• Känslan

    Förlossning som slutade med sugklocka och tång!

    Finns det någon mer som förlöstes med sugklocka och tång?Hur känns det nu efteråt?Tankar kring ev en nästa förlossning?

  • Svar på tråden Förlossning som slutade med sugklocka och tång!
  • Bettan Boeing

    Japp, här blev det sugklocka minsann. Inte jättekul... Läs i min blogg om du vill =)

  • Shirley

    Mitt första barn kom med sugklocka (han höll på att få syrebrist) tog 4 min att dra ut han. Allt gick bra men jag brasst en hel del. Har 4 barn till efter det och då var det ingen sugklocka. Minsta krystade jag ut på 3 min :) Gick hur smidigt som helst.


    Sophie, mamma till 5 tättisar
  • Lucke

    De försökte med sugklocka på mig efter 17 timmars värkarbete. han kom inte ut iaf så det blev snitt... Nästa ev. förlossning ses nu som special o jag o förlossningsläkaren ska göra upp en plan... Har tagit bäckenröntgen. Har dock inga rädslor, det blir nog bra när det blir. Har inga skräckminnen heller, var rätt trött efter timmarna;) mer sambon som blev förskräckt! Det enda jag känner är att jag blev snuvad på de riktiga krystningarna (men det var tydligen ingenting att sakna).

  • Carola Carro

    Min sluta med sugklocka i hela 20min AJAJAJ!!! De var de värsta ja vart med om..

  • Känslan

    Förstabebis:
    Jag läste din förlossningsblogg,starkt jobbat,verkligen =)

    Jag var inne på förlossningen 15 timmar (öppen 3 centimeter när vi kom in) innan vår son kom ut.Sugklockan drogs 3 gånger varav den släppte 2 och sen blev det tång till slut.Jag mådde inte bra efteråt.Sprack i grad 3 och blev klippt.Hade besvär i alla fall 5 månader efter,urinvägsinfektion,svidande ärrvävnader...

    Jag undrar jag hur det går nästa gång,om det blir en sådan.

  • Carola Carro

    Jag fick livmoderinfektion.. Men inga andra men av den... Om nu sugklockan var orsaken till infektion..

  • Bilja
    Känslan skrev 2008-01-23 22:26:43 följande:
    Förstabebis:Jag läste din förlossningsblogg,starkt jobbat,verkligen =)Jag var inne på förlossningen 15 timmar (öppen 3 centimeter när vi kom in) innan vår son kom ut.Sugklockan drogs 3 gånger varav den släppte 2 och sen blev det tång till slut.Jag mådde inte bra efteråt.Sprack i grad 3 och blev klippt.Hade besvär i alla fall 5 månader efter,urinvägsinfektion,svidande ärrvävnader...Jag undrar jag hur det går nästa gång,om det blir en sådan.
    låter ut precis som för mig + då att dom hoppade mig på magen 3 st. Urs..... var livrädd när jag skulle in med tvåan men efter 36 h på förlossningen snittade dom mig. Men om du är jätte orolig prata med din barnmorska,skriv det i brevet du har med på BB så dom vet.
  • Känslan

    Bilja:

    =O Hoppa på magen trodde jag de gjorde på 50-talet.Låter jobbigt.Förstår rädslan vid andra barnet.Efter förlossningen sa jag till min man att de inte blir fler men det är klart att jag vill ha 1 barn till i alla fall.Men vad rädd man kommer vara.Det jobbigaste va faktiskt tiden efteråt.

  • Melwin och Freyas Mama

    Jag är fullkomligt livrädd. Finns bild på min sons huvud i starka bilder i mitt galleri.
    Vet fortfarande inte alls hur jag hade tänkt få ut denna unge som ligger och växer på sig i min mage just nu

  • Miew
    Känslan skrev 2008-01-23 22:35:15 följande:
    Bilja:=O Hoppa på magen trodde jag de gjorde på 50-talet.Låter jobbigt.Förstår rädslan vid andra barnet.Efter förlossningen sa jag till min man att de inte blir fler men det är klart att jag vill ha 1 barn till i alla fall.Men vad rädd man kommer vara.Det jobbigaste va faktiskt tiden efteråt.
    Jag hade också flera som hoppade på magen på mig, Och som höll fast mig eftersom jag i ren panik försökte fly, men efter 80 timmar och att sugklockan inte funkade så klippte dom på 3 ställen och tog honom med tång. Ont hade jag, och svårt att sitta. Men annars tyckte jag att det läkte bra och rätt så snabbt.
    Med dottern som tog 5 timmar på sig att komma ut, så klippte dom ett litet klipp och det läkte jättebra...
    Viggo & Grys mamma
  • kapet

    Det blev sugklocka med första barnet.Efter 4 dygn med  svåra värkar,barnets puls var hög,jag fick feber under förlossningen,väldigt komplicerad förlossning.
    Det gjorde mycket ont när det skulle in.Det fanns ingen tid för bedövning utan in med sugklockan direkt.JAg sprack en hel del både in o ut.Det var ömt ngn vecka efter förlossningen men det gick över.

  • Erika

    Sugklocka på första förlossningen...resultat en sfinker ruptur. Asjobbigt i många månder efetråt.

    I mars kommer barn nummer tre med kejsarsnitt nummer två.

  • Teskedsmamman

    Jag förlöstes med tång, tack och lov tog de tången direkt och struntade i klockan. Värkar försvann och fosterljuden sjönk vid varje värk... 113 timmars värkarbete så både jag och livmodern var aptrötta!!

    När jag födde nästa barn 22 mån senare så var jag inte det minsta orolig, och förlossningen gick på mindre än 3 timmar.. ett gigantiskt plopp så att säga!


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • kixan

    Sugklocka+tång+klipp med barn 1, 4 dagars förlossning (okej, vattenavgång och 4 dagar senare igångsättning vilket tog 17 timmar). Andra barnet helt problemfritt, förlossningen tog ca 4 timmar från första värken och behövde inte klippas eller något alls.

  • Linslusen04
    Känslan - Jag förlöstes med liten klocka. och jag tyckte det bara kändes skönt. eftersom att det var brottom att få ut elvira, pga av höga hjärtljud. och sen så orkade jag inte så mkt mera. så jag fick kryststimmulerande dropp åxå. och sen så tryckte en barnmorska mej på magen, så det skulle gå snabbare. så det kändes jätte skönt. lite obehagligt var det bara, när dem gröpade in sina fingrar/händer i mej, när dem skulle få ut elvira då.. det var inte alls så skönt. men det kändes iaf okej.
  • isabelle anger

    Tydligen ingen  levande själ här har varit med om att förlösas med tång!
    Min bror gjorde det, på 50-talet. (själv är jag född 1952, min bror 54)
    Han är nu död, han tog sitt liv. Han blev aldrig riktigt bra i huvudet. Han levde ändå länge, ett långt helvetet! Tång är någon sorts jätte bestick (ser ut som salladsbestick) som hämtar barnets huvud när det går trögt. Det är livsfarligt. Hjärnan kan ta skada. Hoppas det inte används mer!

  • Vili
    isabelle anger skrev 2017-10-14 20:53:48 följande:

    Tydligen ingen  levande själ här har varit med om att förlösas med tång!

    Min bror gjorde det, på 50-talet. (själv är jag född 1952, min bror 54)

    Han är nu död, han tog sitt liv. Han blev aldrig riktigt bra i huvudet. Han levde ändå länge, ett långt helvetet! Tång är någon sorts jätte bestick (ser ut som salladsbestick) som hämtar barnets huvud när det går trögt. Det är livsfarligt. Hjärnan kan ta skada. Hoppas det inte används mer!


    Tog kanske inte sitt liv pga han förlöstes med tång?!

    Används fortfarande men inte lika frekvent och vanligt som sugklocka. Tång är mer skonsamt för barnets huvud men kan orsaka större bristning på mamman.

    Jag förlöstes 2009 med tång, okomplicerat och snabbt förlopp efter tången lades. Både son och jag mådde bra direkt efteråt.
Svar på tråden Förlossning som slutade med sugklocka och tång!