• Lurven­pajsar­en
    Äldre 29 Feb 17:52
    144896 visningar
    57 svar
    57
    144896

    Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??

    Jag jobbar på en av Sveriges internatskolor, men rekommenderar TS att kontakta skolan direkt för dagsfärska uppgifter.

  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 29 Feb 17:54
    #12

    Nja, det är inte helt gratis att gå på Lundsberg även om du bor i kommunen.


    Lokatt skrev 2008-02-29 17:52:26 följande:
    bor du i innom den komunen är det gratis... annars dyyyrt
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 29 Feb 18:01
    #16

    Alla elever från kommunen får betala (för närvarande) 35000 per läsår. Det är inte gratis att på riksinternaten.


    CarlHerman skrev 2008-02-29 18:00:09 följande:
    Nej du har fel lokatt! Vet flera som gått på lundsberg/sigtuna och bott inom kommunen och det är inte gratis. Isåfall har ju t ex alla i sigtuna valt att gå på skolan där, och så är det verkligen inte. Varför skulle det vara gratis för??
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 29 Feb 18:09
    #19

    Eh, och varifrån får du för dig att jag kritiserar dig för att jag citerar dig?


    CarlHerman skrev 2008-02-29 18:04:36 följande:
    lurvenpajsaren: Ja det var ju precis det jag sa? I mitt inlägg långt upp chansade jag på 40000kr per läsår så det var inte långt borta då. Det är inte jag som sagt att det är gratis, tvärtom.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 1 Mar 22:34
    #37

    Riksinternat är inte som en vanlig skola, de har rätt att ta ut skolavgift.


    SystraMi skrev 2008-02-29 23:05:50 följande:
    Men... när man läser lagen så står det ju:"I 4 kap. 4 § skollagen anges att utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker, skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.I 5 kap. 21 § skollagen anges att utbildningen i gymnasieskolan skall vara avgiftsfri för eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. Huvudmannen får dock besluta att eleverna skall hålla sig med enstaka egna hjälpmedel. I verksamheten får också förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.Motsvarande bestämmelser gäller för de fristående skolorna 9 kap. 7 och 10 §§ skollagen.I förarbetena till skollagen, prop. 1985/86:10, fick bestämmelserna ifråga sin nuvarande lydelse där det talas om obetydliga kostnader angående grundskolan och egna hjälpmedel för gymnasieskolan. Sistnämnda bestämmelse har genom prop. 1990/91:85 snävats in till enstaka egna hjälpmedel. Praktiskt betydelselösa avsteg från principen om kostnadsfri utbildning får enligt förarbetena förekomma. Vidare sägs att det inte generellt går att säga vad som utgör en obetydlig kostnad. Huvudman-nen tolkar bestämmelserna och gör en bedömning i varje enskilt fall."www.skolverket.se/content/1/c4/47/54/PM%20avg...www.notisum.se/rnp/sls/lag/19851100.HTM35000 kan ju inte precis räknas som en obetydlig kostnad (eller?)... så vad är det då man tar betalt för?
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 1 Mar 22:38
    #38

    Ska du inte gå på internatet söker du in på dina vanliga betyg och det är höga antagspoäng. Går du på internatet söker du in på annan kvot. Vem som helst i kommunen får gå på SSHl så länge de ställt sig i kö. Många föräldrar stälelr sina barn i kön redan när de är små så att de ska ha en möjlighet att komma in. Vad gäller intagningen till högstadiet så gäller köprincipen, men till gymnasiet är det betygen som styr. Dessutom måste Sveriges riksinternat ta emot en viss typ av elever; t ex barn till utlandsarbetande föräldrar som arbetar i krigsdrabbade länder och som inte kan ha sina barn med sig.

    Det här blev ett ganska kort svar, men hoppas det förtydligar det hela något.


    CarlHerman skrev 2008-03-01 09:46:27 följande:
    Skolan är öppen för alla som har råd men jag tror att det krävs en del i betygsväg också nuförtiden. Förr var det nog mer att hade du pengar så kommer du in, men nu är det fler som har råd och tryck på att gå där.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 1 Mar 22:39
    #40

    Vad konstigt då för jag har flera elever från Norrtälje som bor på internatet!


    humma skrev 2008-03-01 20:20:44 följande:
    Hmmmm, det var inte riktigt så jag menade. Vet däremot av egen erfarenhet hur vi som levt på internat umgås mest med andra internatelever från liknande bakgrund. Eller andra vänner som vi känner sedan länge.Men det är svårt att förklara och det går dessutom inte att generalisera, det blir helt fel då.Men jag menade inte att inte någon från Rosengård inte skulle kunna trivas där, inte heller någon från t ex Norrtälje eller varför inte Helsingborg.Vi har valt att inte sätta våra barn på internat eller daginternat, trots att vi pendlar mellan vår våning i England och vår villa i norr om Stockholm. Vet inte hur vi gör i framtiden men tror att vi kommer försöka stå fast vid det. Även om vår äldsta dotter har en hel del kompisar på Lundsberg, via oss.Men jag tycker absolut att du kan sätta dina barn på internat/daginternat eller någon annan också men gör det främst för att du tror att deras studier främjs av detta, inte av taktikskäl för framtida kontaktnät.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 2 Mar 16:39
    #46

    Oki!


    humma skrev 2008-03-02 12:20:23 följande:
    Men det var ju det jag skrev, att jag inte trodde att elever från vart-det-nu-än-är inte kan gå på internat. Det var ett inlägg som jag svarade på där det nämndes att det inte fanns elever från tex Rosengård. Jag skriver att jag vet att det finns elever från lite överallt inklusive Norrtälje! Så du och jag har samma åsikt!Min poäng var att man skulle välja skola efter var man trodde att de skulle få en bra utbildning och trivas, inte för att de skall positionera sig i samhället.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 2 Mar 18:43
    #47

    Som om mobbning inte finns överallt på alla skolor?
    Jag hade också fördomar, det ska jag villigt erkänna, men nu vet jag bättre.


    sakoline skrev 2008-03-02 02:00:48 följande:
    Skulle aldrig sätta mitt barn på en skola som lundsberg:läst samma tidning som du gjort ts, och där har det t.ex. stått om mobbing.har ni inte läst boken ondskan?klart det är fördomar, då jag aldrig gått där, men jag tror att det blir en rätt hård miljö där då barnen inte har sina föräldrar nära och det blir en annan slags gemenskap á la Flugornas herre. bara en teori.sen satsas det säkert högt på utbildningen, med högutbildade lärare och en massa idrottsaktiviteter. men jag tror inte det är sunt ändå... bo borta sådär... karaktärsdanande kanske.
Svar på tråden Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??