• josida
    Äldre 31 Jan 20:58
    32518 visningar
    21 svar
    21
    32518

    Vilka akvariefiskar passar i 54 l-akvarium ihop med platy?

    Har nyss startat mitt 54 l akvarium och fyllt på med 3 st platy. Så småningom ska de små liven få sällskap av några fler firrar.

    Tips på bra arter som går ihop med platy och inte blir så stora (eftersom akvariet är litet...)?

  • Svar på tråden Vilka akvariefiskar passar i 54 l-akvarium ihop med platy?
  • Highno­on
    Äldre 31 Jan 22:55
    #1

    Guppy, Black Molly, Neontetror och många många fler. Ha gärna någon bottenfisk också som äter upp matrester på botten. Någon algätare som äter alger och håller ditt akvarium rent och snyggt.

  • Äldre 4 Feb 12:21
    #2

    halloj!
    jag har:
    2 guldfiskar
    2 platy
    1 mal
    3 slöjdstjärtar
    o 2 av nånting annat =P

    de e i mitt 63 liters akvarie, o de e inte i närheten av för många, så ska nog bli nån mer familjemedlem inom ett tag =)


    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080618 =)**
  • Äldre 4 Feb 15:53
    #3

    Jag hoppas att du är medveten om att en guldfisk blir omkring 30 cm lång!


    AjaSsa skrev 2008-02-04 12:21:39 följande:
    halloj!jag har:2 guldfiskar2 platy1 mal3 slöjdstjärtaro 2 av nånting annat =Pde e i mitt 63 liters akvarie, o de e inte i närheten av för många, så ska nog bli nån mer familjemedlem inom ett tag =)
  • Äldre 4 Feb 20:05
    #4
    qenzo skrev 2008-02-04 15:53:12 följande:
    Jag hoppas att du är medveten om att en guldfisk blir omkring 30 cm lång!
    jag vet väl vad jag köpt?
    jag hade inte tänkt o ha 63 liter hela tiden, vi ska skaffa större sen, men behövs inte än på länge!

    jag skaffar aldrig djur utan o tänka efter innan, o de va väl inte va denna tråden handlade om heller?
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080618 =)**
  • Äldre 4 Feb 20:11
    #5

    Så men lugn i stormen... Jag påpekade det hela eftersom du sa att det inte var överbefolkat med 2 guldfiskar/slöjstjärtar och andra fiskar.
    Jag utgår från det jag läser och eftersom kollen på vad en fisk kräver är rel liten på de flesta sajter, ställde jag en fråga.


    AjaSsa skrev 2008-02-04 20:05:15 följande:
    jag vet väl vad jag köpt?jag hade inte tänkt o ha 63 liter hela tiden, vi ska skaffa större sen, men behövs inte än på länge!jag skaffar aldrig djur utan o tänka efter innan, o de va väl inte va denna tråden handlade om heller?
  • Äldre 4 Feb 20:17
    #6

    AjaSsa:
    Får dina slöjstjärtar o guldfiskar var ifred för platyna?

    Våra gick inte ihop nämligen o vi har gjort flera försök nu. Dom var ständigt på deras stjärtfenor o bet och till slut så dog slöjstjärtarna.

    Mollysar bör nog gå bra ihop med platy. Fjärilsciklider kanske. Dom är så vackra o inte agressiva. Svärdbärare. Eldstjärtar e också roliga fiskar att titta på. Vi hade hajar också. Dom sätter lite fart i akvariumet.

  • josida
    Äldre 4 Feb 20:25
    #7

    Tack för era svar!

    Någon som har något tips på en bottenlevande fisk som inte blir för stor för 54 l?

  • Äldre 5 Feb 01:23
    #8

    Fisk kan jag inte rek, eftersom de flesta algätande firrar växer ur ditt kar rel snabbt.
    Däremot skulle du kunna ha 1-2 äppelsnäckor, som städar ordentligt bra och sköter sig själva.
    Annars är räkor superba städare också,och dessutom roliga att se på.


    josida skrev 2008-02-04 20:25:21 följande:
    Tack för era svar!Någon som har något tips på en bottenlevande fisk som inte blir för stor för 54 l?
  • Äldre 5 Feb 09:31
    #9
    qenzo skrev 2008-02-04 20:11:05 följande:
    Så men lugn i stormen... Jag påpekade det hela eftersom du sa att det inte var överbefolkat med 2 guldfiskar/slöjstjärtar och andra fiskar.Jag utgår från det jag läser och eftersom kollen på vad en fisk kräver är rel liten på de flesta sajter, ställde jag en fråga.

    nae du ställde faktiskt inte en fråga, utan du sa "jag hoppas du är medveten om...."
    nej men jag vet vad det är för djur jag köper osv, tänker igenom det noga innan, vet precis vad det handlar om.


    Jag sa bara vad jag har i MITT akvarium.


    Pyris skrev 2008-02-04 20:17:47 följande:
    AjaSsa:Får dina slöjstjärtar o guldfiskar var ifred för platyna?Våra gick inte ihop nämligen o vi har gjort flera försök nu. Dom var ständigt på deras stjärtfenor o bet och till slut så dog slöjstjärtarna. Mollysar bör nog gå bra ihop med platy. Fjärilsciklider kanske. Dom är så vackra o inte agressiva. Svärdbärare. Eldstjärtar e också roliga fiskar att titta på. Vi hade hajar också. Dom sätter lite fart i akvariumet.

    Jo det får de, otroligt nog.


    jag hade en anna fisk en gång, minns ej vad de va för ras, o så hade jag en slöjdstjärt, men den dog efter ett tag, för den här andra fisken va så elak mot den osv.


    men jag lämnade tillbaka den, för den var så elak mot många av mina fiskar.


    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080618 =)**
  • Äldre 5 Feb 09:46
    #10

    Vi hade mollysar också som vi testade en gång. Men dom var helt knäppa. Dom bet allt som var i närheten av dom. Och vi hade stort akvarium. Men vid matdags så blev dom helt galna o istället för att äta, så passade dom på att bita så många fiskar som möjligt. Vi fick lämna tillbaka dom.

Svar på tråden Vilka akvariefiskar passar i 54 l-akvarium ihop med platy?