• LillyLu

    Hur tidigt vet man att man är gravid?

    Är det någon som har erfarenhet hur länge efter ägglossning man kan känna att man är gravid. Känner man själva befruktningen, eller märker man det först efter några veckor i o m att mensen uteblir, eller att man börjar må illa mm. Nån som vet?

  • Svar på tråden Hur tidigt vet man att man är gravid?
  • Krabbolina

    En vecka innan beräknad mens fick jag mina första symtom på att jag var gravid. Blev dock inte helt säker förrän jag testade två dagar innan beräknad mens.

  • gizzla

    själva befruktningen kan man inte känna av. Vissa påstår att de känner när ägget fäster. Ngr dagar efter ägget fäst sig och delats börjar hormonerna komma upp i kännbar volym. så jag skulle tippa på att man KAN känna av en graviditet en vecka efter ägget och sperm träffats. Sen är det nog inte vanligt så tidigt men det kan säkert gå iaf...

  • Krabbolina
    Alex02 skrev 2008-04-30 17:55:09 följande:
    Krabolina...Vilka var dina symptom?
    Ömma bröst 1½ vecka innan mens, brukar inte ha så ömma bröst och inte så tidgt. Ont i magen, typ kramp/mensvärk men ingen mens. Jag kände på mig att det var grav.symtom och inte menssymtom.
  • Ninnis75

    Hur snabbt man känner är individuellt. Jag har haft mens exakt samma datum med 28 dagars mellanrum sen jag fick min mens. Då jag inte hade fått mens på datum som beräknat anade jag ugglor och visst var jag gravid. Andra symtom dök upp 7dagar efter bim och starkast tecken va brösten som blev ömma och ökade i storlek.

  • obeslutsam

    Jag visste inte riktigt när jag hade ägglossning men på ett ungefär. Två dagar senare som va hade sex kände jag som ett stick i livmodern som jag aldrig känt förut och på ngt sätt så visste jag vad det var. Svårt att beskriva... Sedan blev mitt humör väldigt upp o ner, mådde lite illa innan och efter jag hade ätit men inte mycket.

  • KAYIN

    Jag hade ägglossning runt den 23 april - tror jag... Vi mös till det lite och nu idag känner jag nåt som liknar mensvärk. Idag var vi och köpte grav.test.. Är det för tidigt att ta det nu?

  • mckenna

    Lite tidigt är det ju, jag skulle försöka vänta till efter helgen om jag var du. Vet att det är svårt, men det enda som händer om det är negativt är att du blir besviken och resultatet är opålitligt så du blir ändå tvungen att testa igen om mensen inte dyker upp.

  • Nos

    Hej, vi hade ägglossning samma dag!
    Jag bor iofs i USA men var hos min läkare idag, av andra anledningar. Men jag berättade om vår bebisplaner och frågade om hur tidigt vi kunde testa. Han sa att urinprov hemma from imorgon skulle vara rätt säkert och blodprov skulle också visa det. Men jag ska ta andra test som kräver fasta så jag ska dit på Måndag eller Tisdag, då ska vi kolla om jag är med barn. Vi har dock en sticka som ligger badrumsskåpet så jag vet inte om vi kanske testar i helgen. Från början hade jag tänkte vänta med stickan tills efter BIM, men pga av blodproven så kanske man ska rucka på det :)

    Våra hemtest är ganska säkra fråm BIM-4. Dock får man inte ett + utan det står pregnant eller not pregnant. Min bröst ömmar, jag mår illa, sjukt kissinödig, drömmer och sover dåligt, är kroniskt trött. Allt detta utan att "känna efter". Är det inte en graviditet så vette gudarna vad som är fel på mig :)

    Lycka till!


    KAYIN skrev 2008-05-02 17:15:59 följande:
    Jag hade ägglossning runt den 23 april - tror jag... Vi mös till det lite och nu idag känner jag nåt som liknar mensvärk. Idag var vi och köpte grav.test.. Är det för tidigt att ta det nu?
  • Skånemamman

    Är på BIM+2 och mina bröst har börjat ömma, men ingen mens än,,,kommer inte testa mig förrän den 10 maj för min mens har vatt 10 dagar försenad förr....så jag vågar inte hoppas. Hade ömma bröst i början på min förra graviditet också....har en son på 3½ år

Svar på tråden Hur tidigt vet man att man är gravid?