• Anonym

    Trycka fram små vita klumpar i halsen?

    Jag har! Tyvärr!

    Jag tog upp det sist hos vårdcentralen. Han sa då att det är bara att stå ut för man opererar inte bort halsmandlarna för en sån sak. Man kan få mera problem med dom borta.

    Jag lider verkligen och kan "pluppa ut" varje kväll. jag petar med en virknål eller skaftet på en kam (har smal ände). Jag har haft de sen jag var runt 13. Är idag 26.

  • Anonym

    Vi är tydligen rätt många som har/haft detta problem. Jag hade problem med det från ca. 12 års ålder till 17 år då jag opererade bort halsmandlarna. De läkare jag pratade med verkade inte hört talas om detta vilket är rätt dålig när vi tydligen är rätt många.

    Jag fick operera bort halsmandlara pga att jag haft många halsflussar men egentligen ville jag ha bort dem pga klumparna.

    Usch, jag kommer ihåg vad äcklig jag kände mig. Jag hade långa "sjukhus"-tops som jag petade med. De växte i de fickor som finns i halsmandlarna och mina fickor var nog upp till en cm. djupa.

  • Anonym

    Pluppar här med. Från 12-årsåldern ocjh nu är jag 28år. Kan kämpa med vissa pluppar i dagar innan de försvinner, med fingrar och tops. Skitjobbigt är det, skulle vilja operera bort mina mandlar också.

  • Anonym

    jag brukar också ha såna där vita klumpar. det är jättejobbigt, tänker på att dom skulle kunna lossna när man skrattar och pratar. men det känns som att dom kommer mest när man är lite sämre i immunförsvaret, ibland kan det gå något år innan det kommer nån klump.
    det är otäckt eftersom man inte vet om man har en enormt dålig andedräkt eller om man bara känner lukten och smaken själv.

  • Anonym

    Jag har också såna men jag tycker det är roligt att pilla bort dom! Speciellt om dom är stora och man får kämpa lite för att få ut dom

  • Anonym

    usch jag har oxå haft sånna vita pluppar i halsen sedan 12 års ålder ungefär.. men nu är dom borta.har inte haft på kanske 2-3 år..är 21 idag ..

    men super äcligt mina blev jätte stora och man kände riktigt hur dom hängde där i halsen.. peta bort dom me topps.. luktar bajs !!!

    alltid trott att jag var den enda i världen me dom där så skönt å veta att det finns flera...

  • Anonym

    Jepp, sådana har jag med. Fick upp en igår. De sitter fast ordentligt, för jag har ett jättedjupt hål i min högra halsmandel. Det är som om den är delad i två. Jag brukar ha lite ont i halsen, för det mesta också. Kan det hänga ihop?

  • Anonym

    Oj, vad vanligt det var med vita pluppar, har själv haft det i flera år och de kommer och går... De lucktar fan rent ut sagt, brukar med pilla bort dom..

  • Anonym

    När jag var yngre så hostade/harklade jag upp gula/vita klumpar. Gick till vårdc och frågade och det var körtlar sa hon.
    Helt ofarligt. Prova lukta på dem sa hon, fyfan, va äckligt! haha.

    Men ofarligt var det ialf. Försvann sen.

  • Anonym

    Gud jag trodde jag var ensam om det här! :)

    Jag upptäckte att jag hade samma grej när jag var kanske 14-15! Mamma tog mig till en öron-näsa-hals-läkare som sa att jag hade "klyftiga" halsmandlar, dvs att de var delade och det var därför som det är "hål" i dem. Och de vita klumparna är vita blodkroppar som har satt sig på något som har letat sig in i halsmandeln. Det kan vara bakterier eller som läkaren såg då, typ en knäckebrödsmula :)

    Haha! Gött att jag inte är ensam! 

  • Anonym

    Jag har också haft detta hela mitt liv och aldrig frågat om vad det är, men nu vet jag! Tack ts =)

  • Anonym

    såna där pluppar har jag haft ofta sedan jag var barn! jag och syrran hade alltid såna sa mamma och det luktade i hela vårt barnrum på morronObestämd
    nu får jag ofta upp såna när jag har harklat mej i flera dagar eller ocm jag nyser, då får jag en sån i munnen och måste spotta! min syrra har opererat bort halsmandlarna men mina var det inget fel på sa dom så dom e kvar, men det går länge emellan plupparna , men dom stinker så tom katterna backarFörvånad

  • Anonym
    Thelle skrev 2010-09-05 13:22:23 följande:
    Även jag har problem med detta fenomen... Hittade en video på nätet där en person hade MASSIVA problem...
    ">

    " target="_blank">

    Åh fyyy fan, höll på att kräkas.....
  • Anonym

    Säkert jättemånga som skrivit redan men du behöver ta bort halsmandlarna. Jag gjorde det för ett år sen o har ALDRIG i hela mitt liv varit med om värre, aldrig i LIVET. har ändå tagit ut alla visdomständer opererat brösten fettusgit mig o gjort två KS Jag klarade inte att få i mig vätska o därför blev jag så fruktansvärt dålig, be de vätska upp dig ordentligt via dropp innan du åker hem. Sen finns det en risk att du får fel på käkarna, de spänner upp käkarna så in åt helsike... får du den åkomman kan du aldrig mer i ditt liv öppna munnen mer än 2cm. Be de att inte spänna upp mer än de måste så ska du klara dig. O nu ett år senare, UNDERBART !

  • Anonym

    nyopad! morsan sa att hela vårt barnrum luktade som om vi gjort ner ossObestämd men just nu har jag faktiskt inte känt några på bra länge, men det kanske beror på förkylningen som började för ca en månade sedan, jag brukar bli sjuk vid jul och sedan 8veckor framåt, och sen kommer pollen, fast jag ej är allergisk, men reagerar ändå pga att jag redan e förkyld!

  • Anonym
    Anonym (Nyopad) skrev 2012-03-14 22:56:22 följande:
    Varför kunde du inte få i dig vätska? Jag menar, man får ju smärtstillande, och det finns bedövningsgurgel att få... Sen är det ju så att man får lov att svälja trots att det gör ont.Förlåt om jag låter hård, det är inte meningen, men jag tycker det låter lite överdrivet.Hur det spänner upp käkarna är nog olika, jag kände inte ens av att jag haft munnen uppspänd, inte på något vis.

    jag kände inte det heller, men efteråt på TV såg jag en kille som hade fått denna åkomma. O jag kunde få i mig vätska men värktabletter behöver nogot o jobba med räker inte med vatten. Vet inte varför det blev så illa med mig men jag fick åka in till sjukhuset o vätska upp mig intravenöst. Jag är verkligen inte någon pussy då det kommer till smärta men fy farao detta var enligt mig en nära döden upplevelse. Fick antibiotika efter 14 dagar då mina sår inte läkte, förstå då blev jag bra.
  • Anonym
    Anonym (bella) skrev 2012-03-15 10:45:25 följande:
    Jag såg om en kille på plus progarammet som tagit bort sina och fått stoora problem med käkarna  och det var en vecka innan jag hade min opration dagen efter ringde jag och avbokade för jag blev så rädd  

    Det var han jag oxå såg... alltså det blir så om de spänner upp käkarna FÖR hårt/mkt!
  • Anonym

    Min bror hade flera djupa bölder i mandeln en gång... han låg inne över nyår stackarn och blev opererad flera gånger. Efter första tömningen skickade de hem honom med penicillin och trodde att de fått bort problemet men de hade bara tömt den övre, YTLIGA bölden - det satt en gigantiskt stor MODERBÖLD undertill. Fy fan vilken smärta det måste varit, bara vanlig halsfluss med svullna mandlar gör ju fruktansvärt ont.

Svar på tråden Trycka fram små vita klumpar i halsen?