• Anonym
    Äldre 16 Mar 18:25
    16613 visningar
    38 svar
    38
    16613

    Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?

    Min väninna som sedan flertalet år är sjuksriven pga panikångest/depression och personlighetsstörning har av Försäkringskassan fått studera på heltid (läsa in gymnasiet) som en del i hennes rehabilitering.
    Hon har bara fått ett "ja, det går bra" av personen som har hand om hennes "aktivitetshantering" och ingen uppföljning därefter.

    Hon får inga extra bidrag från försäkringskassan för detta, och bekostar allt själv, såsom litteratur, mat, osv.
    Hon har ett barn som hon har ca 450 kr i dagisavgift per månad för. detta eftersom hon inte kan titulera sig som studerande, utan hon får ju sina pengar från Försäkringskassan. Dessa pengar från FK med bostadstillägg inräknat, är ungefär samma summa som hon hade fått från CSN om hon hade studerat.

    Hon undar nu om hon kan söka bidragsdelen från CSN, trots att hon får sina pengar från FK? Skolan intygar ju på begäran från den studerande, att den studerande i fråga verkligen går på skolan.
    Under hur lång tid kan man söka retroaktivt bidrag? kan hon i så fall söka det för hela höstterminen som var 2007 också?

    Är det någon som vet om bidragsdelen från CSN kommer på deklarationen (alltså om den räknas som inkomst) eller om CSN och FK samkör sina register?

    Får man bidragsdelen från CSN oavsett om man får pengar från annat håll? (om man studerar heltid alltså) Bryr sig CSN om att kolla upp varifrån man får sina pengar?

    Tacksam för svar.

    Mvh Martina.

  • Svar på tråden Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 18:39
    #2

    hur vet du det med säkerhet? Och När görs det?

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 18:44
    #4

    Och även om de inte samkör det direkt så blir man sedan återbetalningsskyldig. Det är inte kul att få mycket pengar att betala tillbaka med skyhög ränta. Dom gillar inte uppdelning av betalningen heller när man fått dubbla pengar.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 18:46
    #6

    Det senaste året/åren har man börjat samköra register mellan olika myndigheter där man kollar bland annat a-kassa, csn och försäkringskassan så de kommer se att hon får pengar från csn också. Hon kan fråga försäkringskassan om hon får ta bidragsdelen av csn men förmodligen kommer de säga nej och hon kan då bli återbetalningsskyldig om hon har otur.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 18:48
    #8

    jo, jag vet ju att de KAN samköra registrena, men inte att det görs per automatik. Det känns väldigt avlägset att tro, tycker jag?

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 18:50
    #9
    Anonym skrev 2008-03-16 18:48:38 följande:
    jo, jag vet ju att de KAN samköra registrena, men inte att det görs per automatik. Det känns väldigt avlägset att tro, tycker jag?
    Men att få skulder sedan är bra då tycker din väninna? Det är inte lite skulder man får och det går snabbt till kronofugden om man inte betalar omgående.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 18:51
    #10

    anonym Fy Fan.
    Nej, det har vi inte gjort. Jag frågade främst om man Fick söka det samtidigt, alltså om det är att räkna som en inkoms med CSN bidraget.

    Just eftersom hon bekostar allt själv o dessutom får betala dagis osv så borde hon ju få söka.

    Hon HAR ju blivit beviljad att studera, men det har aldrig sagts att hon får/inte får söka andra bidrag för detta.

    Då kan vi väl fråga här likväl som på FK?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 18:52
    #11

    anonym:
    nej, det tror jag inte att hon är intresserad av att få. Självklart inte.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 18:54
    #13
    Anonym skrev 2008-03-16 18:51:30 följande:
    anonym Fy Fan.Nej, det har vi inte gjort. Jag frågade främst om man Fick söka det samtidigt, alltså om det är att räkna som en inkoms med CSN bidraget.Just eftersom hon bekostar allt själv o dessutom får betala dagis osv så borde hon ju få söka.Hon HAR ju blivit beviljad att studera, men det har aldrig sagts att hon får/inte får söka andra bidrag för detta.Då kan vi väl fråga här likväl som på FK?
    Men man får csn bidrag för att kunna försörja sig. Har man andra bidrag samtidigt så får man inte csn, elelr tvärtom.

    Det verkar ju inte bara som ni undrar, eftersom det verkar viktigt om det samkörs direkt elelr inte. Men ring handläggaren på försäkringskassan så får ni rätt besked.

    Man bekostar för övrigt allt själv även med csn. Böcker, mat osv.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 18:56
    #14

    anonym:
    jo, förvisso. men inte dagisavgiften.
    Dessutom är hennes inkomst ca 300 kr lägre än CSN.

Svar på tråden Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?