• Äldre 6 Mar 14:59
    14659 visningar
    42 svar
    42
    14659

    Har du frågor kring underfunktion av sköldkörtel/Levaxin före eller under graviditet?

    Jag är född med denna sjukdom du skriver om.. så fort jag fick reda på mitt tillstånd ringde jag så klart min läkare och berättade som det var.. ska tilläggas även att för ett år sen var jag på väg att DÖ för att jag hade en grov underproduktion.. men läkaren sa inget om att det skulle vara någon risk eller så, det är bara att jag går på täta kontroller för detta.. och att det skulle vara svårt att få barn vet jag knappast.. vi skyddade oss med antingen piller och kondom, men katjing!! Här bär jag nu på en liten bebis!!
    Jag vet inte om jag kanske har det lättare för att jag har den medfödd, men ju mer man tänker på denna sjukdomen desto mer stressad blir man, och då är det klart att risken för missfall eller att man inte får barn överhuvudtaget blir större... men när har du fått dina misfall??

    Och Saki, jag vet även hur det är för din del.. eftersom min transport med hormonerna ut i kroppen är HELT körd så lever jag HELT på min levaxin.. och så klart kan det även innebära att ibland kan jag ha för mycket eftersom jag inte har någon "termostat" eller så som bestämmer hur mycket levaxin jag behöver om dagen..
    Jag för min del tycker att det är mer obehagligt att ha för HYPERtyreos än HYPO.. jag vet hur obehagligt det är med hjärtklappningarna, svettningarna och att ständigt gå på högvarv, och jag förstår verkligen att du oroar dig just nu.. men jag tror inte jag behöver göra det, bara du går på täta kontroller och håller koll på värdena..
    Jag kan tycka att dessa två sjukdomar har blossat upp alldeles för mycket på senare tid!! Sluta oroa er, ta tabletten som ni ska, gå till doktorn och bli komtrollerade om sen tror jag att ni kan slappna av och njuta PRECIS lika mycket som jag =)

  • Äldre 6 Mar 22:41
    #8

    Men när ni fick MA, kände ni ändå typ mensvärk i magen då, dvs växtvärk, eller det stannade upp??

  • Äldre 7 Mar 20:04
    #15

    Kanske lite nonchalant av din läkare, men jag kan inte se att han gjort något fel.. kanske att han skulle förklara lite mer om själva sjukdomen och vilka symtom du ska vara uppmärksam på, men annars tycker jag inte att man behöver veta mer.. denna sjukdomen är inte så allvarlig, man har mycket kunskaper om den och man har dessutom kommit fram till en väldigt bra behandlingsmetod som är ENKEL!!! Man behöver inte göra mer än att ta de pillerna som läkaren sa till en att man ska o ta sina blodprover när man ska det, mer än så behövs inte för att leva ett helt normalt liv!!! Tänk på de stackarna som har diabetes istället =) Så vad värdet ska ligga på och vad det ligger på har vi alltså inte med att göra, det är läkarnas jobb att hålla reda på det, och eftersom detta är en vanlig sjukdom så är det inga problem för dem. Den enda gången jag fick reda på vilket värde jag hade och vilket som var normalt var när jag höll på att dö för att jag vägrade ta mina mediciner.. Och det fick jag reda på för att han skulle berätta hur allvarligt mitt TILLSTÅND var just då.. Men bäst för oss själva och för våra barn är att ta den medicin läkaren säger, ta prov när vi ska o sen lägga ansvaret i läkarens händer.. njut av livet istället!! =) Ha de underbart!!


    Ell skrev 2008-03-07 09:22:35 följande:
    Tack! Hittade bra information på sjukvårdsupplysningens hemsida. Vad arg jag blir över att min läkare inte förklarat mer kring detta!! Hade ingen aning om att det var så "allvarligt" att ha detta. Han har inte sagt nåt alls egentligen mer än att jag ska äta tabletterna och ta nya prover om en månad. Dåligt!!!
  • Äldre 7 Mar 20:10
    #16

    Men visst, vill ni veta vad värdena ska ligga på så kan jag hjälpa er =) :

    Det finns tre olika värden, dels TSH, sen finns det T3 och T4.. de normala lägena ska ligga på ungefär TSH 0,3 - 4,0 FT4 11 - 22 FT3 3,5 - 6,0
    Hoppas på att informationen är tll nytta =)

  • Äldre 8 Mar 09:25
    #21

    OMG!!! Har ni ingen som helst tilltro till era läkare??? Och hur ska ni SJÄLVA kunna ha koll på detta när det är LÄKAREN som vet vad era värden ligger på??? jag tycker att ni stirrar upp er alldeles för mycket.. se istället till att ni har en bra dos (det känner ni väl själva när ni har eller, för ni går väl inte bara efter att ni får missfall, för det kan vem som helst få) och se till att den är stabil INNAN ni skaffar barn.. för SJÄLVKLART rubbar en graviditet på hormonerna, men om de sedan en tid ligger stabilt så är det ju ingen fara!!!!! För om du har ens stabil dos och du mår bra så löper vi inte större risk till missfall än alla andra!!!

  • Äldre 8 Mar 09:31
    #22

    Och 100 om dagen är kanske inte alls en hög startdos för just Ell!!! Hon kanske producerar en viss mängd själv och behöver den andra delen i form av medicin... och då går det bra att hon får den direkt, för då chockar man inte kroppen på samma vis...

    Vet ni om att det finns flera olika sorters hypotyreos överhuvudtaget???? Att du kanske inte alls har samma SORT som den andra du pratar med.. vi är individer snälla nån!!

  • Äldre 10 Mar 09:14
    #30
    Svar på #27
    Andrundrun skrev 2008-03-09 17:06:00 följande:
    favvisfröken - Blir riktigt arg när jag läser dina sista inlägg. Du kan aldrig ha träffat en inkompetent läkare förut. Tro mig. De finns överallt. Jag litade på mina läkare från första början. Men tji fick jag som mådde skit trots att värdena låg inom referensvärdena.Så jag har fått tagit reda på all information själv och mixrat lite med dosen på levaxinet. Nu mår jag bra. Jag kan faktiskt känna lycka, inte bara likgiltighet.Precis som du skriver så är vi alla olika individer. Döm då inte folk som inte litar på sina doktorer. Även doktorer gör fel eller saknar empati.
    Du får bli hur arg du vill =) Visst finns det läkare som tydligen inte vet hur man ska bete sig, men man är ju knappast nån doktor själv... Det enda man kan göra är att ifrågasätta och om man inte kommer överens med sin läkare och man känner sig sämre får man ju byta läkare.. denna sjukdomen är ju inte direkt svår att behandla, men det gäller självklart att läkaren vet vad den sysslar med.. jag har också blivit felbehandlad, men det har jag känt, och då har jag dumpat doktorn och fixat en ny.. Däremot skulle jag aldrig själv mixtra med dosen.. tycker det låter onödigt och kanske rentav farligt.. Men jag DÖMER inte folk som inte litar på sina doktorer, jag tycker bara att det är tragiskt att man tydligen inte kan sätta tilltro till en okänd människa ibland som faktiskt VET bättre än en själv, utan måste ha kontroll på ALLT hela tiden, även om de har kunskap i området eller inte.. varför inte bara slappna av? Ta det lite lugnt, och skulle det sen vara så att man inte känner tilltro till just DEN läkaren så får man ju faktiskt BYTA
  • Äldre 10 Mar 09:32
    #34
    Svar på #33
    Man har ALLTID möjlighet att byta läkare... man har rätt att ha vilken läkare som helst i sverige, bara de är i samma "rang" eller vad man ska säga.. Men om du inte gillar din läkare på din vc så kan du ju alltid byta till den som finns i närmsta kommun, eller kanske rent av en privat mottagning??
    Och visst kan man vara lite nyfiken på sina värden, men från det till att få reda på dem och tro sig veta att man vet mer än läkaren är ju lite magstarkt.....
Svar på tråden Har du frågor kring underfunktion av sköldkörtel/Levaxin före eller under graviditet?