• Torpar­n
    Äldre 28 Apr 10:42
    53708 visningar
    20 svar
    20
    53708

    När klippa ner Måbär? samt hur göra det bäst och snyggast

    Har ni snö kvar i norr eller hur är det? Under vårvintern brukar vara bra att beskära måbär. Så jag tror nog du kan klippa din nu.

    För varje år som går så släpper du upp den ca 20 cm till, då får du en tät häck. Tänk på att även sidorna ska klippas och häckar blir bäst om man klipper dom lite koniska, dvs bredare i basen än toppen. Då kommer solen åt nedre delen av häcken också.

    Är det lång häck? Jag tycker en elektrisk häcksax är lättare att jobba med än en manuell och jag har psoriasisartrit.

    Det brukar inte bli så tokiga snittytor om inte den är gammal och slö förstås.

    Är man osäker så kan man ju spänna upp snören så är det lättare och bara köra på.

    Lycka till!

  • Torpar­n
    Äldre 28 Apr 10:58
    #4

    Många måbärshäckar klipps så att de nästan blir bredare upptill än nertill, folk tar inte tillräckligt i 'hörnen' av formen. Då lägger sig snö uppe på häcken och den fläker ut sig ännu mer av tyngden. Så en lätt konisk form är bättre för både snötyngden och solen. Toppen skuggar också annars basen så solen inte kommer åt utan den blir gles och risig nertill.

    Snöret hjälper dig att hålla höjden så inte häcken blir vågig. Jag brukar börja med att bestämma höjden, sen tar jag in sidorna utan att tänka så mycket på konformen. Sist 'fasar' jag av 'hörnen' på häcken och då blir den konisk. Hoppas du förstår hur jag menar

    De är inte så segt faktiskt att klippa måbär om saxen är bra

  • Torpar­n
    Äldre 28 Apr 11:01
    #6

    Hur hög är den nu? Du planterade den förra året sa du, ser du årstillväxten från det du planterade den. Det brukar synas rätt bra innan bladen kommer. Behåll ca 20 cm från förra årets tillväxt och så gör du varje år fram till dess att du är nöjd över höjden.

  • Torpar­n
    Äldre 28 Apr 11:36
    #10

    Om de lägsta vuxit bara 20 cm skulle jag nog utgå från dom och hålla den höjden på resten. Kolla lite och undersök varför de plantorna svarat med så lite tillväxt. Står de våtare? skuggigare?, torrare? kanske de behöver lite näring?

    Näring förresten, det kan vara bra att gödsla hela häcken nu på våren så den får lite skjuts. Och håll undan ogräset de första åren åtminstonde så får häcken det bra

  • Torpar­n
    Äldre 28 Apr 11:40
    #11

    Försök med armeringspinnar och typ murarsnöre det brukar fungera även om det är lite hårdare i marken.

  • Torpar­n
    Äldre 5 May 17:22
    #14

    Vad kul att det gick bra Nejdå det är ingen fara att putsa till någon gren som du irriterar dig på

Svar på tråden När klippa ner Måbär? samt hur göra det bäst och snyggast