• Anonym

    Vad kostar en vårdnadstvist?

    Är det någon som vet vad en vårdnadstvist kostar. Man har väl en advokat man betalar själv eller?

    Alltså hela summan man betalar själv.

  • Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?
  • Anonym

    Behövs ingen advokat, det du behöver är en bra åklagare och en himla massa tur! Du kan föra din talan själv.

  • blommanigbg

    Det går inte att säga. Beror helt på vad som händer på vägen..
    Har man hemförsäkring och seperationen har skett ett år innan tvisten börjar så får man inte betala så mycket som advokat kostar egentligen. Har man dålig ekonomi kan man få rättshjälp..
    Själv fick jag betala hela advokatkostnaden själv för tvisten startade innan ett år gått sedan seperation. (har hemförsäkring)Är just nu uppe i 40000 kr...
    Jag anser att man behöver en advokat. Men det beror också på hur tvisten ser ut. Min situation var svår..

  • Anonym
    Anonym skrev 2008-04-25 18:36:52 följande:
    Behövs ingen advokat, det du behöver är en bra åklagare och en himla massa tur! Du kan föra din talan själv.
    Vad har en åklagare med en vårdnadstvist att göra?
  • Anonym
    blommanigbg skrev 2008-04-25 18:43:18 följande:
    Det går inte att säga. Beror helt på vad som händer på vägen..Har man hemförsäkring och seperationen har skett ett år innan tvisten börjar så får man inte betala så mycket som advokat kostar egentligen. Har man dålig ekonomi kan man få rättshjälp..Själv fick jag betala hela advokatkostnaden själv för tvisten startade innan ett år gått sedan seperation. (har hemförsäkring)Är just nu uppe i 40000 kr...Jag anser att man behöver en advokat. Men det beror också på hur tvisten ser ut. Min situation var svår..
    Tack för svar! om man har dålig ekonomi, vad kan det kosta då? det är väl inte helt gratis. Och vad räknar dom med dålig ekonomi? 40000 kr låter mycket.
  • Kamikazee

    TS - gränsen vid rätthjälp går vid 260 000 kr inkomst/år. Tjänar man under det så kan man få rättshjälp, men det är inte säkert.
    Sedan beror det på hur länge tvisten håller på. Det är många turer i början då man först ska göra en muntlig framställelse och se om man kan nå en förlikning. Går inte det så är det en riktig rättegång som gäller.
    I runda slängar kommer advokaten ha kostat ca 50 000 kr när den muntliga framställelsen varit. Går man till rättegång så är det närmare 50 000 kr till. Förlorar man målet så får man ta över den andre partens rättegångskostnader också, och då får man ingen rättshjälp alls.

    Förslagsvis kollar du upp allt det här på nätet, kolla din stads tingsrätts hemsida. Där finns länkar till allt. Där kan du läsa om rättshjälp, familjerätt osv.


    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym (Inte klokt)

    Det är tamejfan inte klokt att ett barns väl och ve ska vara beroende av föräldrarnas ekonomi! Man är med andra ord chanslös om man har varit dum nog att skaffa barn med någon som är högavlönad...

  • Anonym (moder)

    På vilka fakta grundar du detta påstående?

    Det är totalt fel uppfattat.

    Ju högre inkomst man har desto mer får man stå för sina advokat kostnader själv. Låg inkomst = lägre kostnader, Hög inkomst= högre kostnader.
    Anonym (Inte klokt) skrev 2008-04-28 10:27:53 följande:


    Det är tamejfan inte klokt att ett barns väl och ve ska vara beroende av föräldrarnas ekonomi! Man är med andra ord chanslös om man har varit dum nog att skaffa barn med någon som är högavlönad...
  • Anonym (Inte klokt)

    Anonym (moder) skrev 2008-04-28 11:04:30 följande:


    På vilka fakta grundar du detta påstående? Det är totalt fel uppfattat.Ju högre inkomst man har desto mer får man stå för sina advokat kostnader själv. Låg inkomst = lägre kostnader, Hög inkomst= högre kostnader.Anonym (Inte klokt) skrev 2008-04-28 10:27:53 följande:
    Ja, men jag antar att advokaterna tar olika mycket betalt beroende på hur skickliga de är. D.v.s. den högavlönade som kan betala själv, kan anlita en mycket bättre advokat. Samhället eller hemförsäkringen lär ju inte avlöna Silbersky...
  • Anonym (Erfaren)
    Svar på #5
    I en vårdnadstvist så betalar man inte den adnres kostander om man förlorar utan var å en betalar sitt. Är det däremot ett brottsmål så är det så som du sa.
    Vet av egen erfarenhet att så är det inte i en vårdnadstvist.
Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?