• Namnam

    Jävla skatt och moms!

    Kan någon förklara för mig varför det är så jävla dyrt här i sverige.
    Vi har bland dom högsta hyrorna och skatterna i världen, borde inte allt vara lyx och toppen här då?
    Tänk 25:- av varje 100:- du handlar för är skatt

    Fy vad jag hatar moms och skatt

  • Svar på tråden Jävla skatt och moms!
  • sofialisa

    jo men tänk även hur pass bra våran infrastruktur är och det sociala skyddsnätet, du behöver bara kolla åt vårat grannland i väst så förstår du..

    I norge ser gatorna ut som skit, du kan tex bara vara långtidsjukskriven i max 1 år ..osv..

  • Krabbolina

    folk gnäller alltid, hade vi inte betalat skatt och moms hade folk klagar över att det är så dyrt att gå till tex sjukvården eller lämna barnen på dagis osv osv osv.

    Tänk vad ni får för alla skattemedel istället.....

  • Pikku Enkeli

    Ja vi betalar mycket skatt och moms, men vi får en hel del för det. Jag är oftast ganska nöjd med det samhälle vi lever i, trots att det finns mycket jag kan irritera mig på. Men i det stora hela är jag ganska nöjd. Arbetslöshetsförsäkring, sjukvård, utbildning och socialt skyddsnät är några av de saker som jag ser som positiva med Sverige och dessa betalas av skatter och liknande.


    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • guztav06

    Flytta till ett land där du måste betala all sjukvård, barnomsorg och sådant själv så kommer du att älska sveriges system!! My god! var tacksam istället...

  • Trugge

    Sverige är sämsta landet. Förbannade skatt på allt.

    Jag köper ett hus år 1998 och jobbar heltid och betalar skatt. På fritiden renoverar jag huset så mycket jag har råd med varje månad. Jag får ut 19 000 efter skatt så jätte mycket har jag ju inte råd med. Jag köper alltså virke, färg, tapeter mm och betalar moms. När jag 18 år senare har topp renoverat mitt hus och ökat värdet på det och tänker sälja det så måste jag återigen betala skatt!!!!

    Fan vad jag blir less på det här skit landet där man ska bli skattad på allt flera gånger om.

    Jag har ju betalat moms på allt jag köpt för redan skattade pengar, men ska nu betala skatt en 3:e gång nu när jag säljer huset!!

    Om skattepengarna ändå användes till vettiga saker som vård, skola, pensioner, polislöner, försvaret etc men det gör de ju inte heller, istället så läggs snart varenda krona på att försörja alla invandrare.

    Jag ska fanimej börja jobba svart istället så slipper jag bidra till sånt som jag inte alls prioriterar.

  • Frontline
    Grävling 75 skrev 2016-10-22 19:46:28 följande:
    Vill bara påpeka att om du handlar för en hundring så är 20 kr av dessa moms, inte 25 kr.
    Vill bara påpeka att tråden är snart 9 år gammal så hur såg det ut i februari 2008?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Världsmedborgare
    Trugge skrev 2016-10-22 16:38:21 följande:
    Sverige är sämsta landet. Förbannade skatt på allt.
    Jag köper ett hus år 1998 och jobbar heltid och betalar skatt. På fritiden renoverar jag huset så mycket jag har råd med varje månad. Jag får ut 19 000 efter skatt så jätte mycket har jag ju inte råd med. Jag köper alltså virke, färg, tapeter mm och betalar moms. När jag 18 år senare har topp renoverat mitt hus och ökat värdet på det och tänker sälja det så måste jag återigen betala skatt!!!!
    Fan vad jag blir less på det här skit landet där man ska bli skattad på allt flera gånger om.
    Jag har ju betalat moms på allt jag köpt för redan skattade pengar, men ska nu betala skatt en 3:e gång nu när jag säljer huset!!
    Om skattepengarna ändå användes till vettiga saker som vård, skola, pensioner, polislöner, försvaret etc men det gör de ju inte heller, istället så läggs snart varenda krona på att försörja alla invandrare.
    Jag ska fanimej börja jobba svart istället så slipper jag bidra till sånt som jag inte alls prioriterar.
    Vad är det för konstigt att betala skatt på en inkomst, vilket är vad du gör vid en försäljning av ditt hus?
    Givetvis får du dra av alla kostnader du lagt ner på kåken, så skatten är enbart på den vinst du gör, glasklart, busenkelt och precis som det ska vara.

    Ja flytta till ett annat land, så får du se vad det kostar där, och vad du får för dina pengar.
    Själv har jag bott utomlands, och visst går det att leva som en kung, men det förutsätter att du redan har pengar och kan leva på dom, för annars lär du inte kunna leva märkbart bättre än i Sverige.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Peonies
    Frontline skrev 2016-10-27 07:07:51 följande:
    Vill bara påpeka att tråden är snart 9 år gammal så hur såg det ut i februari 2008?
    Vad menar du, momsen var väl 25% då också?
  • Grävling 75

    Jag såg att tråden var gammal, men momsen var 25% då som nu. Faktum kvarstår! Om du handlar för 100 kr så är 20 kr av dessa moms eftersom pålägget är 25%. Rätt ska som bekant vara rätt.

  • SuperIsakSwahn

    så jävla sant, vi borde ju ha asbra mat i skolan och helt gratis att vara på sjukhus, men nej istället går typ 80% av hela skiten till dom som behöver hjälp, man ska inte hjälpa så mycket att man gör det dåligt för en själv, om detta inte fixas när jag blir vuxen flyttar jag fan nånstans till typ amerika

Svar på tråden Jävla skatt och moms!