• Anonym (Nico)
    Äldre 15 Mar 12:42
    3411 visningar
    7 svar
    7
    3411

    Hur bearbetar man sånt som man mår dåligt av?

    Jag tror att det kan se olika ut för olika personer. Det som jag tycks kunna se är att tankarna och känslorna måst ut på något sätt. Att då tex skriva dagbok, skriva noveller, dikter, sånger, måla, skulptera, sjunga eller prata om det kan vara olika sätt. Finns säkert fler. Många ventilerar på "fel" sätt genom att tex dricka alkohol, ta droger eller bli agresiv. Av det blir det bara en ond spiral där man senare måste bearbeta sina nu påspädda skuldkänslor som "varför dracka jag så mycket?" osv.

    -När toaletten är full av skit måste man spola, sa någon en gång. Det stämmer. Personligen pratar jag med vänner när jag mår dåligt och det INNAN problemet blir alltför stort.

    Det som händer när man ventilerar, bearbetar, får ur sig är att man sätter ord på sina tankar och känslor och dom blir mer rationella och inte så farliga längre. Känslan blir att något rensats ut från sinnet. Så här fungerar vi hela livet. Alltså är inte detta något som man pratar om en gång och sen är man botad för all framtid. En sak kanske måsta ventileras 378 gånger innan det känns som man kan känna sig mer eller mindre oberörd utav det som en gång tidigare väckte olust. Och problem dyker upp så länge man lever. Thats life. Men att då lära sig att ventilera på ett tidigt stadium kan förhindra senare kraftigare reaktioner. (verkar som det är det du "lärt" dig) Om galma saker dyker upp så är det bara att ta tjuren vid hornen och skriva, måla, sjunga eller prata om det. Låt dina tankar få landa utanför dig så känns det lite bättre. Att hålla det innombords gör saker och ting ALDRIG bättre...

    Mvh! /Nico

Svar på tråden Hur bearbetar man sånt som man mår dåligt av?