• soffip­ropp01
    Äldre 29 Apr 19:57
    26734 visningar
    21 svar
    21
    26734

    Mera Cerazette-symtom

    Vi planerar inte att skaffa fler barn, men det var här forumet för prev.medel fanns...

    Har sett att det disskuteras friskt ang Cerazette. Jag har ätit ca 1,5 karta nu och det har flanerat runt många frågor om biverkningar i mitt huvud. Illamående, huvudvärk, oupphörliga blödningar mm (alla stämmer in på mig, suck). Jag brukar (innan Cerazette) ha spänningar i brösten inför mensen. Men den senaste gången har det inte släppt. Dom ömmar något så vansinnigt OCH har blivit stora som kanonkulor! (kan inte vara gravid, har ju haft blödning i 11 dgr nu!). Ni som har längre erfarenhet av dessa piller: Går detta över?? Annars måste jag sluta med dom, för detta är ju inte speciellt bekvämt...!

    Ha det gott i vårsolen!

  • Svar på tråden Mera Cerazette-symtom
  • jag använde cerazette för ett antal år sedan och då hade jag blödningar i två vecor, sedan en veckas uppehåll och så blödningar i två veckor igen. Efter tre månader så gav jag upp och slutade med cerazette, men jag vet inte hur länge man ska stå ut innan man vet med säkerhet att symtomen inte försvinner.

  • kanaan
    Äldre 29 Apr 20:04
    #2

    Jag har också ätit cerazette men slutade rätt snabbt. Jag blödde hela tiden, blev på riktigt dåligt humör och hade 0 sexlust.
    Det var det sista jag testade, har provat p-spruta, p-piller och Cerazette men jag tål inte hormoner.

  • Family­time
    Äldre 29 Apr 20:10
    #3

    För mig gick det inte över, jag var otroligt påverkad av allt med hormoner i Trinordiol och Cerazette, som jag har ätit. För mig har det varit främst oerhört dåligt humör, oberäknelig, ingen sexlust alls och blödningar. Jag trodde t o m det var fel på mig eftersom jag inte hade någon sexlust och har inte haft sen jag började med p-piller som 17-åring! Jag trodde alla andra var sexgalningar och bara var ute efter sex hela tiden! Idag som 25-åring slutade jag med mina Cerazette efter att de gett mig riktiga graviditetssymtom. Jag mådde illa, brösten ömmade, jag kände molvärk, humörsvängningarna blev värre och att sexlusten helt och hållet dog ut (om det nu kunde bli värre...) Jag var helt säker på att jag var gravid för min mens hade uteblivit men jag fick ändå bara negativa test. Hos BM fick jag återigen ett negativt test och hon förklarade att det var så här med Cerazette. Jag bad henne kasta mitt recept och sätta in en kopparspiral istället. Sagt och gjort och hela mitt liv vände! Jag fick mitt liv tillbaka, kände jag! Jag blev en helt ny människa och jag har äntligen fått en EGEN sexlust! Det är helt fantastiskt och jag kommer aldrig någonsin i hela mitt liv äta något med hormoner i!!!

    Jag tog upp det här med min BM om att det förstör så oerhört mycket för en massa kvinnor och hon höll med mig. Jag vill nästan påstå att det är farligt att hålla på att mixtra med hormonerna så här och att jag tror att väldigt många människor lider av detta. Men då sa hon att hon höll med mig i allt, men att man inte kunde förbjuda dem för att de förhindrar så många tonårsgraviditeter att man tjänar mer på att ha dem kvar, trots att de är så farliga och jobbiga för kvinnorna. Sen finns det ju de som inte känner någonting, men jag tror ändå att merparten känner av alla dessa symtom, som man faktiskt slipper om man inte äter hormonpiller.


  • soffip­ropp01
    Äldre 29 Apr 20:20
    #4

    När jag var ung (tonåring) åt jag vanliga p-piller och förstod först när jag slutade med dom att jag faktiskt hade en sexlust! Trodde väl att det skulle vara bättre med mini-piller men jag vet inte ännu. Har ju haft mens nästan hela tiden. Och bara det tar ju bort sexlusten...
    Men så här ont i brösten jag har nu... Det känns nästan som mjölkstockning!
    Har funderat på kopparspiral men är lite orolig att jag ska få jätterikliga blödningar. Har ganska rikliga i normala fall. Annars kunde ju det vara ett alternativ.

  • Annan3­3
    Äldre 29 Apr 20:23
    #5

    Jag använde Cerazette i flera år innan vi bestämde oss för att skaffa barn. Tyckte de fungerade super och blev av med mensen nästan helt, vilket kändes jätteskönt. Men det sista halvåret tyckte jag att humöret blev påverkat, blev bättre direkt när jag slutat med pillren.

  • Molly7­7
    Äldre 29 Apr 20:47
    #6

    jag har ätit dom under ett års tid. innan hade jag stav i armen.
    dom funkade jättebra på mig. mensen försvann. jätteskönt.
    kanske fick lite mer acne men annars var det bara possitivt.
    har slutat med dom nu för några månader sen. Men sen kom igång direkt (tror jag iallfall) den har kommit regelbundet hela tiden.
    Vet ju inte om jag har ägglossning osv. Men vi kör på.
    hoppas på en bebis snart.
    Hade stav innan, den fungerade oxå bra.

  • Äldre 29 Apr 21:08
    #7

    Oj vad många med negativa erfararenheter!
    Jag väger upp med lite positiva då; jag åt cerazette i ca 6 år och för mig funkade de jättebra! När jag började med det hade jag en hel del mellanblödningar i ca 6-8 veckor men sen försvann de och jag hade inga blödningar alls (någon enstaka gång endast). Märkte ingen påverkan på humöret eller sexlusten. Däremot fick jag med jämna mellanrum biverkningar i form av väldigt svullna och ömmande bröst. Det kunde hålla i sig i 1-2 månader, sen gick de tillbaka till vanlig storlek igen.

    Fick mer biverkningar av dem när jag slutade med dem för 3 månader sedan. Kände mig skengravid (illamående, svullen mage, konstigt humör och spänningar i brösten/ömma bröst). Var inte gravid heller.

    Förhoppningsvis går dina biverkningar över inom någon månad, annars bör du nog kontakta din BM. Lycka till!!

  • Winter­fresh
    Äldre 29 Apr 21:36
    #8

    Har precis börjat äta cerazette, ätit dem i 2 veckor.
    Innan jag blev gravid åt jag mini pe som jag ätit sen jag var 17 år(10 år), efter att sonen föddes fortsatte jag äta mini pe, men hade en massa mellanblödningar hela tiden och min bm rådde mig till att prova cerazette.
    Nu börjar jag tröttna då jag haft blödningar var och varannan dag sen jag började med dem.
    Bm sa att mensen kunde försvinna helt och det vore ju trevligt :), men hon sa inget om att ha massa småblödningar var och varannan dag.
    Sexlusten är som bortblåst och förhållandet med sambon känns som den blir sämre och sämre eftersom jag blöder mest hela tiden :(

    Nån som vet på ett ungefär hur länge det dröjer innan det stabiliserar sig eller ska jag helt enkelt börja kolla efter något annat preventivmedel?
    *tröttsamt*

  • Äldre 29 Apr 21:47
    #9

    Det är sannolikt olika för olika kvinnor.
    Jag hade (som jag skrev ovan) mellanblödningar i ca 2 månader och sen försvann de helt och hade inte mens på 6 år. Var otroligt skönt!

    Om ni däremot tappar sexlusten skulle jag absolut byta till något annat!

  • Winter­fresh
    Äldre 29 Apr 21:53
    #10

    Har 2½ karta kvar så käkar väl dem å ser om det blir nån förbättring, annars blir det till att byta till något annat.
    Sexlusten har inte kommit tillbaka sen sonen kom, men den kanske kommer :) Bm sa att det kunde ta lite tid innan man fick sexlust igen, och känner mig mest bara äcklad över min kropp, trivs inte alls med den. Vill ha min kropp som jag hade innan sonen kom..vältränad och minus 20 kg...Men den har man väl snart igen...*hoppas*
    Att vara utan mens i 6 år vore ju inte helt fel..*S*

Svar på tråden Mera Cerazette-symtom