• StellaBella

    Känner bara en tvilling?

    Jag är gravid med tvillingar i vecka 23. I flera veckor har jag kännt sparkar och kickar! Men jag känner bara på ena sidan av magen....Borde man inte känna på båda då de sparkar båda två. Borde jag ringa och få ett ultraljud för koll eller är detta normalt? Ska till Mvc om två dagar kan hon höra om det är två hjärtljud? Lite otäckt det här faktiskt....

  • Svar på tråden Känner bara en tvilling?
  • Mammiztill2

    tycker du självklart ska ringa in till sjukhuset, lika bra åka en gång för mycket än en gång för lite!
    Lycka till

  • Drömmerdrömmar

    Åk in en gång för mycket än en gång för lite som Mammiz81 säger.
    Men är du säker på att dem ligger "brevid" varandra då? alltså dem kan ju ligga ovanpåvarann.. eller så ligger båda o gosar på samma sida :)

  • StellaBella

    När jag var på ultraljud så låg det en till höger och en till vänster. Kan de flytta sig under tiden? Vore ju så skönt om det nu är så att de kanske ligger på samma sida. Det skulle ju förklara en del! Mycket aktivitet på en sida. Kan en barnmorska ¨på mvc se eller känna sånt här (hur de ligger alltså)?

  • Andrundrun

    De har nog hunnit flytta sig 1000 ggr sedan du var på ul sist.
    Jag vet aldrig om jag känt båda eller bara en. Jättesvårt att avgöra.

  • Mammiztill2
    StellaBella skrev 2008-03-26 12:08:42 följande:
    När jag var på ultraljud så låg det en till höger och en till vänster. Kan de flytta sig under tiden? Vore ju så skönt om det nu är så att de kanske ligger på samma sida. Det skulle ju förklara en del! Mycket aktivitet på en sida. Kan en barnmorska ¨på mvc se eller känna sånt här (hur de ligger alltså)?
    om du känner på magen på ena sidan så så kommer du nog känna ngt "hårt" och känn på andra sidan om de känns annorlunda.. Ja kunde känna vart mitt barnlåg i magen. Självkalrt kan en MB känna vart dina barn ligger. är du orolig är de ju bättre du ringer till BM och få komma på "akut" besök dit..
  • StellaBella

    Tack alla för era snabba svar!

    Andrundrun:Vilken vecka är du i? Har du känt sparkar runt om i magen eller mest på ett o samma ställe under någon vecka? Men det är förhoppningsvis som du säger att de flyttat sig många gånger. När jag väntade första tösen så kände jag ju att hon flyttade sig och vände på sig. men två i magen? Hur mycket plats kan det finnas egentligen att flytta runt på

  • alla bra alias är redan upptagna

    TS: Jag ligger några veckor efter dig (i v.19) men jag känner bara den ena. Vilket för övrigt är en ny känsla, har inte känt något alls tidigare.

    När jag tog upp det med min BM menade hon att jag omöjligt kan avgöra vem av de två jag känner och poängterade att de flyttar sig och att tvåan kan ligga mot ryggen (jag tror att det är ettan jag känner eftersom jag känner buffar så långt ner). Vet inte ännu hur mina moderkakor ligger, det kan ju också påverka.

    På extrakontrollen jag var på förra veckan, försökte de lyssna och de tror att de hittade två hjärtljud. Med facit på hand var det skönt att höra hjärtljud, men samtidigt lite knepigt att de inte kunde fastställa vem (hur många) de hörde. Det blir ju på något vis ett extra orosmoment. De förvarnade dock mig om att det kunde bli svårt att lyssna eftersom de är så små ännu.

  • StellaBella

    Hej igen!

    Har varit på mvc och bm kunde höra två olika hjärtljud. Jag frågade om det kunde vara eko men det trodde hon inte. Hon kunde även känna två stycken Dock tyckte hon att den ena var mindre så idag är det dags för UL för att kolla sklijeväggens tjocklek och hur stora det blivit. Jag hoppas innerligt att både är jämnstora så att allt kan löpa på....man är allt lite skraj...

    Tack för omtanken!

  • Mammiztill2
    StellaBella skrev 2008-04-01 11:18:09 följande:
    Hej igen!Har varit på mvc och bm kunde höra två olika hjärtljud. Jag frågade om det kunde vara eko men det trodde hon inte. Hon kunde även känna två stycken Dock tyckte hon att den ena var mindre så idag är det dags för UL för att kolla sklijeväggens tjocklek och hur stora det blivit. Jag hoppas innerligt att både är jämnstora så att allt kan löpa på....man är allt lite skraj...Tack för omtanken!
    kom gärna in o berätta om du har lust! hoppas de går bra idag!! Lycka till =)
  • StellaBella

    Hej!

    Var på Ul igår! Det visade en tunn skiljevägg med två hinnor i vilket kan vara ett bevis för att det är enäggstvillingar. Den lille vägde 515 g och den "store" 630g. Helt underbart att se dem i gen! Så skönt. Allt såg bra ut. Nytt UL om 3 veckor då de även ska mäta flödet i navelsträngen och lite mer ingående på andra saker som jag inte är så haj på. Fler och mer kontroller alltså, vilket känns bra. Kom ihåg med första tjejen att man saknade kontroller...

    Ha en härlig dag!

  • Mammiztill2
    StellaBella skrev 2008-04-02 08:15:27 följande:
    Hej!Var på Ul igår! Det visade en tunn skiljevägg med två hinnor i vilket kan vara ett bevis för att det är enäggstvillingar. Den lille vägde 515 g och den "store" 630g. Helt underbart att se dem i gen! Så skönt. Allt såg bra ut. Nytt UL om 3 veckor då de även ska mäta flödet i navelsträngen och lite mer ingående på andra saker som jag inte är så haj på. Fler och mer kontroller alltså, vilket känns bra. Kom ihåg med första tjejen att man saknade kontroller...Ha en härlig dag!
    Vad skönt de gick bra.. vad kul med enäggs tvillingar
  • Soulweeper

    Jag är i vecka 21 och jag har fått för mig att jag bara känner en av mina två. 1an låg långt till vänster och 2an långt till höger på mitt första UL. Känner inte av sparkar eller rörelser alls på höger sida, men på vänster lever det hej vilt. Blir så otroligt nojig över att det har hänt något, speciellt för att jag har en tuff graviditet med låga blodvärden.

    Hur ofta har ni UL kontroller?  Jag har bara haft min första UL vid vecka 18 och ska inte tillbaka för nästa förens i vecka 28, känns ju jättelångt mellan, speciellt när de sa att det ska vara täta kontroller etc...

  • MartingaleFootprints
    Soulweeper skrev 2016-11-10 11:56:42 följande:

    Jag är i vecka 21 och jag har fått för mig att jag bara känner en av mina två. 1an låg långt till vänster och 2an långt till höger på mitt första UL. Känner inte av sparkar eller rörelser alls på höger sida, men på vänster lever det hej vilt. Blir så otroligt nojig över att det har hänt något, speciellt för att jag har en tuff graviditet med låga blodvärden.

    Hur ofta har ni UL kontroller?  Jag har bara haft min första UL vid vecka 18 och ska inte tillbaka för nästa förens i vecka 28, känns ju jättelångt mellan, speciellt när de sa att det ska vara täta kontroller etc...


    Vet du hur din/a moderkaka/or ligger? Kan det vara så att den/de ligger på höger sida och därmed dämpar rörelserna du känner där?
Svar på tråden Känner bara en tvilling?