• Sockerpinglan

    Hur sköter man om orkideer?

    Jag har precis fått orkideer i present, och de är jättefina, men jag har ingen aning om hur man ska sköta dem!

    Jag har googlat lite och fattat att de ska absolut inte ha mycket vatten, man ska tydligen sänka ner dem i vatten i ungefär 10-15 minuter. Men ingenstans hittar jag hur ofta man gör detta!!! Är det en gång i veckan, varannan vecka, en gång i månaden eller hur ofta???

    Så vet någon detta eller har lite övriga tips på hur man sköter om sådana här vore jag tacksam!!!!


    mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Hur sköter man om orkideer?
  • AnneSophie

    Dom ska inte stå i direkt sol, bara ljust. Jag sänker inte ner mina i vatten utan ger dom en skvätt, ca ½ dl, en gång veckan.
    Funkar bra. Alla 12 lever och har hälsan.


    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • pattisza

    Hur man sköter orkidéer är lite beroende på vilken sort man har.
    Phalaenopsis brudorkiden skall vattnas när den är helt torr ca var 7-14 dag beroende på hur varmt man har det och hur den står. Den behöver mycket ljus och måste stå i fönster för att blomma bra. Behöver inte doppas, man kan ta med den till kranen och spola igenom den med ljummet vatten eller vattna direkt i krukan och hälla bort överflödigt vatten när den sugit klart. Inget vatten i bladvecken då kan det bildas svamp. Använd gärna orkidenäring året om.

  • annicavillhabeis

    Det sägs de ska stå ljust...mina står ganska mörkt, det sägs man ska doppa ner dom i vatten nån gång i veckan, mina för en skvätt vatten varannan vecka ½ dl kanske, de ska ha näring nån gång ibland oxå, mina har aldrig fått det...de klarar sig så fint ändå, ena har nu blommat i ett halvår..

  • Sockerpinglan

    Okej, skönt att höra att de verkar överleva ändå utan att man är någon orkideentusiast!

    12 stycken, ja, dit har jag en bit! Men nu har jag fått några stycken (5 stycken) och om jag kan hålla liv i dem så ska jag köpa några till tänkte jag, men jag måste lära mig sköta dem först! Och om jag fixar att hålla dem levande några månader till, då köper jag flera!
    De jag har är tydligen sådana där vita Phalaenopsis! Jättefina!

    Så tack för alla tipsen!


    mammamammamammamammamammamammamamma....
  • kirei

    Vi har inte alls skött om våra 4 brudorkidéer speciellt väl, ändå blommar de om hela tiden, ofta ca sex månader i streck!

    Sänker ner dem i vatten ibland, ibland får de småskvättar istället. Har aldrig använt näring åt dem, aldrig klippt dem heller, bara stänglar som helt dörr och varit bruna och urtunnade.

    Upplever att just brudorkidéer är otroligt lättskötta! Lycka till.

  • Freiya

    jag har faktiskt aldrig kollat hur doms ka skötas.. mina står ljust, men inte soligt, och jag vattnar dom med en skvätt vatten kanske varannan vecka. så här såg en av dom ut innan den blommat färdigt, efter 18 månader!!
    Min fina orkidé som blommat sen maj 06!


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • P yret

    lånar denna tråd..
    har brudorkideer.. men en har nu börjat få gula blad? jag undrar varför..
    kan jag hjälpa den på föttren igen?

  • SuzyQgirl

    P yret skrev 2008-03-23 14:14:56 följande:


    lånar denna tråd..har brudorkideer.. men en har nu börjat få gula blad? jag undrar varför.. kan jag hjälpa den på föttren igen?
    Gula blad kan bland annat bero på näringsbrist. Står de i direkt solsken kan det också vara en anledning.
    Så vet du med dig att du har varit dålig med näringen så prova med det.

    Angående vattningen så ska de doppas i en hink med vatten när krukan känns lätt. I regel var 14:e dag och då är det bara ett dopp inte några 10-15minuter. (Hade det varit en azalea däremot så hade det dröjt längre, doppas tills det slutar att bubbla.) Regnvatten är det bästa. Kan ju vara lite svårt så näst bäst är vatten som har stått ett tag. Minns inte riktigt men har för mig att det är för att den helst vill ha kalkfattigt vatten. (Mina uppgifter om orkidéernas skötsel har jag fått från ett föredrag om orkidéer när jag jobbade som florist.)
  • pattisza

    Gula blad kan också bero på övervattning titta i krukan hur rötterna ser ut är de feta o goa o gröna så är det inte övervattning. Behöver inte vattna med regnvatten, kalk försvinner inte av att man låter vattnet stå. Vattna med vanligt kranvatten, ljummet skall det vara.

  • P yret

    okej, näring fick den förra månaden.. så det borde det ju inte va.. men kanske mkt solljus.. den står i ett soligt fönster.. men jag har fler i det och ingen annan har gulablad..

    men jag har kollat rötterna och dom flesta rötterna är gråa och dassiga.. har klippt bort endel.. kanske var fel av mej??

    denna orkidee är jätte gamal.. vet inte alls hur månda år.. men min farmor hade den, så jag tog den när hon gick bort förra året.. då hade den 7stora blad och 2stänglar.. och det är 2, ser ut som rötter som sticker upp mot skyn.. kommer det blommor på dom sen tro?

    nuär det bara 4blad och dom 2 tomma stänglarna..

Svar på tråden Hur sköter man om orkideer?