• Anonym (Trasig)

    Vart vänder jag mig för att laga en trasig själ?

    Mina barn pappa misshandlade mig under några års tid. Det är över 3 år sen jag flyttade med barnen och över 2 år sen vi hörde ett ljud från honom men jag får lyckas inte komma vidare själv.
    Misshandeln var mest psykisk men kulminerade med mordförsök när jag var gravid.
    Jag måste få komma vidare, jag är så trasig inombords. Alla tror att jag mår bra eftersom jag ser ok ut på ytan, men mitt inre är sådan kaos.
    Var vänder jag mig för att få hjälp att gå vidare?

  • Svar på tråden Vart vänder jag mig för att laga en trasig själ?
  • Barn nr2

    Vänd dig till din Vårdcentral där kan du få hjälp att kontakta kurator eller psykolog, du behöver någon att prata med och som kan hjälpa dig att komma på fötter igen.

  • Anonym (Trasig)

    Vårdcentralen!? Det trodde jag inte.
    Tack.

  • Anonym (Trasig)

    Jag pratade med vårdcentralen och de tyckte absolut jag skulle komma och prata med deras kurator. Blev förvånad att det var så "lätt". Trodde jag skulle behöva fajtas för det.

    Nu till min nya fråga - vad är skillnaden mellan kurator, psykolog, terapeft och allt vad det heter?

  • EowynAurora
    IaDaniela skrev 2008-04-23 15:02:10 följande:
    Vart bor du? Jag kan varmt rekomendera www.comunicera.se Jag har själv gått hos dom en lägre tid. Dom har även telefonterapi i fall du inte bor i närheten. Jag gick hos terapeuten Marie Berntsson.Lycka till!www.iabloggar.blogg.se
    jag kollade upp länken o gjorde testerna där under "terapifrågor" och enligt dom så har jag troligtvis både socialfobi och egentlig depression utbrändhet alt utmattningsdepression. vilket bekräftar mina misstankar =( jag har känt en längre tid att jag behöver prata med nån, så jag ska försöka ringa det där nummret som fanns där.
  • Utlandssvensk

    En legitimerad psykolog har femårig högskoleutbildning plus ett års praktisk tjänstgöring. För att få kalla sig psykolog krävs legitimation. Den utfärdas av Socialstyrelsen och är allmänhetens skydd mot missbruk av psykologisk kunskap. Utbildningen bygger på psykologin som vetenskap.

    En psykolog har basutbildning i psykoterapi och kan efter egen psykoterapi och därefter psykoterapeutiskt arbete vidareutbilda sig till legitimerad psykoterapeut.

    En socionom/kurator har socialt arbete som huvudämne. Utbildningen omfattar 3,5 års heltidsstudier på högskola. En socionom eller kurator har ingen basutbildning i psykoterapi i sin utbildning som psykologer har. En socionom kan vidareutbilda sig till psykoterapeut och får då först genomgå en basutbildning och därefter en påbyggnadsutbildning.

  • Fridfull

    Hej,

    Jag Känner igen mig i det du beskriver och jag har mött också andra kvinnor i din situation.

    Jag hade en trasig själ förut tills jag bjöd in Jesus i mitt liv och ljuset fick flytta in i mitt hjärta och mörkret som sorg och besvikelser etc. försvann från mig.

    Jag sökte förut glädje på nöjes klubbar och dricka mm. Men inget varade länge och smärtan blev värre istället.. Tills en dag jag hade hört att Jesus kan bära min smärta min sorg mm. Då ropade jag på Gud om hjälp och nu är min himmelske Fader alltid med mig och lämnar aldrig mig hur tufft livet är. Jag är aldrig ensam. Jag har fått nya underbara vänner från församlingen jag går i och från kristna grupper på Facebook. Livet har blivit mycket lättare nu när jag har vänner som bär mig i bön och stöttar mig. Gud är god och hans Ande lever..

    Du är älskad och inte glömd. Jag ber för dig att du ska få glädje och frid I ditt liv.

    Gud välsigna dig.

    / Lena

  • Kjell2
    Fridfull skrev 2018-11-25 08:59:47 följande:

    Hej,

    Jag Känner igen mig i det du beskriver och jag har mött också andra kvinnor i din situation.

    Jag hade en trasig själ förut tills jag bjöd in Jesus i mitt liv och ljuset fick flytta in i mitt hjärta och mörkret som sorg och besvikelser etc. försvann från mig.

    Jag sökte förut glädje på nöjes klubbar och dricka mm. Men inget varade länge och smärtan blev värre istället.. Tills en dag jag hade hört att Jesus kan bära min smärta min sorg mm. Då ropade jag på Gud om hjälp och nu är min himmelske Fader alltid med mig och lämnar aldrig mig hur tufft livet är. Jag är aldrig ensam. Jag har fått nya underbara vänner från församlingen jag går i och från kristna grupper på Facebook. Livet har blivit mycket lättare nu när jag har vänner som bär mig i bön och stöttar mig. Gud är god och hans Ande lever..

    Du är älskad och inte glömd. Jag ber för dig att du ska få glädje och frid I ditt liv.

    Gud välsigna dig.

    / Lena


    Tio år senare.......
Svar på tråden Vart vänder jag mig för att laga en trasig själ?