• Äldre 31 Jan 13:14
    11914 visningar
    5 svar
    5
    11914

    Flytta från USA till Sverige - någon som gjort det? Behöver lite hjälp...

    Jag försöker hjälpa min syster och hennes familj med så mycket som möjligt och vänder mig hit för att få hjälp av er. De planerar att flytta till Sverige och har lite frågor:

    Hur är det med föräldrapenning när man kommer hit? Får man det direkt eller? Barnbidrag?

    Om hennes man går en svenskakurs, får han då någon inkomst från tex försäkringskassan?

    Vad kostar det att frakta möbler mm hit?

    Skriv allt ni vet om flytt från USA till Sverige!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Flytta från USA till Sverige - någon som gjort det? Behöver lite hjälp...
  • Äldre 31 Jan 16:42
    #1

    Puff...

  • Äldre 1 Feb 18:47
    #2

    Man kan hyra en kontainer och packa in alla sina tillhörigheter inkluderat en person bil. Så fort de har anmält sig till Folkbokföringen och försäkringskassa får de föräldrarpenning, barnbidrag 2-3mån väntetid.Undertiden mannen studerar svenska får han någonslags studiebidrag eller socialbidrag, du får höra med skolan.

  • Äldre 1 Feb 20:48
    #3

    Ok, tack för svaret. Ska kolla med skolan. Vet du hur mycket bidraget är ungefär? Eller någon annan som vet kanske?

  • AnnaCJ
    Äldre 2 Feb 13:11
    #4

    Jag flyttade själv från USA för 1.5 år sedan och så här har det varit för mig.
    -Skrev in mig och Noah (vår son)hos skatteverket och försäkringskassan dagen efter jag kom till till Sverige. Så fort Noah blev registrerad och Svensk medborgare (tog ca 2 veckor) så var jag berättigad till föräldrapengar från försäkringskassan. Barnbidraget kom direkt också. Hade varit i Sverige i 3 veckor när första barnbidraget kom. Eftersom jag inte jobbade i Sverige den 240 dagen före beräknat förlossningsdatum så var/är jag bara berättigad till lägsta föräldrapenging dvs. 180 kr per dag.
    -Min man kom lite senare än oss till Sverige och han läser just nu svenska på komvux, han får inga bidrag eller pengar från komunen. Jg har ringt runt och snackat med alla jag kan tänka på ang. bidrag och får NEJ överallt. Det är tufft!
    -Vi behövde en 40 fots kontainer för att få med oss allt från Florida och om jag inte minns helt fel så kostade det totalt runt 40000kr för att få hit den.

    Det var ganska smidigt att flytta från USA till Sverige för oss. Det jobbigaste var att packa och skriva ner allt som packades. Svenska tullen kräver en lista på ALLT som är i kontainern ex. 12 gafflar, 18 par byxor, 20 stickade tröjor, 53 pennor osv)

    Nu skriker min lill kille (3v gammal) så jag måste springa. ledsen att jaginte hinner läsa om och fixa stavning och sånt. Är liv rädd lill-fisen ska väcka "stor-fisen", hihi.

    Då får gärna fråga mer om du har andra frågor. Annars lycka till!

    MVH,
    Anna

  • Äldre 2 Feb 15:57
    #5

    Tack för mycket bra information Anna!
    Jag skriver mer om det är mer jag undrar.

Svar på tråden Flytta från USA till Sverige - någon som gjort det? Behöver lite hjälp...