• Anonym
    Äldre 7 Apr 23:31
    7356 visningar
    9 svar
    9
    7356

    Kan man skriva över enskild egendom (gåva) på någon annan?

    Min sambo ska få en stor summa pengar av sin mamma (hundratusentals kronor). Därför är jag anonym då jag inte vill att folk vet om att vi har mycket pengar.

    Saken är den att hon vill skriva den som enskild egendom på honom vilket är förståerligt. Problemet är då att min sambo vill att pengarna skall stå även på mig eftersom vi tänkt lägga dom i gemensamma saker som exempelvis ett billån och lägenhetslån. Så att om det tar slut ska han inte vara ägare till dessa utan vi båda ska vara det. Det är inte jag som bett honom göra det utan det är hans önskan. Men hans mamma vill inte skriva pengarna på mig också.

    Men kan han ta emot pengarna och sedan ordna så att de står på mig också? Eller är det omöjligt eftersom det är en gåva som ges som enskild egendom?

  • Svar på tråden Kan man skriva över enskild egendom (gåva) på någon annan?
  • Anonym
    Äldre 7 Apr 23:32
    #1

    man kan skrive ett gåvobrev och ge det som "förtida arv". det måste bevittnas av två oberoende.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 23:34
    #2

    Anonym, men blir det då skrivet på bara mig? Han vill helst att hela summan skall vara skriven på oss båda och att inte exempelvis hälften blir skrivet på mig och hälften på honom. Han vill ju inte "ge mig" en massa pengar utan låta mig ta del av hans.

  • Anonym
    Äldre 7 Apr 23:39
    #3

    ni kan ju skriva så att ni båda äger dem, sen så måste det "godkännas" av någon som jobbar med sånt, min man fick tomten vi byggde huset på av sin pappa, och han skrev ett gåvobrev i sin tur så jag fick halva tomten. det är lite skillad på "förtida arv och gåva, ring eller sök på internet och skicka ett mail till någon advokatfirma nära dig, de kan tydligt svara på sånt om du kontaktar någon med rätt inriktning.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 23:43
    #4

    Jag tror det kommer vara ett förtida arv som skall skrivas som enskild egendom. Min sambos far dog för en tid sedan.
    Grejjen är den att sambon inte kommer ta emot pengarna om de inte kan skrivas på oss båda. Eftersom han inte känner att han kan använda dem till båda oss utan att han då blir ensam ägare till sakerna.

  • Anonym
    Äldre 7 Apr 23:46
    #5

    jag tror att det kan gå att ni står som "ägare" båda två, man skriver ju in de man vill ska ärva i testamente även om det inte är släkt, så jag ser inte att det inte skulkle gå..
    Vill han inte skriva över hälften på dig annars?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 07:54
    #6

    Men kan han skriva över hälften av sin del på mig trots att det är hans enskilda egendom?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 07:54
    #7

    Det kan eventuellt vara skrivet som förtida arv.

  • Anonym
    Äldre 8 Apr 22:32
    #9

    det behöver inte stå enskilld egendom om papper ska skrivas tror ja..

Svar på tråden Kan man skriva över enskild egendom (gåva) på någon annan?