• Nikki6
    Äldre 5 Feb 11:38
    8735 visningar
    8 svar
    8
    8735

    Ansiktsförlamning!

    Hej!

    Stackare, det är inte kul! Har du haft det länge? Hr du varit hos läkaren?

    Jag fick också ansiktsförlamning, men min bröt ut ett par dagar efter förlossningen. Jag är idag nästan helt återställd, jag känner mig endast lite "bortdomnad" på vänstra sidan emellanåt men det syns ingenting längre vilket jag är oerhört tacksam för.

  • Nikki6
    Äldre 5 Feb 13:33
    #3

    Ja, min försvann. Det är tydligen olika,  men för de allra flesta så går det bort.

    Varför får du inte krysta? Kan det blir värre?

    I mitt fall så visste de inte orsaken till förlamningen, men de tror att det var ett herpesvirus som var orsaken (fick ett litet munsår dagen efter förlossningen) som satte sig så illa eftersom jag var nedsatt just då, jag hade havandeskapsförgiftning och förlorade 2,2 liter blod under förlossningen. Dessutom hade jag haft ett fästingbett så de misstänkte borrelia. Jag fick ta mängder med prover bla i ryggmärgsprover men det visade inget. Det är tydligen en förhöjd risk för ansiktsförlamning bara i och med graviditeten också...konstigt det där. Jag fick i alla fall tabletter mot herpesviruset och det funkade. Ca tre veckor efter utbrottet så var det nästan helst borta.

    jag fick i alla fall samma besked som du först - att det troligtvis inte skulle gå tillbaka, men en annan läkare sa sedan att de flesta blir bra. Tydligen kan man träna ansiktsmuskulaturen - inget du har hört?

Svar på tråden Ansiktsförlamning!