• vakttjejen

    2 åring på begravning?

    Min sambos syster har förlorat sin lilla flicka. Vi har en dotetr som är två år. Hur gör man med henne och begravningen? Är det skadligt för henne att följa med, hur har ni gjort? Rädd för att hon ska störa själva sermonien. Bör vi försöka få barnvakt?

  • Svar på tråden 2 åring på begravning?
  • FaRieTaLe

    Beklagar sorgen i er familj.

    Jag hade ngo valt att skaffa barnvakt. Inte för själva dottern utan för att hon inte ska behöva se människor gråta utan att förstå varför.

  • fioo

    på vår sons begravning va nog min 4 åriga brorsdotter med. och jag tror det var bra för henne att vara med och se vart hennes kusin hade försvunnit. men du kan ju fråga föräldrarna vad de tycker om de tycker att hon skall vara med eller ej.

  • Mkmit

    Vi hade med båda våra barn på begravningen. (3,5 och 5,5 år) Det gick jättebra, men det var jobbigt framför allt för 3,5-åringen att se oss så ledsna. Min systers barnbarn på 2,5 var dock ej med. De tyckte att det bara var jobbigt att ha med honom för att han kanske skulle störa och inte sitta still. Ditt barn tar ingen skada av att vara med , men det kan ju vara lita jobbigt att inte själv få vara delaktig till 100% när man måste ta hand om en liten. Det är bara att gå på din egen magkänsla. Det du väljer är rätt!

  • Miim

    Vi har alltid haft barnen med oss på begravning (2 åring o nyfödd)
    Visst att sonen kanske "stör" lite, men jag har alla tre gånger fått höra av de andra begravninsgästerna att "barnskrattet verkligen lättade upp en annars dyster och svår stämning".
    För vår familj känns det viktigt att barnen finns med, både i livet och i döden. Tror inte att de har tagit skada av att se oss ledsna - bara att mamma o pappa oxå är människor som kan gråta...

  • Ann Lee

    Beklagar att ni förlorat en liten tjej i släkten!

    Jag tror inte att det är skadligt för barn att följa med på begravningar. På vår dotters begravning var det 8 barn i åldrarna 1-7 år. Det gick jättebra! Sen beror det ju på barnets ålder hur mycket det går att förklara det som händer och varför alla är ledsna. Men man kan ju förklara att många är ledsna på en begravning och att det säkert är många som kommer att gråta.

    Du kan fråga din sambos syster och hennes man ifall de tycker att det är ok att barnen följer med. Vi tyckte inte att det störde att andra hade sina barn med sig, tvärtemot... För oss kändes det bra att göra så... Däremot valde vissa att skaffa barnvakt ändå.

     

  • tamate

    Jag skulle ta med mitt barn, ok att hon inte skulle få springa och busa utan skulle hon få för mycket kryp i benen hade vi gått utom en runda men jag ser int enågon anledning till varför barn inte ska få var med på begravning, det tillhör ju det naturliga at folk dör och det är bar anyttigt för barnen att se hur folk hanterar sorg för då lär dom sig själv att det är ok att sörja. Man kan ju inte redigera ett barnsvardag så den växer upp i en rosaskimrande tillvaro och går välmående utr det. Och jag anser att det är svensk konstig inställning att det ska var atyst och lugnt åt alla håll och kanter och barn som gör lit eljud ifrån sig ska vara fel. Konstigt. Har barn int erätt att vara barn.


    - det som inte dödar härdar!
  • Emmel

    På min mammas begravning störde min då tvååriga systerdotter ganska rejält. Jag skulle nog lämna en tvååring hemma av den orsaken samt för att jag tror att det är bättre för dem att få förklarat vad som hänt i en lugnare miljö än att se gråtande kände och okända människor på en begravning.

    //Emmel

  • lykta

    När min mormor nyligen dog så lämnade vi Elias (2 år i mars) till barnvakt, sedan hämtade sambon honom direkt efter så att han var med på kaffet.
    I vårt fall resonerade vi som så att Elias kan bli ledsen om ett annat barn gråter eller om jag skrattar så tårarna rinner, då blir han också helt ifrån sig och sympatigråter... Därfär tänkte vi att han säkert kom att bli ledsen då han såg mamma, pappa, mormor, morfar, morbror osv ledsna.
    Gör vad som känns bäst för er!

    Beklagar....

  • pilla21

    Mina barn (1 1/2 och 3 och 6 år) var med på deras farfar begravning.
    Var också väldigt skeptiskt från början, framförallt med dom små.
    MEN dom skötte sig så bra i kyrkan, det var som att dom nästan kände på sig att det inte var läge för att bråka och stojja.
    Kan ju tillägga också att begravningen var 18 mil härifrån så dom hade suttit i bilen i drygt 3 timmar precis innan begravningen, vi kom fram till kyrkan 30 min innan det började.

Svar på tråden 2 åring på begravning?