattensköldpadda som tyvärr inte kan va med andra (köpte en kompis till honom men den bet han bara...) Han är väldigt social och tycker om när man står vid akvariumet och pratar med honom.Så ett tips om ni vill ha två är att köpa båda på engång...
    Har man inget vatten till landsköldpaddor?
    Jag kan ingenting om sköldpaddor

    Jag minns att jag hörde för många år sedan att de kunde bära på sjukdomar och smitta..
    Myt eller sanning?
  • Ex ungue leonem
    Äldre 21 Jan 20:08
    #6
    anna apelsin skrev 2008-01-21 20:06:03 följande:
    Har man inget vatten till landsköldpaddor? Jag kan ingenting om sköldpaddor Jag minns att jag hörde för många år sedan att de kunde bära på sjukdomar och smitta..Myt eller sanning?
    Läs inlägg 4
    På klon känner man lejonet
  • Xgirl8­3
    Äldre 21 Jan 20:10
    #7

    anna apelsin skrev 2008-01-21 20:06:03 följande:


    Jag minns att jag hörde för många år sedan att de kunde bära på sjukdomar och smitta..Myt eller sanning?
    Salmonella kan de smitta en med, precis som alla reptiler.
  • inoka
    Äldre 21 Jan 20:10
    #8

    Har haft 2 vattensköldpaddor och de var jätte mysiga men det krävs att man vet lite om dem. Så läs på innan du skaffar dem.

  • Xgirl8­3
    Äldre 21 Jan 20:12
    #9
  • Äldre 21 Jan 20:16
    #10

    Har haft en landsköldpadda hela livet..
    Jättemysig och social, springer jämt efter fötterna och följer oss vart vi än går.. Gillar att klättra på saker och uttmana sig själv.
    Viktigt att ta reda på hur gamla dom blir ! Min blir 60-70 år, så det kräver en viss planering. Tycker inte att man ska skaffa djur för att sedan göra sig av med dom..


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • Äldre 21 Jan 20:18
    #11

    Vattensköldpaddor riskerar att smitta med t ex salmonella mkt mer än land, det sa hon i djuraffären till oss iaf !


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • anna apelsi­n
    Äldre 21 Jan 20:31
    #12

    Läste att landsköldpaddor ska vara ute mycket, Vi bor i lägenhet, så kanske bäst med vattensköldpadda då?

  • Äldre 21 Jan 23:44
    #13

    Läs på noga om ni skaffar en vattensköldpadda!

    De är trevliga djur men kräver ett STORT akvarium (helst över 300 liter) och BRA vattendjup för att ha det drägligt samt god och rätt belysning/värme och ordentlig landdel.
    De blir rätt stora (beroende på art) och de behöver kunna simma runt ordentligt.

    Våra vattensköldpaddor (rödörade) har fått vara med på golvet oxå några timmar per dag.

    Som sagt, det här var bara väldigt generellt, läs på ordentligt!
    Skulle man sköta dem fel så yttrar sig sjukdomar väldigt långsamt och ofta kan det vara försent för åtgärde då det visar sig. Detta pga att de har så långsam ämnesomsättning.

    De är väldigt mysiga djur

  • Äldre 21 Jan 23:47
    #14

    anna apelsin skrev 2008-01-21 20:31:10 följande:


    Läste att landsköldpaddor ska vara ute mycket, Vi bor i lägenhet, så kanske bäst med vattensköldpadda då?
    våran landsköldpadda har fått flytta till svärmor då hon blev deprimerad när vi båda jobbade, dvs hon gillar inte att vara ensam längre stunder.
    och sen deppar hon ihop på hösten och vägrar äta i ca 14 dagar när det blivit för kallt för henne att vara ute, så bor du i lägenhet så ja jag skulle rekomendera vattensköldpaddor då.
  • laven
    Äldre 21 Jan 23:49
    #15

    Min syster hade en landsköldpadda.

    De är rätt tysta och försynta djur. De lever VÄLDIGT länge - kanske något att tänka på när man skaffar sköldpadda. Den hon hade kommer att leva i 40 år.
    Det är viktigt att tvätta händerna noga efter man vidrört dem - vilket egentligen innebär att man inte kelar med dem så mycket. Dessutom är de inte så jättebra då för småbarn (eftersom de inte får röra då de sedan kan stoppa fingrarna i munnen). Detta, plus det faktum att de var tvungna att skaffa sköldpaddevakt var gång de skulle åka bort ledde till att de gjorde sig av med sköldpaddan.

  • Tina med ängeln Christ­offer
    Äldre 21 Jan 23:53
    #16

    Jag har haft en landsköldpadda. Jag har bara två tips som inte redan är nämnda om dem. Att man ska bada dem i ljummet vatten litte då och då. Det är viktigt att de bajsar för annars kan maten ruttna i magen och de blir sjuka. Att bada den hjälper till att få dem att bajsa.
    Sedan så ska man smörja skalet med en salva regelbundet. Minns inte vad salvan hette. Men det är för att stärka skalet.

  • Tina med ängeln Christ­offer
    Äldre 21 Jan 23:55
    #17

    Jag har fått lära mig att den utsöndrar bara sallmonella bakterierna om den är stressad. Vet dock inte till hundra procent att det stämmer.

  • Splach
    Äldre 21 Jan 23:59
    #18
    Moniqe1979 skrev 2008-01-21 23:47:09 följande:
    anna apelsin skrev 2008-01-21 20:31:10 följande: våran landsköldpadda har fått flytta till svärmor då hon blev deprimerad när vi båda jobbade, dvs hon gillar inte att vara ensam längre stunder.och sen deppar hon ihop på hösten och vägrar äta i ca 14 dagar när det blivit för kallt för henne att vara ute, så bor du i lägenhet så ja jag skulle rekomendera vattensköldpaddor då.
    sköldpaddor går i dvala, dom "deppar inte ihop.."
    UlricaAndersson skrev 2008-01-21 20:16:42 följande:
    Har haft en landsköldpadda hela livet..Jättemysig och social, springer jämt efter fötterna och följer oss vart vi än går.. Gillar att klättra på saker och uttmana sig själv.Viktigt att ta reda på hur gamla dom blir ! Min blir 60-70 år, så det kräver en viss planering. Tycker inte att man ska skaffa djur för att sedan göra sig av med dom..
    En sköldpadda ska ABSOLUT inte springa runt på golvet..

    Sköldpaddor är sociala djur, det finns många olika sorters, vatten, sump och land, sedan jätte många olika inom dessa, själv föredrar jag landsköldpaddor..
    Det finns en person som kallas P-A han är ledande inom sköldpaddor i sverige, och har mycket tips och råd, länk till hans forum, ser jag att någon redan lagt in i tråden..
    En sköldpadda, kostar en del i inköp, man bör bygga låda "om man ska ha en landsköldpadda" ordna så att den får rätt mängd UV ljus, och luftfuktighet, löses med UV lampa, finns många olika märken, men dom kostar runt en 800kr och håller ca 2år, här tvistas det en del om man ska ha med punkt uv eller ej.
    luftfuktigheten kan du lösa med en pingvin "luftfuktare" från biltema, och en låda kan du lätt snickra ihopp själv, och sedan ha sand/jord eller vad nu den art du väljer att ha ska ha som underlag.
    En landsköldpadda, ska enbart ha så mycket vatten att den kan vada i det, en del ägare av landsköldpaddor, låter enbart sina paddor ha vatten en gång i veckan, för att inte störa tarmfloran, och matsmältningen, då dom nästan varje gång dom kommer i kontakt med vatten bajsar, och då kanske maten ej hunnigt igenom hela processen, eftersom sköldpaddor lagrar vatten, är detta inget problem om dom bara får tillgång till det 1-2 gånger i veckan.
    Födan en landsköldpadda bör ha, varjerar lite med, men det ska ABSOLUT inte vara sallad, såsom gurka tomat osv, utan gräs och det vi tycker är ogräs, hö, örter mm.
    många hackar ut små bitar av gräsmattan och lägger in till sina paddor, så gräver dom fram rötter och blad och äter upp allt det.
    det finns även färdigblandat foder att köpa, men köp ej det som finns i djuraffärer och är färgglatt, utan köp av P-A så vet du att du får bra foder.
    Fodret bör ha kalk och vitaminer på sej mm..

    Ja du får läsa på om det på hans hemsida, och regga dej i hans forum och skriv där om dina funderingar..
  • Äldre 24 Jul 14:09
    #19

    Kolla in mina:

    www.jr6.webnode/se

Svar på tråden Någon som vet något om att ha sköldpadda som husdjur?