• ashera

    Få torr play-doh mjuk?

    Min sons play-doh (köpt) har blivit jättetorr. Vi har varit noga med att stänga burkarna den ligger i, men det har tydligen inte hjälpt. På kartongen den låg i stod att man kunde mjuka upp den igen med att tillsätta vatten en droppe i taget. Jag har försökt men den blir aldrig bättre. Även om jag lyckas få den mjuk så spricker den sönder igen så fort man försöker forma eller kavla den.
    Är det bara att slänga och köpa/göra ny, eller finns det andra sätt att göra den mjuk igen?

  • Svar på tråden Få torr play-doh mjuk?
  • Lola Jämtland

    Den köpa är kass!

    Gör egen istället.
    håller i flera veckor!

  • ashera

    Han har haft denna play-doh i ca 4 månader, så den har hållt ganska länge. Men om den är torr för att den är gammal kanske det bara är att slänga?

  • Lola Jämtland
    ashera skrev 2008-02-02 13:04:07 följande:
    Han har haft denna play-doh i ca 4 månader, så den har hållt ganska länge. Men om den är torr för att den är gammal kanske det bara är att slänga?
    4 månader!
    Så länge har min dotters köpta aldrig hållt.
    Max 2 veckor....sen blir den ju jätteseg o konstig...
    Jag skulle tippa på att eran deg är helt passé o bara att slänga....
  • ashera

    I början lekte han mest korta stunder, men på senare tid sitter han gärna i flera timmar, kanske därför den hållt så länge men inte nu?

    Tack för svaret iaf Ska ställa mig och fixa lite egen deg sen.

  • 2flick

    ni skriver om att göra egen "deg" är det någon som har ett bra recept på det?

  • Lola Jämtland
    2flick skrev 2008-02-05 10:57:00 följande:
    ni skriver om att göra egen "deg" är det någon som har ett bra recept på det?
    Finns på www.skapligtenkelt.se

    Eller på andra ställen på nätet om du söker.....
    //varför är jag inte modig......
  • sötare

    min sons playdohn har hållt i ca fyra år utan att tillsätta något vatten,, dock e det dags att köpa ny då alla färger e blandade med varandra.

  • sötare

    Googla på trolldeg så får du upp recept på lera som du kan bränna i ugnen och som även går att måla på när den har härdat

Svar på tråden Få torr play-doh mjuk?