• Loijsisen

    Bröstböld!?!?!

    Jaha då har man en varfylld bröstböld då... *suck* Har en knöl i bröstet som blivit större å buktar ut mer å mer på bröstet å det är knallrött... Ingen mjölkstockning för det har jag haft många många gånger med alla barnen... Ringde amningshjälpen i torsdags å hon tyckte jag skulle ringa amningscentralen på sös på fredagen vilket jag gjorde men hon ringde inte upp mig förrän vid halv fyra på eftermiddan så hon sa att jag inte skulle hinna in dit innan dom stängde och att jag allt å dömma av det jag sagt så ville hon att jag skulle åka in till gynakuten... i fredags hade jag verkligen inte lust eller ork så vi åkte dit i lördags och spenderade drygt fyra timmar där. Fick göra ett ul på bröstet och det visade sig va en bröstböld men stenhård och inte tillräckligt mogen för att tömmas... den måste bli mjukare. Fick penicilin som jag ska ta två tabletter tre gånger om dan. Jag som e så nålrädd frågade om det fanns en chans att den kunde gå tillbaks av sig självt och jag slipper tömma men det trodde han tyvärr inte, han sa att har vi tur kanske den inte sprider sig... Jag har ringt amningscentralen idag igen för att få en tid på tisdag eller onsdag så jag kan få komma dit för å kanske tömma den... bläää.
    Nån som vart med om detta å tömt en sån där böld, hur va de isåfall? Vet ingenting alls om bölder... Vore jätteglad för lite svar...

  • Svar på tråden Bröstböld!?!?!
  • anneliesb

    Jag hade det där när jag gick i 6:an fösta gången, men mitt gick tillbaka av penecillin, men jag var tvungen att ta mkt å vara väldigt noga med tiderna.

  • Loijsisen
    Svar på #1
    Jaha, så det kan man få även om man inte ammar. Gick det helt tillbaks och kom aldrig tillbaka sen? Verkar som om vissa måste dränera bröstet upprepade gånger och ev operera... Vad menade du med att du måste ta mycket å va väldigt noga med tiderna?
  • myso

    Hej!

    Jag fick en väldigt stor böld när jag ammade min son för 4:a år sedan.. De gjorde ingenting åt den, jag blev sjuk i hög feber och blev tyvärr inlagd på intensiven, fick då blodförgiftning pga det läckt ut i bröstet..
    Men eftersom du fått pencillin så ska du se att det går bra!!
    Jag fick sedan åka upp till mammografin och sätta in ett dränage.. inte skönt men gud vad härligt när den försvann.. Jag tycker inte du ska vara orolig, jo själva sticket när de sätter in röret gör j...gt ont men det går ju över så fort..
    Det enda jag har nu är ett litet ärr på bröstet som mnne Flört...

    Lycka till och du ska absolut inte oroa dig, eftersom du redan fått hjälp kommer det att gå bra, de är ju så duktiga på vad de gör så det är ingen fara..

  • Skina

    Min bröstböld sprack i lördags i förra veckan, samtidigt jag gick på Hecalin. Jag lät den vara fuktad med en kompress med asollösning och sen fixomull över,det sög ut varet snabbt. Jag fuktade bölden innan den sprack för jag kunde se varet under skinnet så det kändes inte alls mer än att efter ett par dagar va jag inte öm där längre. Efter mitt fjärdebarn så drabbades jag av bröstböld.

  • anneliesb

    Jag fick vara supernoga med tiderna när jag skulle ta min AB, fick ställa flera klockor å gå upp på natten å sånna grejjer, tror jag var tvungen att ta 4:de timme vare sig jag var vaken el ej.

  • misak

    Jag fick också en bröstböld när jag slutat amma min son hösten -05. Jag tömde den 2-3 gånger, ett par olika sorters penicillin och till slut fick jag dränage som jag åkte in och spolade ur under tre dagars tid.
    Jag fick faktiskt emblasalva innan de stack och det var jag väldigt tacksam för, eftersom jag är stickrädd.
    Efteråt har jag fått en slags förhårdnad och de har tagit prover på den och allt är ok.
    Nu är jag gravid och ska ha barn om ca 2 veckor och är lite orolig för att jag ska få bröstböld igen. Men annars har jag inga ärr eller något synligt efter den.

  • malinka72

    Jag har haft bröstböld 2 gånger.

    Första gången var 1998 och då var det operation direkt som gällde. Andra gången var förra året. Då upptäckte jag det tidigt och fick penicillin. Efter några dagar skulle de tömma bölden och sätta dränage.
    Jag är också stickrädd och fick både emla-salva och lugnande medicin innan.

    Min andra böld visade sig ha flera kammare som inte gick att tömma, så till slut blev det operation på den med.

  • nelina

    Jag hade en bröstböld i somras, min son var då 3 mån. Jag fick tömma 4 ggr på mammografiavd + äta heracillin. Tyckte att tömningen gick "bra" ändå trots att jag är stickrädd och att jag inte fick någon bedövning. Tror att det gjorde mycket att läkaren och sköterskan som tog hand om mig var lugna och pratade mycket under tiden. Jag fortsatte att amma efter att bölden försvunnit, nu är sonen snart 10 mån och jag försöker sluta amma. I tisdags när jag bara ammade på morgonen och på kvällen fick jag mjölkstockning, idag var jag till sjukhuset och nu är bröstet (det som jag hade bölden i tidigare) kraftigt inflammerat. Ny antibiotikakur och bara hoppas att det går över utan att bli en ny böld

  • Thina
    Svar på #8
    hej
    jag äter just nu pencillin då jag förra vecken fick
    mjölkstockning.
    Jag var lite nyfiken och få veta vilken pencillin du
    blev ordinerad och vilken dos?
    Själv fick jag herracillin 750mg 2 grr/dag i 10 dagar.
    Jag känner att det forrtfarande sticker i bröstet men febern
    är tack och lov borta.
  • Kattis66

    Jag fick en bröstböld förra året när min dotter var 2,5 månad.
    Fick först herracillin men det hjälpte inte så jag åkte in akut och blev nedsövd och opererad. De la ett snitt i vårtgården med dränage och jag slutade amma. Låg nästan en vecka på sjukhuset för infektionen ville inte släppa. Snittet de gjorde var drygt 3 cm och det tog ungefär en månad för det att läka.
    Ska väl tillägas att bölden var nog ganska stor...

  • Loijsisen

    Hej!
    Jag äter 1000mg 3ggr/dag.
    Men det hade alltså inte utvecklats till nån böld eller?


    Thina skrev 2008-02-29 18:29:03 följande:
    Svar på #8hej jag äter just nu pencillin då jag förra vecken fickmjölkstockning.Jag var lite nyfiken och få veta vilken pencillin dublev ordinerad och vilken dos?Själv fick jag herracillin 750mg 2 grr/dag i 10 dagar.Jag känner att det forrtfarande sticker i bröstet men febernär tack och lov borta.
  • anneliesb

    Mitt bröst höll på att sprängas sa de hos dr på VC som vi tillslut sökte upp, min föräldrar var inte sugna på att betala hos dr i onödan, så inte blev det att åka till akuten trots att jag storgrät en hel helg.

    Föräldrar asså,de skulle man ha haft sen de var små om man skulle få någon fason på dem!

  • Loijsisen

    Men usch! Va sa föräldrarna då? Jag skulle fått jättedåligt samvete...


    anneliesb skrev 2008-03-01 00:26:14 följande:
    Mitt bröst höll på att sprängas sa de hos dr på VC som vi tillslut sökte upp, min föräldrar var inte sugna på att betala hos dr i onödan, så inte blev det att åka till akuten trots att jag storgrät en hel helg.Föräldrar asså,de skulle man ha haft sen de var små om man skulle få någon fason på dem!
  • anneliesb

    De sa inget, de hade juh tagit mej till dr.
    De hade gjort sitt tyckte de.

  • Lina y

    Ja usch... jag va oxå om det. Fick en slang i bröstet som jag hade i tre dagar. Fick drenera som det heter. Nu har det gått tre månader sen jag gjorde det och har lite ont där slangen satt. Får kolka upp det så det inte kommer tillbaka .

Svar på tråden Bröstböld!?!?!