• Tozzis

    MRSA

    Har någon kommit hem med ett barn med detta baciller? Hur gick det och vad gjordes? Hur mycket städande gjorde ni? Med sprit? Det skall tvättas en hel del..hur gjorde ni? Blev ni smittade av ert barns baciller? Jag har tusen frågor efter detta hrar upptäckts hos vårt barn....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-22 20:20
    Jag kan berätta ifall någon är i samma sits som vi var att det tog 10-11 månader innan det var helt borta. Vårt barn är numera helt frisk.

  • Svar på tråden MRSA
  • busunge

    jag har inte ett barn som är smittat..
    men jag jobbar på ett sjukhus där vi har patienter med mrsa. så jag vet ju lite om hur vi brukar städa rummen efter att patienten har åkt ifrån oss.

    vi spritar ALLT och tvättar gardiner och dylikt i högsta temperatur som det tål. sen slänger vi alla saker som har varit där inne, som tex tvål toalett papper mm.

    sen har vi ju också barriärvård (skyddsförkläde, munskydd, handskar mm) under tiden som vi vårdar patienten.

    det här är ju bara som vi gör..är ju inte säkert att man gör samma hemma. men jag kanske hjälpte dig med lite tips iaf..
    men har ni inte fått information om vad som gäller??
    ring och fråga i så fall..

  • Tozzis

    Jag kan rätt så bra vad som gäller i sjukvården men vad gör folk hemma? Jag skall ringa i morgon och höra men trodde kanske någon visste här!

  • busunge

    okej...då kunde jag inte hjälpa dig tyvärr....försökte iaf.

  • Pulkåkarn

    Hur fick ni veta att ert barn var MRSA positiv? Var det odlat i hemlandet eller var ni tvungna att odla i Sverige? Jag tror inte riktigt man vet hur man skall förhålla sig till det om man inte har några öppna sår. Tex är det ett problem när frisk vårdpersonal odlas och visar sig bära MRSA bakterier som vanlig hudflora. Jag tror det finns en stor möjlighet att barnet gör sig av med bakterien själv. Är det någon som vet mer så vill jag också veta. Utan att det är klart vad som händer är jag inte säker på att jag skulle gå med på att odla vårt blivande barn.

  • mysfis

    Jag är bärare av MRSA och jobbar inom vården, helt okej för lagen. Dock krävs det att jag är odlad negativ innan. När man hittar MRSA så kan man inte bli av med den, den ligger latent i kroppen.
    Hemma gäller det inga speciella regler med städning, tänk bara på att man inte ska pilla i sår m.m. där MRSA finns. Handsprit kan vara bra om man måste rengöra sår.

    Jag tvättar alla handdukar tillsammans i 60grader.

    Än har jag inte smittat någon.

    Bara att skriva om du undrar något!

  • Angla
    Pulkåkarn skrev 2008-03-27 22:19:46 följande:
    Utan att det är klart vad som händer är jag inte säker på att jag skulle gå med på att odla vårt blivande barn.
    Tror faktiskt inte du får välja då MRSA är en rapporteringsskyldig smitta. Iom det så tror jag det är svår tatt neka ett prov ...
  • Angla

    "Infektion med meticillinresistenta gula stafylokocker (MRSA) är enligt smittskyddslagen en allmänfarlig sjukdom och skall anmälas till smittskyddsläkaren i landstinget och Smittskyddsinstitutet (SMI). MRSA är också en smittspårningspliktig sjukdom."

    källa: www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/meticillinresistenta-gula-stafylokocker-mrsa/

    "Det finns inga hinder för att ta emot besök eller att besöka andra i deras hem eller på andra ställen."

    källa: www.slf.se/templates/AssociationPage.aspx

    Där framgår också tips om hur man ska göra i hemmet. Men också att man är skylldig att uppge sin mRSA smitta vid tex sjukvård, fotvård osv MRSA kan även finnas hos våra husdjur och spridas den vägen.

  • Pulkåkarn

    Rapporteringen gäller känd smitta. Har man inte odlat så är den inte känd Det pågår vild debatt om odling av studenter som gör delar av sin utbildning utomlands om man måste odla sig när man kommer hem och om man kan få en anställning om man bär på MRSA. Så länge man inte odlar alla svenskfödda barn så skulle jag inte odla mitt adoptivbarn. Förutsatt att det inte har ett sår och behöver sjukvård vilket är ett annat senario.

  • Angla

    Intressant också att smittrisken varierar beroende på vart smittan sitter. det kan ju dock vandra från ett ställe till ett annat.

    "Indirekt och direkt kontaktsmitta dominerar. Patienter med sår, eksem eller andra hudlesioner är oftare spridare av MRSA än de som är näs- eller svalg bärare. Droppsmitta kan förekomma vid luftvägsinfektion och samtidig MRSA-kolonisation av luftvägarna. "

    källa: www.slf.se/templates/AssociationPage.aspx

  • Angla
    Pulkåkarn skrev 2008-03-27 22:40:22 följande:
    Rapporteringen gäller känd smitta. Har man inte odlat så är den inte känd Det pågår vild debatt om odling av studenter som gör delar av sin utbildning utomlands om man måste odla sig när man kommer hem och om man kan få en anställning om man bär på MRSA. Så länge man inte odlar alla svenskfödda barn så skulle jag inte odla mitt adoptivbarn. Förutsatt att det inte har ett sår och behöver sjukvård vilket är ett annat senario.
    Fast vid repporterings plikt så kan väl ändå en läkare kräva prov vid misstanke.

    Viktigt att minnas är ju dock att många kan bära på smittan utan att veta om det.

    "Bärarskap utan kliniska symtom är vanligast."

    källa: www.slf.se/templates/AssociationPage.aspx
Svar på tråden MRSA