• Majsan81

    Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?

    Hej
    vi bor i en liten tvåa på 40 kvm och har tänkt att bo kvar tills bebisen blir 1 år för att sedan flytta större. Tyvärr är vårt sovrum så pass litet att det knappt går in en vanlig spjälsäng... vi har ett väldigt litet badrum (knappt något utrymme alls) med duschkabin så något skötbord går inte in där och det går inte att ha något över något badkar heller. Jag är lite skeptisk till skötbord och tänker att kanske jag kan byta på golvet, i soffan eller på sängen med underlägg så klart. Givetvis hade det varit urmysigt med ett skötbord, spjälsäng och bebishörna såklart men ack det är för litet vi bor...

    Hur gör ni? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?
  • reggaewoman

    Vagnen är ju perfekt!!! Kör på det! Så kan du vagna bebisen på natten om hon/han vaknar...superbra!

  • Tompaslillsyrra

    Vi bor i 2a på 56kvm och ska oxå bo kvar, här är det ju bra plats ändå. Vi har sortera ut allt "onödigt" från våra 2 källarförråd, har förvaring under sängen, sen köpte vi hyllor som har mycket småförvaring till vardagsrummet, det känns som att det nästan blir för mycket förvaring.. hehe nu har vi nästan för lite grejer för all förvaring! haha
    "skötbord" kommer vara på bänken eller bordet i köket.. sen antagligen golvet. Sonen har en liten garderob som nästan alla hans prylar få plats och sen blir det en vagga brevid vår säng - det är trångt men det är det i sovrummet oavsett barn eller inte :P
    Vagnen fundera vi på om den hamnar i hallen eller cykelförrådet i källaren.

  • Majsan81

    reggeawoman; Men tror du att det är ok att ha bebben sovandes i vagnenn på natten också? de första månaderna? behöver man tänka på något speciellt när vi letar vagn och har det som ett syfte?

    Tompaslillsyrra; tack för ditt svar! vi har också löst med småförvaring här och var och känner att det kommer fungera. Det är just dessa "stora" möbler som tar lite plats.

  • Erese

    Oj oj oj..tycker minsann att de flesta här bor stort. Själv bor jag och sambon på 35kvm och det kommer bli tight. Men vi har inge val är för dyrt med större lägenheter i stockholm. Jag går på en vick tjänst och han har ett år kvar av sinna studier, så någon större lya får vänta ca två år.
    Jag har dock lite panik.Hur ska vi klara detta? Som tur är har jag en sambo som lugnar mina nerver snabbt. Det som är lite roligt med att bo trångt är just att hitta alla dessa lösningar.

    Vi har i alla fall bestämt oss för att slopa skötbord och byta blöjor på soffan,köks bänken med ett bra skydd såklart. Sovplats håller vi fortarande på att disskutera men vi har många veckor kvar att lösa det. en idé vi har är att låta bebben ta vårat lilla sovrum som vi har fixat genom att bygga en vägg och vi får sova i stor rummet. Vi har en jätte bra bäddsoffa för just detta endamål Eller så har vi också tänkt på vaggan som man hänger i taket, men den är så dyr för en sådan kort användning.

  • Erese

    Ett annat alternativ vi har är att helt enkelt flyttar från Stockholm och vips har vi råd med ett hus.

  • Ny medlem

    Gud vad ni alla gör det bra som bor i ettor å tvåor. Jag skulle inte palla. Vi bor i en 4a på 100 kvadrat och jag tycker vi behöver större. Hm, borde kanske tänka om..?!

  • logg81

    Jag har visserligen en normalstor 2:a som är smart planerad så jag har inga större bekymmer at få in det jag vill ha...
    Men jag har levt trångt tidigare och det bästa tips jag har är att möblera om, möblera om, möblera om... tills ni blivit nöjda. Ta bort allt som egentligen är onödigt att ha eller åk o köp sänglådor och ha sånt som inte används dagligen men ändå behöver vara i lägenheten däri...
    Det där med skötbord tycker jag är lite onödigt överhuvudtaget. Jag använder det knappt. Jag byter hellre i sängen eller på golvet där jag kan lämna dottern säkert om det ringer på dörren eller om jag glömt något. Annars finns det bara skötdynor som man kan köpa och flytta på enkelt.
    Sova... Skaffa en takvagga och sätt över era fötter. Om ni nu inte vill samsova med bebisen. Om ni inte vill det kanske en loftsäng kan vara något. Då får ni ju en kalasyta under att ha som bebishörna....
    Använd väggarna till förvaring, ex på toa kan ni köpa en sån dära tyggrej med fickor på och ha bebissaker däri... Använd tak, väggar ja allt.
    Även om man bor trångt kan man få till det supermysigt!


    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Suneboll

    Skötbord o spjälsäng är överskattat ;0)

    Köp ett uppblåsbart skötunderlägg på ikea, det kan man ha på tex sängen el golvet....
    Samsov alla i er säng el så kan man ha bebisen i ligginsatsen på vagnen

    Vår son sov i vagnen de första månaderna, då kunde man ha den bredvid sängen...sen hade vi spjälisen kloss mot vår säng o tog bort ena långsidan. Dubbelsängen fick vi skjuta in mot väggen för att få plats.

  • lillan 89

    Jag bor i en liten etta med kokvrå på 24kvm, och det enda jag har kommit på är att jag nog måste skaffa en bäddsoffa. Det är redan trångt då jag har en säng, soffa, köksmöbler.. Ja allt det där.
    Så jag får nog helt enkelt sälja allt och skaffa en bäddsoffa. Men jag vet inte hur jag ska göra med spjälsäng, men jag tror nog att jag kommer vänta med det tills bebisen är några månader. Hade tänkt och låta bebisen sova i vagnen eller med mig i bäddsoffan första tiden iaf

  • Nikas

    Vi är nyinflyttade (29 dec.) i en mindre tvåa, eller ja.. vad ska man kalla det för, den är på 51 kvm. Men den är bra planerad med en STOR hall, jag vet inte varför men jag älskar stora hallar, tycker hela lägenheten känns rymligare då :D

    Sovrummet är relativt stort ändå, vi får absolut plats med en spjälsäng vid ena kortsidan, sen har vi vår 140 cm breda säng vid den andra kortsidan, vi kan båda gå av från sängen från varsin sida. Så jag antar att den är helt okej storleksmässigt. Vet inte riktigt, måste mäta, men jag vill absolut ha skötbord. Tänker inte byta bajs blöjor mitt i natten på sängen när en av oss ska försöka sova... blääää.. på soffan går också bort, tror jag! var ska man då ha alla blöjor, salvor, puder, tvättlappar m.m??? näää.. ingen lösning för oss iallafall. Får vi inte till det med skötbordet i sovrummet, så får det bli i vår stora HALL! Dusch/Badrummet funkar ej, vill gärna ha kvar den förvaring vi har där, och mer än så får inte plats :)

    Köket är lagom för oss, visst vill man ha större.. men blir man någonsin nöjd??? Vi får plats med ett jättefint köksbord och 4 stolar... om än lite trångt :)

    I hallen kommer vi ha barnvagnen trots att utanför vår dörr nästan finns ett barnvagnsrum, skönt att kunna lägga den lilla i barnvagnen om den känner sig trygg där.

    Problemet för oss är förvaring! Jag har kommit fram till att bästa förvaringen för babykläderna kommer vara i 2 st snygga lådor under sängen faktiskt. Sedan så kan vi nog röja en del i våra garderober egentligen... ja ja, jag tror absolut att det kommer ordna sig med allting :) När barnet är 1 år ca, så byter vi vår hyresrätt mot större hos samma hyresvärd och gärna om det funkar, i samma område, eller kanske bättre ;) hade vi tänkt!

Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?