• Äldre 10 Mar 21:36
    17497 visningar
    16 svar
    16
    17497

    Bältros?

    Jag jobbar inom vården och när jag var gravid sist så ville dom inte att jag skulle gå till en vårdtagare med bältros iom att jag var gravid för det kunde vara farligt.
    Nu har det visat sig att en annan vårdtagare jag varit hos mycket tydligen haft bältros ett längre tag utan att vi vetat om det. Kan det ha skadat mig/barnet? Borde det visat sig om jag fått något? Jag är i vecka 23+6.


    Jakob 060415
  • Svar på tråden Bältros?
  • Äldre 10 Mar 21:38
    #1

    Det är bara skadligt om du inte har haft vattkoppor, för då kan du få det.

  • Äldre 10 Mar 21:49
    #2

    Men det där är inte riktigt sant. Jag har vänner som fått bältros. Både dom som haft vattkoppor innan, och de som inte haft det...


    Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Äldre 10 Mar 21:53
    #3

    Fast man får först vattkoppor och sedan, nästa gång, bältros. Dina vänner kanske hade vattkoppor som små och i en mild variant?

  • Äldre 10 Mar 21:54
    #4

    I papperen här på jobbet står det att man kan få det om man haft vattkoppor, vilket jag haft.


    Jakob 060415
  • Äldre 10 Mar 21:56
    #5

    bältros smittar inte till bältros!

    från sjukvårdsrådgivningen:

    Vattkoppsvirus kan ge bältros senare
    Vattkoppor och bältros orsakas av samma virus, varicella zoster. När man smittas första gången så insjuknar man i vattkoppor. Ett virus fångas för det mesta upp av känselnerverna och förs in till de så kallade ganglierna, som är nervstrukturer nära ryggmärgen. Där ligger sedan viruset under resten av livet.

    Ett virus kan vakna och återaktiveras, vilket oftast inte sker förrän i femtioårsåldern eller senare. Orsaken till att ett virus kommer tillbaka kan till exempel vara stress, eller en annan sjukdom eller behandling som försvagar immunförsvaret.

    Viruset tar sig då ut från nervstrukturerna, via samma känselnerv som tidigare, och tillbaka till den del av huden där känselnerven slutar. Utslagen kommer tillbaka, men är denna gång inte vattkoppor utan bältros. Om man får bältros så beror det alltså inte på att man smittats av någon med vattkoppor. Däremot kan viruset i en bältrosblåsa smitta en annan person så att den får vattkoppor.

    Bältros visar sig som ett band med blåsor någonstans på kroppen. Vanliga ställen är från ryggraden fram till bröstbenet, på en arm eller i ansiktet.

  • Äldre 10 Mar 21:58
    #6

    Så jag behöver inte vara orolig för bebis skull då?


    Jakob 060415
  • Äldre 10 Mar 21:59
    #7

    Nej, det behöver du inte

    från smittskyddsinstitutet:
    Bältros smittar via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Man kan säga att det är ens barndoms vattkoppor som spökar, när man som äldre får bältros. En person som aldrig haft vattkoppor får sällan bältros. Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor.

    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/vattkoppor-och-baltros/

  • livijo
    Äldre 10 Mar 22:53
    #8

    Jag jobbar också inom vården och fick en patient med bältros och fick då höra att jag förmodligen inte bör jobba med det... Tog och kollade upp det där, ringde till infektionsmottagningen och dom frågade om jag hade haft vattenkoppor och det har jag, men man kan få bältros trots detta. Hon sa iaf att om jag kunde undvika att jobba med patienter som har bältros så skulle jag göra det, då jag undviker det.

  • Äldre 10 Mar 22:56
    #9
    elrovi skrev 2008-03-10 21:59:30 följande:
     En person som aldrig haft vattkoppor får sällan bältros.
    Fast nu har jag ju som sagt haft vattkoppor...
    Men eftersom blåsorna redan torkat så har jag inte vad jag vet varit i kontakt med någon sårvätska men eftersom hon haft det ett tag så kan jag ju inte vara säker...
    Jakob 060415
  • Äldre 10 Mar 22:58
    #10

    Det kan inte vara så att något typ "virus" går in till bebisen av att jag varit i kontakt med detta men utan att jag själv får några symptom?


    Jakob 060415
  • Äldre 10 Mar 23:20
    #11

    Bältros får man för att ens egna gamla vattkoppssvirus, som ligger kvar latent i kroppen, återaktiveras igen av okänd anledning. Om man haft vattkoppor får man varken bältros eller vattkoppor av att umgås med någon som har bältros. Om du inte haft vattkoppor kan man däremot få vattkoppor av att umgås med någon med bältros.

    Om man testar antikroppar mot vattkoppor (som man bara får om man haft sjukdomen eller vaccinerat sig) så är det någonstans 95% av den vuxna befolkningen som haft vattkoppor. Däremot är det jättevanligt att man haft vattkoppor som liten, och sjukdomen har då varit så lindrig att ens föräldrar har tolkat det som en förkylning eller kanske inte märkt något.

    En gravid kvinna som haft vattkoppor är immun och den immuniteten skyddar också fostret. Man behöver alltså inte vara orolig att det kan skada barnet om man haft vattkoppor själv.

    Om man inte vet att man haft vattkoppor kan man testa antikroppssvaret hos gravida. Som sagt är det jätteovanligt att man inte haft vattkoppor.

  • Äldre 10 Mar 23:43
    #12

    Tack alla jag ska försöka att inte oroa mig då. Det ska ju då vara ofarligt då jag haft vattkoppor.


    Jakob 060415
  • enny signat­ur
    Äldre 11 Mar 00:42
    #13
    livijo skrev 2008-03-10 22:53:45 följande:
    Jag jobbar också inom vården och fick en patient med bältros och fick då höra att jag förmodligen inte bör jobba med det... Tog och kollade upp det där, ringde till infektionsmottagningen och dom frågade om jag hade haft vattenkoppor och det har jag, men man kan få bältros trots detta. Hon sa iaf att om jag kunde undvika att jobba med patienter som har bältros så skulle jag göra det, då jag undviker det.
    av dina egna ja, inte patentens
  • Shea 1
    Äldre 11 Mar 09:18
    #14

    Jag hade bältros(har haft vattkoppor som barn) i början av min graviditet och enl. läkare som också kontaktade smittskyddsläkare var detta INTE farligt för bebisen... Fast nu när jag är i v. 34 och läser inläggen så blir jag orolig

  • Äldre 11 Mar 09:33
    #15

    Googlade på detta igår då min dotter har konstiga utslag på ena sidan av kroppen å jag blev helt nojig ifall det kunde vara bältros trotsatt det är mkt ovanligt hos barn.

    Hittade en sida om vattkoppor och bältros, se länken nedan! Där  står att om man får bältros som gravid beh man inte vara orolig för smitta till barnet då detta inte är viralt. Det är heller inte farligt för nyfödda som har mamma som har bältros då barnet har antikrppar mot detta vid födseln. Om man får Vattkoppor under grav så ska man var mer uppmärksam då det finns risk för att barnet kan födas med vattkoppor och detta är inte bra för barnet.

    http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp?topic=32


    Jobbar själv inom sjukvården som ssk ( å är gravid jag med) och försöker undvika pat med "konstiga" åkommor, men det är inte helt lätt alla gånger. Man vill ju inte drabbas även om det inte är farligt för fostret...

  • Johloo
    Äldre 11 Mar 09:43
    #16

    Jag fick lindrig bältros i v29-30 men läkarens besked var att det var helt ofarligt för bebisen. Däremot så får man inte ta medicinen som man annars brukar få mot bältrosen eftersom den kan vara skadlig för barnet. Bältrosen går över av sig själv till slut ändå det tar bara lite längre tid.
    Som tidigare skrivet i tråden så smittar inte bältros andra personer heller. Beskedet jag fick var att det inte smittade alls även om den andra personen inte haft vattenkoppor men jag kan ha missuppfattat. Det viktiga var att det inte smittade bebisen eller var farligt för henne.

Svar på tråden Bältros?