• Jag lixom
    Äldre 9 Apr 11:17
    11745 visningar
    7 svar
    7
    11745

    Någon som haft urinvägsinfektion/njurbäcksinflammation?

    Vi var på akuten igår med yngsta dottern.
    Hon fick helt plötsligt jätte hög feber utan några som helst förkylningssymtom.

    Hennes crp låg på 35 och urinprover visade +2.
    Vi fick Bactrim och hon ska äta den i dubbelt så många dagar mot vad som egentligen behövs, alltså 10 dagar.

    Läser man på nätet så tyder alla hennes symtom och hennes behandling på njurbäcksinflammation men läkarna sa inget om det.
    Utan vi ska få ta fler urinprover och odlingar om några dagar för att se om det går åt rätt håll. Något man heller inte gör vi vanlig UVI.

    Egentligen spelar dte inte så stor roll, mer min nyfikenhet. Nu har hon ju en behandling som förhoppningsvis ska göra atllt bättre.

  • Svar på tråden Någon som haft urinvägsinfektion/njurbäcksinflammation?
  • Jag lixom
    Äldre 9 Apr 11:18
    #1

    Glömde skriva att hon fick diagnosen UVI...=)
    Glömde skriva det såg jag...

  • Max mamma
    Äldre 9 Apr 22:39
    #2

    Uvi har jag haft mååååååååånga ggr,även njurbäckeninflammation(var jättedålig).
    Min son har haft uvi 1 ggr-när han var 3 månader bara-visade sej att han hade reflux på urinvägarna(som har vuxit bort nu)+ ärr på båda sina njurar.
    Ska din lilla få röntga sej?
    Dom brukar ju röntga å se så att inget är "fel" med urinvägarna när dom haft besvär.

    Camilla

  • Jag lixom
    Äldre 10 Apr 11:05
    #3

    Usch...=(

    Jag hade oxå mycket UVI när jag var liten men aldrig så det gick så långt som njurbäckeninflammation.

    Neee, dom har inte sagt något om rötgen men däremot att vi ska tillbaka för mer urinprov och blodprov om ca 1 vecka för att se år vilket håll det går åt...
    Max mamma skrev 2008-04-09 22:39:28 följande:


    Uvi har jag haft mååååååååånga ggr,även njurbäckeninflammation(var jättedålig).Min son har haft uvi 1 ggr-när han var 3 månader bara-visade sej att han hade reflux på urinvägarna(som har vuxit bort nu)+ ärr på båda sina njurar.Ska din lilla få röntga sej?Dom brukar ju röntga å se så att inget är "fel" med urinvägarna när dom haft besvär.Camilla
  • Zemcia
    Äldre 10 Apr 11:17
    #4

    njurbäckeninflammation hade jag, eller jag tror det. Jag behandlades för det i alla fall.

    Det gör skitont....

    Uvi e ju aj aj när man kissar, men inte alltid, för min hann röra sig uppåt innan jag kände av den tydlign.

  • Shirle­y
    Äldre 10 Apr 11:21
    #5

    Ja vår dotter på snart 2 år hade nyligen det... hög feber på 41,5 grader... inga andra symtom. Tog henne till vårdcentralen för prover, hon hade en snabbsänka på 250 !!! Skickades till barnakuten för prover. Hon hade njurbäckeninflammation, en rejäl sådan. Fick 2 olika mediciner, först en i 10 dagar sen en annan som hon äter ännu, den ska hon ha i 8 veckor. Har vart på ul med henne och ska om ett par veckor på kontraströntgen med henne och kolla så det inte finns nån missbildning.

  • trebar­nsförä­lder
    Äldre 10 Apr 13:23
    #6

    Det är bara när man har njurbäckeninflammation som man gör andra undersökningar.Njurfunktion+mucröntgen
    ofta brukar crp vara över 200 när man har njurbäckeinflammation samt att man har ont i njurarna.
    Detta konstateras genom att dom röntgar njurarna.
    Hade detta varit aktuellt hade dom nog gjort detta.
    Min son har haft detta ett antal ggr även vanliga urinvägsinfektioner

  • Jag lixom
    Äldre 14 Apr 18:23
    #7

    Vi har fått svaret nu....
    Hon har njurbäckeninflammation...

    Imorrn ska vi in till akuten enligt läkaren ordination och göra både röntgen, UL av njurarna, blodprover och urinpeover...

Svar på tråden Någon som haft urinvägsinfektion/njurbäcksinflammation?