• Blubbe

    Efter Konisering

    Hej alla härliga tjejer & kvinnor!!

    Jag har gjort min 2:a konisering (ej med laser om någon undrar) den 7/2 och fick direkt såklart värk och "avslag"/blödning. Innan operationen sade min läkare att jag skulle ha så i ett par veckor minst + en illalukt.. Tro mig, det hade jag.. Sedan skulle jag få en blödning igen när sårskorpan lossnade, som också den luktade illa...

    Jag minns dock inte att jag fick så den första omgången av operation, dvs. operation 1 som gjordes våren 2006... Men kanske har jag glömt, vad vet jag.... Jag brukar anteckna noga när jag blöder dock, men ej sparat 2 år gamla cykel-kalendrar... (menskalendrar alltså)

    Hur har ni upplevt det?
    Jag har en blödning nu som luktar allt emot gott... Jag är på Dag 33 idag så det kan likväl vara mensen (Jag har en normal cykel på 30 dagar)... Men doften känner jag inte igen... Kanske ändrar den sig på vägens gång... Troligen.

    Men jag vill ändå höra era erfarenheter!!!???
    Hur har ni blött och mått ??

    (Jag har kopparspiral inne)

  • Svar på tråden Efter Konisering
  • liin

    Jag blödde lite efter operationen, ett par dar bara sen 7 dagar efter började det forsa blod, jag blödde igenom flera bindor på några minuter och fick åka in akut. Det va skorpan som lossnade och läkaren trodde att ett blodkärl hade skadats vid op. Jag fick cyklo-F genom en kanyl i armen några timmar sen fick jag åka hem. Detta va ingen trevlig upplevelse, trodde jag skulle förblöda. Fick även cyklo-f utskrivet som jag fick äta i 10 dagar el va det va.

    Men efter det har kroppen funkat hur bra som helst fram tills i tisdags. Op i början av jan och har haft jämn cykel sen dess. Nu fick jag dock mens på dag 18?! Börja bli orolig för att det kanske är cellförändringarna som finns kvar..

    Obs Jag gjorde min op m laser under narkos.


    Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • dna rna

    Jag gjorde konisering för ca 2 år sedan. Småblödde av och till i några veckor. Ca 3 veckor efter operationen började jag stört- blöda. Detta var sent på kvällen, så jag åkte akut in till gyn. Blödde stora klumpar ca var 10:e minut. Omöjligt att inte blöda igenom allt! Som tur var fick jag komma in ganska snabbt och läkaren satte in en tampong med något medel på. Fick sedan stanna kvar 2 timmar för att se att blödningen slutat. Tampongen skulle sitta kvar i 7 timmar, sedan skulle jag ta ut den. Höll på minst en halvtimma och försöka ta ut den, allt var såå torrt...Men det hade slutat blöda i alla fall. Flera dagar senare hade jag fortfarande tampongrester kvar där inne som jag försökete pilla ut. Samt torkade blodklumpar.... Inte kul. Hoppas vi aldrig behöver göra om detta!

  • angi

    Hej!
    Jag har en fråga,i tisdas har jag gjort  min 2a konisering efter 2 dagar börja blödningen jag åkte till akut de sa till mig att jag måste till operationsallen igen dem måste gjöra om så jag fick stana där över natten efter den andra operationen.Dem har ej förklarat vad som va fel.Idag är det fredag jag tar var 6 timme Citodon men det hjälper 1- 2 timmar sen kommer verka tillbaka.Är det normal så är det bara jag som överdriver men det är jobig.

  • Elidor

    Hej!
    För mig blev det riktigt jobbigt. Två dagar efter koniseringen började jag blöda (lokalbedövning, och med slynga - om jag hade fått välja hade jag valt narkos...). Jag trodde först att det var helt normalt och åkte på morgonen till apoteket (på midsommarafton dessutom!) och köpte cyklo-f. När jag kom hem var hela bilsätet blodigt och min sambo skjutsade in mig till gyn-akuten. Det blev inget midsommarfirande för oss förstod vi då. Under midsommardygnet var jag nog uppe i gynstolen 7 gånger, men inget kunde stoppa blödningarna. Man försökte också med tamponad som dna ra beskriver ovan, som också fastnade och tillslut rev upp såret igen. Jobbigt, jobbigt var det...
    Till sist blev jag inskriven och fick dropp, under natten var jag så svag att undersökningarna och försöken att stoppa blödningarna gjordes i sängen där jag låg. På morgonen fick jag komma till operation och bli sövd, vilket kändes underbart just då. Så nu har jag en ny bränd sårskorpa som jag hoppas ska sitta kvar! Läkarna sa att det bara var otur, och att det inte berodde på någon överansträngning eller så, vilket kan vara bra att veta. Jag hade följt alla råd efter koniseringen men hade otur helt enkelt. I efterhand funderar jag på varför jag inte fick komma på operation tidigare, när läget var som värst var mitt blodtryck 90/40. Men det är klart att på en akut kan det ju finnas de som är värre däran än jag var, dessutom var väl bemanningen inte så stor just på midsommarafton. Måste säga att alla läkare och sköterskor jag mötte var så bra, och att det trots dramatiken (med allt blod) kändes tryggt att vara där på sjukhuset...
    Nu har jag blodbrist och får ta det lite lugnt ett tag. Kändes bra att få läsa om andras erfarenheter här på sidan och bidrar nu med ett eget inlägg. Själv har jag inte haft ont mer än som vanliga menssmärtor, så jag vet inget om det...

  • Mariafer

    Idag har jag gjort en konisering och det var ett par timmar sedan. Nu blev jag lite rädd och nervös av att läsa att så många av er fått störtblödning och måste åka in akut.  Läkaren sade att jag inte blödde mycket direkt efter operationen. 
    Nu ska jag bara vila och ta det lugnt, men jag hoppas att jag slipper åka in akut! 

  • Helenenau

    Jag gjorde en konisering för en vecka sedan och hade inga problem dom första dagarna när det gäller blödningar, det var mest mörka flytningar. 4 dagar efter började jag jobba igen (jobbar på grönsaksavd på Willys) och jag tror det blev lite för mycket ansträngning. Nu är det rent blod istället. Ska iallafall vänta och se någon vecka till ifall det blir bättre. Sen är det dags för mens. Usch jag hatar detta.

  • Hallonpaj

    Jag har gjort två koniseringar och blödde ganska sparsamt (rött) kanske 1-2 dagar, sedan övergick det till ännu sparsammare bruna flytningar. Det luktade lite skumt men gav sig med tiden. Jag tog det väldigt lugnt, bar inte tungt eller ansträngde mig speciellt mycket fysiskt och då läkte det fort och bra. 


    Minns dock att jag fick väldigt riktlig mens nu sist, antagligen p g a koniseringen, och då har jag redan riklig mens vanligtvis ;)


     

Svar på tråden Efter Konisering