• Carro Å

Någon som blivit sjukskriven pga riskfyllt arbete redan i 4 månaden?? Behöver SVAR !!

Hejhej

Har ni blivvit sjukskrivna av att ha ett riskfyllt arbete tidigt i graviditeten ??

Vad jobbar ni med ??

Jag har kommit i ett stort dilemma i mitt jobb och behöver få en sjukskrivning från senast 1 april.
    Jag jobbar med utagerande män som kan både sparkas o slåss och bitas o ta strypgrepp..

Jag är orolig att inte få en sjukskrivning...
    Hur hårda är försäkringskassan och hur ofta går dom emot en läkares omdömme ???

Vad är eran erfarenhet ??

Behöver många svar !!

• Svar på tråden Någon som blivit sjukskriven pga riskfyllt arbete redan i 4 månaden?? Behöver SVAR !!
  • joojoo

Hej!

Vad säger din arbetgivare? Kan du omplaceras under din graviditet är det första alternativet. Kan man inte det har arbetsgivaren rätt att stänga av dig.

Jag blev avstängd i 6 månaden och det var inga problem alls.

Hur förhällandet med läkare och fk är vet jag inte. I andra fall hör man ju att de går emot iaf.

Lycka till!

• Fru Carina

Hej! Som föregående svarade kan de inte omplacera dig är det oftast inga problem. Annars kan man alltid överklaga och då brukar det i de flesta fall gå igenom, de fall jag vet om och runt omkring min vänkrets. Om dit arbete är ett fara för både dig och barnet måste de ju bara ta hänsyn till det i första skedet tycker jag. Men de kna ju vara rätt griniga. Själv väntar jag på svar om en 25% sjuksrivning pga foglossningar som är relativ liten ännu men känns efter för många timmars arbete med barn. Håller tummarna för dig att det går bra.

• Carro Å

Min chef kan inte placera om mig, hon rekomenderade mig att gå till läkaren och få en sjukskrivning.

Hur fungerar en avstängning?? Av vilka själ gör dom det? och kan alla arbetsgivare stänga av sina anställda?

• Carro Å

Egentligen så vill jag ju inte vara sjukskriven, det är ju inte för att jag inte orkar att arbeta för det gör jag verkligen och pengarna är ju oxå väldigt välbehövliga men med tanke på riskerna samt ändrade arbetstider så kan jag omöjligt jobba kvar.

tack för era svar...verkligen. Jag måste ringa till min BM imorgon och be om att få en läkartid fort som attan..

• joojoo

Prata med din chef igen. Be henne ta kontakt med deras fackliga organisation så borde de kunna hjälpa henne om hon inte känner till denna möjlighet. Det är några papper som ska fyllas i av arbetsgivaren. I mitt fall skrev vi och skickade in på fredagen och från måndagen var jag hemma.

• li nn

Hej ! Min mamma jobbar på häktet i gbg.
    När hon Skulle ha barn så kunde de ej flytta henne.
    Så då fick hon vara hemma nästan hela graviditeten.
    Så det borde ju funka för dig oxå.

Svar på tråden Någon som blivit sjukskriven pga riskfyllt arbete redan i 4 månaden?? Behöver SVAR !!