• Heathe­r
    Äldre 4 Mar 09:41
    87033 visningar
    30 svar
    30
    87033

    Hur ser era dygn ut för er med 10 månaders bebis?

    Erin vaknar kl. 7 får välling (220ml)

    Går med storebror till dagis vid 8 då somnar hon en kortis (½h) i vagnen och sover ibland även en liten stund efter att vi kommit hem.

    kl.9:30-10 får hon "lunch" matpuré storburk och ca. halv stor burk fruktpuré.
    Hämtar Anton från dagis, går hemifrån strax innan 11 och då sover hon i vagnen. Allt som oftast sover hon vidare ½-1 h när vi kommit hem vid 11:30. Om inte så brukar hon somna "om" efter att fått leka av sig liten stund och kanske fått lite snutt-tutte...

    kl.13
    mellis, fruktpuré/yoghurt/smörgås-/rån med leverpastej/smör. Har även börjat ge mer "riktig" smörgås till henne och det går faktiskt helt okej.

    kl. 15-16 sover hon en stund ½-1h
     men beror helt på hur lunchluren varit...har hänt att hon inte sover något alls efter lunchluren, väldigt ovanligt dock.

    kl. 16:30-17
    . Middag, samma som "lunch" - stor burk matpuré + frukt ca. halv stor burk.

    Vid 18-tiden skulle det "egentligen" finnas ett mellismål  men det har inte behövts. Utrymmet finns ifall hon nån gång skulle äta dåligt med middag eller när hon blir större men just nu är det tomt.
    Hon får ett dock ett halvt smörgåsrån/liten brödbit att mumsa på när vi andra äter middag kl.18.

    kl. 19:30-20
    är det pyjamasdags och välling (275ml) somnar för natten strax efter...

    Tuttas fortfarande nattetid men numera bara 1-2 ggr och så får hon då fortfarande lite tutte dagtid för att "underlätta" insomnadet vid lunch-/eftermiddagslur


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Heathe­r
    Äldre 4 Mar 09:45
    #8
    Moder07 skrev 2008-03-04 09:33:53 följande:
    Jättetack för er som svarat, ser att era sover inte så långa pass på dagen, kanske där som gör att min planering spricker? Lillen brukar ofta få sova så länge han vill, då han annars gnuggar ögonen hela tiden...fler som vill svara?

    Har också låtit mina sova när dom vill...först när Anton var 1½ började jag styra eftermiddagssömnen lite när jag märkte att det påverkade kvällsläggningen negativt om han sovit för mycket.


    Så länge din lille växer som han ska så finns ingen anledning till oro över att du inte får in alla mål mat som man "bör"...sånt brukar lösa sig när dom blir större/mer aktiva/hungriga, han säger säkert till när det är dags att ge mer mat.


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Heathe­r
    Äldre 4 Mar 09:49
    #10

    Hittade förresten i min blogg om Anton när han var 10 månader. Han sov MYCKET mera än lillasyster gör...

    Anton sover nattsömn mellan ca. 21.30-06.00, somnar i egen säng - vaknar vid 3 för snutt-tutte och lyfts då över till våran säng.
    Han somnar första ggn på morgonen redan vid 7-8 och sover då ca. en timme.
    Vid lunch (11-tiden) sover han en halvtimme/timme.
    Runt 14-15tiden sover han en timme ibland två...
    Är han riktigt trött...lekt mycket eller haft mycket omkring sig kan han även sova en liten stund vid 18 men vi har försökt "vänja" bort den snutten i hopp om att han ska börja sova hela nätterna istället...

    Generellt sätt så somnar Anton en timme efter att han har ätit förutom på sena eftermiddagen/kvällen...


    ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
Svar på tråden Hur ser era dygn ut för er med 10 månaders bebis?