• vakttjejen

    Betalar man barnets begravning själv?

    Om ett litet spädbarn dör som ännu inte har någon form av försäkring. Hur fungerar det då med betalningen för begravningen? Kan man få hjälp av socialtjänsten eller beror det på vad man tjänar eller så?

    Kram karin

  • Svar på tråden Betalar man barnets begravning själv?
  • gambler07

    Hej Karin!

    Man betalar det själv, men har man dålig ekonomi kan man söka begravningsbidrag hos socialtjänsten.

    Hoppas det löser sig.


    * med en ängel i mitt hjärta *
  • Johanna72

    Om någon av eller båda föräldrarna har en livförsäkring genom facket så betalas ett halvt basbelopp ut som bidrag till begravningskostnader.(x 2 om båda har försäkring)
    Vad gäller socialtjänsten vet jag ej.

  • Vi 5

    prata med någon begravningbyrå de har jättebra kol och hjälper till med alla telefonsamtal och så. Är skönt eftersom det är jobbigt att ringa runt själv och fråga. De kollar bla med försäkringsbolag, fackförbund, arbete mm.

  • gambler07

    det gäller dock bara om barnet passerat v 28


    * med en ängel i mitt hjärta *
  • vakttjejen

    En nära anhörig som förlorade sitt barn natten tillls idag. Jag undrade bara. Tack för era svar.

  • juchia

    vi betalade inget mer än en gravsten, kyrkan stod för resten när det gällde små barn, blommor köpte vi själva (runt 600:- för ett rött hjärta med rosor)och sedan bjöd vi på kaffet hemma hos oss .
    Man behöver ha så bråttom med stenen man ska ändå vänta ett halvår innan man får sätta en stående sten iallafall och leverans tid på 6-8 veckor. Det finns en grav mittemot min sons, de har lagt små stenar runt om och format två hjärtan i mitten det tycker jag var sött.

  • SandraS
    vakttjejen skrev 2008-01-24 23:17:13 följande:
    En nära anhörig som förlorade sitt barn natten tillls idag. Jag undrade bara. Tack för era svar.
    Sänder en tanke till barnet och barnets familj!

    Tur för den anhörige att ha en vän som dig som verkar ställa upp allt vad du kan.
  • Förhoppningar

    Beklagar din nära anhörigs stora förlust.

    I vårt landsting så betalar sjukvården för kistan till barnet. (Vår son dog i grav.v 35)
    Vi lät kroppen kremeras - och det kostade ingenting för oss. Däremot så betalade vi för urnan som askan lades i.
    Vi sänkte askan i havet - och det är kostnadsfritt i sig. Krävs intyg från Länsstyrelsen och det är kostnadsfritt att söka och få. Har man ingen egen båt att gå ut med kostar det att hyra.
    Sedan tillkom pengar för blomsterkrans och dödsannons. Dödsannonser är förövrig hutlöst dyrt, men ett helt annat kapitel.

    Hur det är med kostnad för gravplats eller urnsättnig i minneslund har jag ingen koll på.
    Vi fick superfint stöd av sjukhuspastorn på vårt lasarett. Hon hjälpe oss att ta reda på allt som behövdes, och ordnade med kontakten med begravningsbyrå. Vi kunde bara säga hur vi ville ha det, så hjälpe hon oss med det. Ta vara på den hjälp som samhället erbjudet. Det är många saker som man inte tänker på när man hamnar i en sådan här krisrituation. Kurator på sjukhuset brukar kunna ge gott stöd och praktisk hjälp. Likaså representant från sjukhuskyrkan. Man behöver för övrigt inte vara troende för att ta emot deras hjälp.

    TS. Du är en fin vän som hjälper dina nära anhöriga att bevaka sina intressen i denna svåra stund. Stort tack till dig för att du finns där för dem.

  • Alexandra82

    Jag bor i göteborgs kommun och där får man ett belopp på 40000:- som ska täcka begravningskostnader, det är tydligen så att alla barn är automatiskt försäkrade här.
    Sen kan man även få från facket som nån sa om man har fösäkringar som gäller barn där med, jag är med i handels och där måste man ta en tilläggsförsäkring för att barn ska ingå, mne min sambo som är med i sif, eller fd. sif hade en sådan försäkring där.

  • Wasberg

    Japp, man får stå för allt själv om man inte har någon försäkring som kan tänkas täcka en del. Det hade inte vi så det var bara att snällt slanta upp mitt i sorgearbetets akutfas. Inte för att man brydde sig då men visst känns det surt att både mista sina lilla älskling och därtill 25000kr.

    /Anders

  • Jessa6

    Min syster som förlorade sitt barn i magen hade Trygg Hansas gravid försäkring som var gratis och de fick några tusenlappar där och även genom deras fackförbund som täckte alla omkostnader.

  • Svengelsk

    40 000:- det låter som otroligt mycket pengar! lyllo er i den kommunen!

    begravning med fika och allt kostade kring 8000 för oss, och det hjälpte släktingar till med. vi har iofs ej ordnat med sten än, och det kostar ju en del.

    har man inga pengar alls så hjälper socialen, men vi som har pengar på banken har fått klara oss själva hela hösten (jag har ingen sjukpenning.)

    hoppas du orkar stötta din kompis, Vakttjejen - det behöver de en lång tid framöver!

  • Johanna72

    Ja, det är dyrt med begravning. Jobbigt också att behöva tänka på ekonomin när man ska begrava sitt barn. För vår del kostade begravningen 53.000 (begravningsbyrån, blommor, sten - vi hade fika i församlingsgården efteråt och valde "normalprisgrejer")
    Vi hade ett ganska bra försäkringsskydd visade det sig men vi har fått ta reda på allt själva och fick ingen sådan hjälp genom begravningsbyrån vilket jag tycker är dåligt! Även försäkringsbolagen har varit dåliga på att lämna rätt information och det gäller att stå på sig lite tyvärr.

Svar på tråden Betalar man barnets begravning själv?